دانلود و خرید کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده احسان آذری حمیدآبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده اثر احسان آذری حمیدآبادی

کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده

معرفی کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده

کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده نوشته احسان آذری حمیدآبادی است. کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده، یکی از کتاب‌های کاربردی حقوق انتشارات داد و دانش است.

درباره کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده

علیرغم تحقیقات عمیقی که در راستای حقوق تعهدات در علم حقوق به عمل رسیده است، باب تحقیق در این موضوع همواره محققان را به سوی خود می‌کشاند. منابع تعهدات که بحث در پیرامون آن لازمه‌ی تسلط بر فلسفه‌ی حقوق و نیازهای جامعه را می‌طلبد، بنیادی‌ترین بحث در عالم تعهدات به شمار می‌آید. به دلیل اثراتی که این بحث در دیگر موضوعات حقوقی می‌گذارد، محققان معمولاً به گفته‌های پیشین اکتفا کرده و زحمت تحقیق را در این باب به خود نمی‌دهند. حقوقدانان نیز به جای اینکه ابتدا از منبع و منشا تعهد بحث کنند، نظریه پردازی را از احکام و آثار تعهد شروع کرده و در سقوط تعهدات به پایان می‌رسانند.

نظریه‌ی عمومی تعهدات ناشی از یک اراده، در صورت اثبات راه میانه‌ای بر این نظرات افراطی و تفریطی خواهد بود. با قبول آن از یک طرف اصول مسلم حقوقی در اعمال و وقایع حقوقی همچنان پابر جا خواهد ماند و از طرف دیگر راه تضرر بر اشخاص مسدود خواهد گردید.

مطالب گردآوری شده در این کتاب با نگرشی تحلیلی در بستر فقه امامیه نوشته شده است.

از دیر باز بر سر مفهوم تعهد و ارکان آن نظرات متفاوتی ارائه شده است. عده‌ای براساس تقسیم حق به حق مالی و غیر مالی، تعهد را رابطه‌ی حقوقی بین دو شخص می‌دانستند و عده‌ای دیگر با انتقاد از این تقسیم دو راه کاملاً جدا از هم را پیمودند. این کتاب سعی دارد تمام نظریات را بررسی کند.

خواندن کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را پژوهشگران حقوق و دانشجویان این رشته پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نظریه عمومی تعهدات ناشی از یک اراده

در تمامی تعاریف مذکور رابطه‌ی حقوقی بین داین و مدیون صرف نظر از منبع ایجاد آن مورد بررسی قرار گرفته است. همه‌ی تعاریف فوق الاشعار اشاره به تعریف تعهد به معنای اعم دارند. این نظرات سوای اختلافات جزئی، بسیار به هم نزدیک می‌باشند و در همگی سعی شده است که در تعریف تعهد عناصر و موضوع آن گنجانده شود.

در فقه امامیه و اهل سنت از تعهد به معنای اعم تعریفی به عمل نیامده است و فقها در لابلای مباحث مربوط به عقود معین به صورت پراکنده به آن پرداخته‌‌اند. البته می‌توان قواعد عامی را در بین این مباحث که دربرگیرنده‌ی تعهدات به معنای اعم است را پیدا کرد ولی این قواعد و حدود آنها اختلافی و مورد بحث و جدل می‌باشند .

بعضی از فقهاء معتقدند که در فقه امامیه عقد ماهیتاً تعهد است که این تعهد در عقود تملیکی بمحض انعقاد عقد اجرا می‌شود و مبنای این استدلال را حدیث فقهی«العقد العهد» قرار داده‌‌اند . بدیهی است که این نظر به این معنی نیست که عقد و تعهد هم معنی هستند. ولی ایرادی که به آن وارد است و قانون مدنی نیز از آن پیروی کرده است این که تنها شامل عقود عهدی می‌شود و شامل عقد تملیکی نمی‌گردد.

به نظر ما، تعهد یک رابطه حقوقی است که بر اساس آن طلبکار می‌تواند بدهکار را ملزم به انجام امری یا ترک آن نماید. خواه منبع آن تراضی باشد یا ایقاع یا الزام قانونی. پس ایقاع هم در صورت وجود شرایط خاص می‌تواند منبع تعهد باشد و ما در فصول بعدی به بررسی مفصل آن خواهیم پرداخت .

گفتار دوم: اوصاف اصلی تعهد

بعضی از حقوقدانان در بحث از اوصاف و عناصر تعهدات به یازده عنوان هم رسیده‌‌اند. ایشان وجود قصد و انشاء را از ملزمات تعهد بمعنای اخص که ناشی از عقد و ایقاع می‌باشد دانسته‌‌اند. در ادامه بنابر اقتضای مطلب، اوصاف اصلی تعهد مورد اشاره قرار می‌گیرد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۵ صفحه

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۵ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان