دانلود و خرید کتاب فلسفه نماز راحله محمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه نماز اثر راحله محمدی

کتاب فلسفه نماز

نویسنده:راحله محمدی
انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:
۳.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فلسفه نماز

فلسفه نماز کتابی نوشته راحله محمدی است که در انتشارات نظری به چاپ رسیده است. در این کتاب با فلسفه یکی از مهم‌ترین عبادات مسلمین آشنا می‌شوید.

درباره کتاب فلسفه نماز

در کتابی که پیش روی شماست، موضوع مهم فلسفه نماز مورد بحث قرار گرفته است و مطالبی که در تحلیل این موضوع ارایه خواهد شد، شامل پنج فصل می‌باشد. که در هر یک از این فصول، تأثیر نماز بر روی یک بعد وجودی انسان مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل اوّل به معنای مختلف نماز و ارزش و اهمیت نماز در آیات و روایات خواهیم پرداخت و در فصل دوم درباره فلسفه نماز از جهت روحی و معنوی بحث خواهیم کرد و این‌که نماز چه تأثیری بر روح و روان انسان می‌گذارد؟ بیان خواهد شد.

و در فصل سوم درباره فلسفه نماز از جهت جسمانی سخن خواهیم گفت و این‌که نماز چه آثار مثبتی بر اعضا و اندام‌های آدمی خواهد گذاشت مورد بحث قرار خواهد گرفت، و در فصل چهارم درباره فلسفه نماز از جهت تربیتی و این‌که نماز بزرگ‌ترین مکتب عالی تربیت است مطالبی ارایه خواهد شد و در فصل پایانی هم به آثار اجتماعی نماز خواهیم پرداخت و درباره این‌که نماز جماعت می‌تواندمهم‌ترین عامل وحدت و اقتدار اسلام باشد، مطالبی بیان خواهد شد.

 خواندن کتاب فلسفه نماز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه مندان به کتب دینی و فلسفه اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب فلسفه نماز

مقدمه

چقدر شایسته است پرداختن به نماز آن وجه و عماد دین که نور چشم (قرة العین) پیامبر است که به پادارنده واقعی آن را، تهی از هرگونه فحشا و منکر می‌دانند (اَقم الصلاة، انّ الصلاة تنهی عن الفحشاء والمنکر).

قدر و منزلت نماز تا به آن‌جاست که ائمه معصومین در یک شبانه‌روز هزار رکعت نماز می‌گزاردند و بر اثر کثرت عبادت زانوانشان متورم می‌گشت و شیعیان خود را نیز در اهتمام به آن تشویق می‌نمودند و به نحوی که حُسن حال معنوی افراد را با کیفیت نماز آنان می‌سنجیدند (وامرک اهلک بالصلاة).

نماز زیباترین حالت پرستش خداست که آدمی را به وادی نورانی نزدیک می‌نماید. داریم در تاریخ اسلام و دفاع مقدس که در اوج محنت و در آشوب میادین جهاد نماز یک شربت آرام‌بخش مقوی و شفابخش بوده است که البته می‌بایست با دل و جان سرکشید که در اهمیت آن همان بس که بارها در طول روز می‌گوییم (حی علی الصلاة).

به گفته مقام معظم رهبری آن نمازی از سوی اسلام و شرع و پیامبر و معصومین علیهم السلام مورد تأکید است که جسم و روحش هر دو کامل باشد که این جسم متناسب آن روح فرد هم شده است.

هر دم به خون دیده چه حاصل وضو چو نیست

بی طاق ابروی تو نماز مرا جواز (حافظ)

نمازی شایسته درگاه باری تعالی است که با حضور قلب و توجه نمازگزار به نماز باشد زیرا بدون ملاحظه آن مرارت و اشک خونین نیز انسان را به درگاه ربوبی متصل نمی‌نماید.

کتاب پیش رو که به همت و تلاش فراوان جمع‌آوری شده انشاءالله بتواند دل رئوف و مهربان خوانندگان را حتی به اندازه قطره‌ای به پیشگاه باری‌تعالی نزدیک گرداند که قطعاً در پیشگاه ایزد یکتا مأجور خواهد بود.

دلا در عاشقی ثابت قدم باش که در این ره نباشد کار بی اجر

«حافظ»

و من الله التوفیق

سیدحسن صفوی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

شهرستان شمیرانات

سخن نویسنده

حمد و سپاس بی‌قیاس خدای سبحان را به جمیع نعمت‌های بی‌پایانش که توفیق داد این کتاب را ارایه بدهم.

مجموعه‌ای که پیش روی شماست کتابی است در رابطه با فلسفه و حکمت نماز که در پنج فصل، ابعاد مختلف این موضوع را بررسی می‌کند.

اهمیت شناخت فلسفه این عبادت بسیار زیاد است، چرا که از طرفی نماز از عباداتی است که انجام آن بر هر فرد مسلمانی واجب شده است و هیچ فرد مسلمانی نمی‌تواند از زیر بار این تکلیف فرار کند، و مجبور است برای چندین بار در روز با حفظ شرایط و آدابی در پیشگاه خداوند حاضر شود و به هر صورتی هست نماز را اقامه کند، و از طرفی انجام این تکلیف، ممکن است سؤالاتی را برای فرد «نمازگزار» پیش آورد، و مثلاً این‌که چرا باید نماز بخوانم؟ چه لزومی دارد که خواسته‌های خود را با خدا در میان بگذاریم، مگر او را از همه چیز آگاه نیست؟ و اصلاً خداوند چه نیازی به عبادت ما دارد؟ و یا این‌که: چرا باید نماز را در هر روز به طول مکرر و تنها در وعده‌های خاصی به جا آورم؟ و یا حرکات رکوع و سجود چه فلسفه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ و ... امثال این سؤالات، سؤالاتی هستند که ممکن است به ذهن هر فرد نمازگزاری خطور کند و تنها شناخت فلسفه نماز است که در پاسخگویی به این سؤالات می‌تواند به ما کمک کند تا این‌که، بدانیم به چه علت برای رسیدن به چه هدفی باید نماز بخوانیم؟ و در سایه به جا آوردن آن به چه چیزهایی خواهیم رسید، و انواع این گونه سؤالات را پاسخ خواهیم داد.

جهت دیگری که می‌تواند اهمیت شناخت این موضوع را بیشتر کند این است که وقتی فرد نمازگزار این سؤالات و چراها را در ذهن خود پاسخگو شد، نمازش روح و معنا خواهد یافت و در سایه چنین نمازی می‌تواند بلندترین قله‌های عرفان و خداشناسی را فتح نماید و مصداق آن شعری شود که:

در نمازم خم ابروی تو در یاد آمد

حالتی رفت که محراب به فریاد آمد

از خداوند متعال عاجزانه می‌خواهیم که در شناخت هر چه بیشتر ابعاد نماز به ما یاری رساند که تنها خود اوست که حقیقتاً می‌تواند پاسخ این چراها و سؤالات را به ما بدهد و این نوشته‌ها تنها یک وسیله هستند ان شاءالله چنین توفیقی را پیدا کنیم تا به آن نماز واقعی که ائمه اطهار همیشه توصیه آن را داشتند و خود نیز در راه احیای چنین نمازی از هر آن‌چه داشتند، گذشتند، برسیم.

راحله محمدی

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۱۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۲۶,۰۰۰
تومان