بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب درباره‌ عکاسی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب درباره‌ عکاسی اثر سوزان  سانتاگ

بریده‌هایی از کتاب درباره‌ عکاسی

انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۳.۹از ۱۸ رأی
۳٫۹
(۱۸)
عکس‌ها ابری از خیال و کپسولی از اطلاعات‌اند.
mobina
کسی که در موقعیت دخالت می‌کند دیگر نمی‌تواند آن را ثبت کند؛ و کسی که در حال ثبت موقعیت است قادر به مداخله نیست.
شهرام صفاری زاده
عکاسی ابزاری برای پرداختن به چیزهایی است که همه از آن‌ها اطلاع دارند ولی به آن‌ها توجه نمی‌کنند. عکس‌های من به قصد بازنمایی چیزی به وجود آمده‌اند که آن‌ها را نمی‌بینید. اِمِت گاوین
mobina
اگر عکس‌ها پیام باشند، این پیام هم شفاف است هم رازآمیز. بنا به گفتهٔ آربس «یک عکس رازی در مورد یک راز است. هر چه بیشتر به تو می‌گوید کمتر می‌فهمی.»
mobina
آلفرد استیگلیتس با افتخار اعلام می‌کند که در بیست و دوم فوریهٔ ۱۸۹۳، سه ساعت تمام در برف و باران «در انتظار لحظهٔ مناسب» ایستاده بود تا تصویر معروف خود با عنوان خیابان پنجم، زمستان را عکاسی کند. و لحظهٔ مناسب نیز آن لحظه‌ای است که آدم می‌تواند چیزها را (به‌ویژه چیزهایی را که همه پیش از آن دیده‌اند) با نگاهی تازه ببیند.
mobina
عکاس خواهی‌نخواهی در کار باستانی یا آنتیک کردن واقعیت است، و عکس‌ها خود آنتیک‌هایی لحظه‌ای هستند.
mobina
می‌توان یک عکس را یک نقل‌قول دانست، که در نتیجهٔ آن یک کتاب عکس به کتابی از نقل‌قول‌ها تبدیل می‌شود.
mobina
عکس‌ها ابری از خیال و کپسولی از اطلاعات‌اند.
mahdi
اگر من صرفاً کنجکاو بودم، بسیار دشوار بود که به کسی بگویم، «می‌خواهم به خانهٔ تو بیایم و تو برایم صحبت کنی و داستان زندگی‌ات را به من بگویی.» منظورم این است که در این صورت مردم می‌گویند، «تو دیوانه‌ای.» به‌علاوه، آن‌ها در این شرایط به‌شدت گارد می‌گیرند. اما دوربین در حکم نوعی مجوز است. بسیاری از مردم دوست دارند همین‌قدر مورد توجه قرار بگیرند، و دوربین شکل قابل قبولی از بذل توجه را امکان‌پذیر می‌کند. دایان آربس
شهرام صفاری زاده
حالا دیگر در ازاء مبلغی بسیار ناچیز، می‌توانیم نه‌تنها با هر مکان معروف در جهان، بلکه تقریباً با هر شخص مورد توجه در اروپا آشنا شویم. حضور سرتاسری عکاسان چیز شگفت‌انگیزی است. همهٔ ما کوهستان آلپ را دیده‌ایم و (درهٔ) شامونی و (رودخانهٔ یخیِ) مردوگلاس را قلباً می‌شناسیم، هر چند که به‌هیچ‌وجه شجاعت از سر گذراندن مخاطراتِ این تنگه را نداشته بوده باشیم... ما از آند گذشته‌ایم، از تِنِریف بالا رفته‌ایم، به ژاپن پا گذارده‌ایم، و «از عهدهٔ» نیاگارا و هزارجزیره برآمده‌ایم، لذت مبارزه با همتایانمان را چشیده‌ایم (جلوی ویترین مغازه‌ها)، در مجمع قدرتمندان نشسته‌ایم، با شاهان، امپراطوران، ملکه‌ها، ستارگان اپرا، سوگلی‌های باله، و «بازیگران با لطف و متانت» آشنا شده‌ایم. چه روح و شبح‌ها که دیده اما به خود نلرزیده‌ایم؛ در برابر قلمرو سلطنتی ایستاده اما دور شو و کور شو نشنیده‌ایم؛ و خلاصه کنم، از طریق لنزی چند سانتی به هر نقش‌ونگار و بیهودگیِ این جهان بی‌رحم اما زیبا نگریسته‌ایم. "د. پ"، مقاله‌نویسِ نشریهٔ وانس اِویک (لندن)،
شهرام صفاری زاده
تمامی عکس‌ها یادآور مرگ‌اند (memento mori). عکس گرفتن به معنای مشارکت در میرایی، آسیب‌پذیری، و بی‌ثباتیِ شخص (یا شیئی) دیگر است. تمامی عکس‌ها دقیقاً با برش زدن این لحظه و ثابت کردن آن، گواهِ تبخیرِ بی‌وقفهٔ زمان‌اند.
big of big
دوربین درعین‌حال درد و درمان است، وسیله‌ای برای از آنِ خود کردنِ واقعیت و وسیله‌ای برای کهنه و مهجور کردن آن.
mobina
درحالی‌که نقاشی‌ها و شعرها صرفاً به‌خاطر قدیمی‌تر شدن بهتر یا جذاب‌تر نمی‌شوند، تمامی عکس‌ها اگر به‌اندازهٔ کافی قدیمی باشند جالب توجه و همچنین تأثیرگذار می‌شوند.
mobina
پایدارترین موفقیت عکاسی استعداد آن برای یافتن زیبایی در امور پیش‌پاافتاده، احمقانه و فرسوده بوده است. گذشته از هر چیز، امر واقعی اندوهی در خود دارد. و آن اندوه زیبایی است (به‌عنوان مثال، زیبایی فقیران.)
mobina
فردِ عکاس نسخهٔ مسلح عابر تنهایی است که به‌نحوی نامحسوس در این جهنم شهری حضور پیدا می‌کند، همه‌جا را زیرپا می‌گذارد، و آن را شناسایی می‌کند؛ پیادهٔ چشم‌چرانی که شهر را به مثابهٔ چشم‌اندازی از دیدنی‌های شهوت‌انگیز افراطی کشف می‌کند.
mobina
«عکاسی مجوزی بود تا هر جا که می‌خواستم بروم و هر کاری که می‌خواستم بکنم.» دوربین نوعی گذرنامه است که محدوده‌های اخلاقی و منع‌های اجتماعی را از میان برمی‌دارد، و عکاس را از هر نوع مسئولیت در قبال کسانی که از آن‌ها عکس می‌گیرد رها می‌کند. مسئلهٔ اصلیِ عکس گرفتن از آدم‌ها آن است که تو در زندگی آن‌ها شرکت نمی‌کنی، فقط از آن بازدید می‌کنی.
mobina
تلویزیون از مجموعه‌ای از تصاویرِ نه‌چندان انتخاب‌شده ساخته می‌شود که هر کدام تصویر پیش از خود را ملغی می‌کنند. اما هر عکسِ ساکن لحظهٔ متمایزی را نشان می‌دهد که به هیئت یک شیئی کم‌حجم درآمده است که می‌توان آن را نزد خود نگه داشت و بعدها دوباره به آن نگریست.
mahdi
. عکسی مربوط به سال ۱۹۰۰ که در آن زمان به خاطر موضوعش تأثیرگذار بود، محتمل‌تر است که امروز به خاطر اینکه عکسی است که در سال ۱۹۰۰ گرفته شده است بر ما تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد که ویژگی‌ها و نیات خاص پنهان در پسِ عکس‌ها در اندوهِ عمومیِ گذشت زمان تحلیل می‌رود
کاربر ۳۳۷۳۹۹۳
زمان نهایتاً تمامی عکس‌ها، حتی آماتوری‌ترین آن‌ها را، در قلمروی هنر جای می‌دهد.
کاربر ۳۳۷۳۹۹۳
شر و پورنوگرافی تابع قانون واحدی هستند. شوک ناشی از دید عکس‌های قساوت‌آمیز با دیدن مکرر از میان می‌رود، همان‌طور که حس شگفتی و سرگردانی‌ای که پس از دیدن یک فیلم پورنوگرافیک برای اولین‌بار به شخص دست می‌دهد، بر اثر تکرار از میان می‌رود.
کاربر ۳۳۷۳۹۹۳

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

قیمت:
۱۲۸,۰۰۰
تومان