نظرات درباره کتاب ازدواج های فیلیپس بورگ و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب ازدواج های فیلیپس بورگ اثر مارتین والزر

نظرات کاربران درباره کتاب ازدواج های فیلیپس بورگ

انتشارات:نشر بیدگل
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۶از ۱۴ رأی
۳٫۶
(۱۴)
Mahla V.KiyAN
مارتین والزر در "ازدواج‌های فیلیپس بورگ" شکست آلمان در جنگ جهانی دوم را، از پشت سنگر‌های جبهه به شهر و کوچه و خانه‌ها می‌کشاند. در دهه ۵۰ میلادی، طرح مارشال کلید می‌خورد و کتاب، داستان تازه به دوران رسیده‌هایی را حکایت می‌کند که ناگهان دری به تخته می‌خورد و جاه و مقامی به دست می‌آورند. خط کلی داستان، چهار زندگی در شهر فیلیپس بورگ را روایت می‌کند که با وجود ویترینِ باشکوه و فریبنده‌ای که به‌نمایش می‌گذارند، از درون، همچون توده‌ای کثافت، بوی تعفن می‌دهند. والزر، هانس بویمان را محور داستانش قرار می‌دهد تا از خلال روایت سرگذشت او، مبدا و مقصد آن سه قصه دیگر را رسم کند. هانس بویمانی که با کنار هم گذاردن شواهد، گویی خود والزر در دنیای حقیقی است. دروغ، خیانت، فساد، بی بند و باری، روشنفکران دوزاری و همسرانی که شریک زندگی خود را جز نردبانی برای رشد و دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود نمی‌بینند؛ شاخص‌های اصلی رمان هستند. داستان قبل از پا گذاشتن به محفل بزرگان و پارتی‌های شبانه مجلل، در پایین شهر و مظاهر آن دست و پا می‌زند، شکاف پررنگی بین سطح زندگی طبقات بالا و پایین می‌کشد و هانس بویمان را خط ارتباط آن دو قرار می‌دهد. اما آنچه در روایت والزر جلب توجه می‌کند این است که، آدم‌های پایین شهر و بالای شهر، جز در ظاهر، تفاوتی نشان نمی‌دهند. جنس همان است، منتهی یکی پول بیشتری در جیب دارد. بوی گند واقعیت، از تک تک صفحات کتاب بیرون می‌زند و مشام خواننده را می‌آزارد. دروغ و خودخواهی دام می‌گسترد و شخصیت‌ها را یک به یک می‌بلعد. در این میان "آقای کلاف"، در آن اتاق نمور و محقر تنها کسی است که از چهار دیوار تنگ اتاقش، خود را در این وانفسا تنها و بی‌صدا می‌یابد. کلاف حقیقت را به نظاره نشسته است، حقیقتی که تاب تحمل آن از توان هرکسی ساخته نیست. فیلیپس بورگ، یا اشتوتگارتِ والزر، قطعاً خواندنی و قابل توجه است، از آنجا که به قول خود او، متعلق به عصر و زمانه مشخصی نیست؛ بلکه همواره معاصر و زنده خواهد ماند. .کتاب را به اعتبار نشر بیدگل و شناختی که از سلیقه و تبحر اژدر انگشتری به یاد داشتم شروع کردم و مثل گذشته ناامید نشدم.
SamanSamsam
یکی از بهترین کتابهایی بود که اخیرا خواندم. توصیف روان ادمها خیلی برای من جذابتر از توصیف اسمان و گل و درخته. قطعا پیشنهاد میکنم بخوانید و به فضا بروید...
mojtaba
توصیفی از دورویی و منفعت‌طلبی انسان‌هاییست که حتی در ازدواج هم منافع اجتماعی و شغلیشون رو ملاک اصلی قرار دادند، متاسفانه لینک پی‌نوشت‌ها کار نمی‌کند و برای رجوع به آنها باید به آخر کتاب مراجعه کرد.

حجم

۳۸۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۴۶ صفحه

حجم

۳۸۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۴۶ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد