دانلود و خرید کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی فریبا کریمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی اثر فریبا کریمی

کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی

معرفی کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی

کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی نوشته فریبا کریمی و نوروز کارگری است. کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی به اصول قوانین بین‌الملل می‌پردازد.

درباره کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی

دیوان کیفری بین‌المللی، نخستین دادگاه کیفرى بین‌المللی دائمى است که براى رسیدگى به جنایت‌هاى بین‌المللى شامل نسل زدایی، جنایت‌های علیه بشریت، جنایت‌های جنگی و تجاوز تأسیس شده است. مطالعات بزه دیده‌شناسى حمایتى، با تأثیر بر سیاست جنایى عصر حاضر و با تأکید بر سیاست جنایى بین‌المللى، منجر به اعطاى جایگاه رفیعى به بزه‌دیده در فرایند دادرسی کیفرى شده است. در سایه تلاش‌هاى پژوهشگران و مدافعان حقوق بشر، امروز بزه‌دیده حق دارد در فرایند دادرسى کیفرى مشارکت نماید. در این راستا، دیوان در مراحل مختلف رسیدگى کیفرى، حقوق ویژه‌اى را براى بزه‌دیدگان در نظر گرفته است. برخى از حقوق اعطایى، مربوط به مرحله‌اى خاص از فرایند جنایى است که در دیگر مراحل قابلیت اعمال ندارد. این کتاب به اساسنامه دادگاه کیفری می‌پردازد.

خواندن کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان حقوق بین‌الملل پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب حقوق بزه دیده در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی

مقررات دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل برخورداری از پشتوانه مستحکم جامعه جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تلاش‌های گسترده‌ای که به منظور تضمین و ترویج دستاوردهای حقوق بشری در قلمرو دادرسی کیفری صورت گرفت، حق دسترسی به عدالت در سیستم عدالت کیفرى بین‌المللى را در پی داشت رفتار منصفانه با قربانیان و حق دسترسی آنان به عدالت، در گرو پیش‌بینی ساز و کارهایی حقوقی، به منظور حمایت از بزه دیدگان است. در همین راستا، دیوان کیفرى بین‌المللى با پیش‌بینی گونه‌های متفاوتی از حمایت‌های حقوقی، در مسیر اجرای عدالت برای بزه دیدگان گام برداشته است. توجه به نظرات بزه دیدگان در تعیین مجازات، در شمار حمایت‌هاى حقوقى پیش‌بینى شده از سوى دیوان قرار دارد. از این رو، دادرسان به هنگام تعیین مجازات، معیارهایی نظیر بی‌دفاع بودن بزه‌دیده، تعدد قربانیان و ارتکاب جرم با بی‌رحمی خاص را به عنوان کیفیات مشدده مجازات و تلاش مرتکب برای جبران خسارت از بزه‌دیده را به عنوان کیفیت مخففه، مد نظر قرار خواهند داد

به موجب سمت «الف» از بند دوم ماده‌ی ۱۴۵ آیین دادرسی و ادله، «عمل مرتکب پس از ارتکاب جرم، از جمله هر گونه تلاش وی برای جبران خسارت بزه‌دیدگان» در شمار کیفیات مخففه‌ی مجازات قرارداد رابطه‌ی انگیزه به عنوان محرک اصلی ارتکاب جرم، با عناصر تشکیل دهنده‌ی پدیده‌ی مجرمانه بحث انگیز است. در همین راستا و به موجب مادهی ۱۴۵ آیین دادرسی و ادله‌ی دیوان، «ارتکاب جرم با انگیزه‌ی تبعیض به جهان جنسیت، سن، نژاد، رنگ، زبان، مذهب، اعتقادات، عقیده‌ی سیاسی یا غیر سیاسی، ملیت، خاستگاه قومی یا اجتماعی، ثروت و ولادت» را در زمره‌ی کیفیات مشدده‌ی مجازات به شمار آورده است. ارتکاب جرم در شرایطی که «بزهدیده به شکل ویژه‌ای بی‌دفاع بوده است»، همچنین «ارتکاب جرم با بی‌رحمی خاص» یا «تعدد بزهدیدگان» نیز در شمار کیفیات مشددهی تعیین مجازات گنجانده شده‌اند. چنان که ملاحظه می‌شود، دیوان کیفری بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای برای اوضاع و احوال بزهدیدگان به هنگام وقوع جنایت‌ها و تجربه‌ی تلخ و وحشتناک بزهدیدگی قائل شده است (حاجی ده‌آبادی، ۱۳۸۶ص۴۵) 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان