لوگو طاقچه
معرفی ۴۰ کتابی که پیش از مرگ باید خواند به انتخاب سایت ایندیپندنت

معرفی ۵۰ کتابی که قبل از مرگ باید خواند

1,893,287 بازدید

کتاب‌ها، چنان قدرتی دارند که به یک آن، ما را از جایمان، در یک پروژه‌ی سخت کاری یا روابط اجتماعی فرسایشی، جدا کنند و به سرزمینی ببرند که نوید آرامش یا هیجان می‌دهد. از فرازونشیب‌های مطمئن داستان‌های کلاسیک انگلیسی مثل غرور و تعصب گرفته، تا وحشت رخنه‌کرده در راهروهای وزارت عشق در رمان ۱۹۸۴. سوال اینجاست که اگر تا به حال سراغ کتاب‌ها نرفته‌ایم یا دل نداده‌ایم به غرق‌شدن در جریانشان، باید از کجا شروع کنیم؟ شاید اولین کاری که باید انجام دهیم، پیدا کردن یک لیست راهنما از کتاب‌هایی است که آن‌قدر تاثیرگذار بوده‌اند که همیشه در لیست بهترین‌های مردم در سراسر تاریخ ادبیات قرار گرفته‌اند و باید آن‌ها را خواند. در این یادداشت وبلاگ طاقچه، کتابی را به شما معرفی می‌کنیم که حتما باید پیش از مرگ خواند. این کتاب‌ها به انتخاب سایت ایندیپندنت و ریدرز دایجست هستند.

کتاب‌ های معرفی شده در این فهرست، غیر ایرانی هستند. پیشنهاد ما برای کتاب‌های ایرانی که باید خواند ، این است که از پرفروش‌ترین رمان‌ها و داستان‌ها شروع کنید. لطفا یادداشت «معرفی رمان‌های ایرانی پرطرفدار طاقچه» را بخوانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر از کتاب‌های معرفی شده در این فهرست، نتوانستید کتاب مورد علاقه‌تان را پیدا کنید، نگاهی به یادداشت‌های زیر بیاندازید:

همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل خواندن کتاب‌های الکترونیکی و یا گوش دادن به کتاب‌های صوتی هستید، اپلیکیشن طاقچه را نصب کنید:

صد سال تنهایی

صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: محمدرضا سحابی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان جادویی و پر رمز و راز شش نسل از خانواده‌ی بوئندیا ور دل روستایی اعجاب‌انگیز به نام ماکوندو، در حالی روایت می‌شود که اتفاقات و شخصیت‌های آن به قدری واقعی و قابل لمسند که وقتی کسی ناپدید می‌شود یا پرواز می‌کند و به آسمان می‌رود، همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب صد سال تنهایی» را هم بخوانید. در این یادداشت این اثر مهم مارکز را بررسی کردیم.

همچنین می‌توانید ویدیو زیر را ببینید. در این ویدیو کتاب صد سال تنهایی را معرفی کردیم:

برای دانلود نسخه صوتی این کتاب هم با صدای گرم و دلنشین مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، می‌توانید وارد صفحه معرفی کتاب صوتی صد سال تنهایی شوید.

بخشی از کتاب صوتی صد سال تنهایی را بشنوید.

صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز

گوینده: مهدی پاکدل
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین ترجمه صد سال تنهایی» را هم بخوانید.

کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مینا

نویسنده: هارپر لی

مترجم: فخرالدین میررمضانی

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

اتیکاس فینچ، وکیلی سفید پوست است که به خاطر تعهد کاری و قلب رئوفی که دارد، در برابر جامعه‌ی خود می‌ایستد و وکالت مردی سیاه پوست را به عهده می‌گیرد که به ناحق، متهم شده است. در این مسیر، مردم شهر با او همراه نمی‌شوند. او، در کنار معصومیت می‌ایستد. معصومیتی که نماد آن در این کتاب، مرغ مقلد است و کشتن آن، گناهی بزرگ.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از کتاب‌هایی که باید پیش از مرگ خواند ، غرور و تعصب است. کتابی درباره ماجرای دختر سرکش و جذاب و در عین حال عجیب و غریب خانواده‌ی بنت، که بر خلاف عرف آن روز جامعه و تلاش بی حد و حصر مادرش، پی پیدا کردن همسری برای خود نیست و همین، او را درگیر عشق پر فراز و نشیب آقای دارسی می‌کند که مردی است به ظاهر خودپسند، مغرور و بدون شک متمول.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به رمان‌های عاشقانه علاقه دارید، یادداشت «بهترین رمان‌های عاشقانه» را هم بخوانید.

۱۹۸۴

۱۹۸۴

نویسنده: جورج اورول

مترجم: کاوه میرعباسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

۱۹۸۴ تقریبا پای ثابت همه لیست‌های پیشنهادی برای خواندن کتاب است. این‌بار هم در لیست ۴۰ کتابی که پیش از مرگ باید خواند قرار گرفته است. جهان به کلی تغییر کرده و به فضایی امنیتی و ترسناک تبدیل شده است. ارزش‌های سفت و سخت و البته مجازات‌های سفت و سخت. دیگر نه تنها مخالفت علنی با برادر بزرگ جرم محسوب می‌شود، که حتی فکر مخالفت هم با مجازات سنگینی همراه است. پلیس ذهن همه جا را زیر نظر دارد و حتی عشق را به عنوان عنصری مبتذل، برنمی‌تابد.

بخشی از کتاب صوتی ۱۹۸۴ را بشنوید.

۱۹۸۴ جورج اورول

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

تکه هایی از کتاب های معروف

در ۶ دقیقه بخوانید

گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: رضا رضایی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

گتسبی بزرگ، به خاطر مهمانی‌های عظیم و باشکوهی معروف است که هر یکشنبه در خانه‌اش برگزار می‌کند. او که معلوم نیست از چه طریقی صاحب این حجم از ثروت شده، امیدوار است تا در یکی از این مهمانی‌ها، به طور اتفاقی، معشوقه‌ی سالیانش را ببیند که حالا همسر مردی دیگر است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

دراکولا

دراکولا

نویسنده: برام استوکر

مترجم: محمود گودرزی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

جاناتان وکیل بود و برای شرکت فردی به نام پیترهاوکینز کار می‌کرد. شرکت برای خرید کارفاکس، که ملکی بسیار قدیمی در لندن بود، به کنت مشاوره می‌داد.

جاناتان در طول سفر به ترانسیلوانیا، شهر وین را دید، در خیابان‌های بوداپست گشت وگذار کرد، روی پل‌های باشکوه رودخانهٔ دانوب قدم زد، و یک شام فوق‌العاده در رویال هتل کلوزنبرگ خورد؛ جوجه با طعم فلفل‌مجارستانی، غذای مخصوص آن منطقه. او به دلایلی خیلی عصبی بود و اگر چه تختش در هتل به قدر کافی راحت بود، همه جور خواب عجیب و غریبی دید و فکر کرد که حتماً به خاطر فلفل بوده است!

جاناتان بعد از خوردن مقدار بیشتری فلفل، در حلیم صبحانه‌اش، به قطار برگشت تا به سفرش به سمت شرق ادامه دهد. او از پنجره که به بیرون نگاه می‌کرد، سرزمینی را می‌دید سرشار از هر نوع زیبایی، نهرها، رودهای وسیع، شهرهای کوچک و قلعه‌ای بی‌نظیر بر فراز یک تپه. او در هر ایستگاهی که قطار از آن رد می‌شد، می‌توانست گروه‌گروه آدم‌های جالب را ببیند؛ مثلاً زنانی با آستین‌ها و زیردامنی‌های کاملاً سفید، یا مردان اسلواک که با سبیل‌های کلفت مشکی، کلاه‌های لبه‌دار بزرگ و کمربندها و پوتین‌های کارشدهٔ چرمی گنده، پز می‌دادند.

وقتی قطار به بیستریتز در رشته‌کوه‌های کارپاتیان رسید، هوا تاریک‌وروشن بود. کنت دراکولا به جاناتان گفته بود که به هتل گلدن‌کران برود. آنها آنجا منتظرش بودند.

جین ایر

جین ایر

نویسنده: آرمین هدایتی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

دختری فقیر و تنها که تحت آموزش‌های سختگیرانه در مدرسه‌ای شبانه روزی بزرگ شده، حالا در خانه‌ی مردی متمول، معلم سرخانه می‌شود. او که عاشق مرد است، متوجه می‌شود که او، پیش از این همسری داشته که حالا دیوانه شده و در طبق‌ی بالای عمارت، زندگی می‌کند. اما این تازه آغاز ماجرا است.

آرزوهای بزرگ

آرزوهای بزرگ

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: حمیدرضا بلوچ

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

پسرکی فقیر به نام پیپ، به خاطر عشق پر سوز و گدازی که به دختر خوانده‌ی صاحب کارش، خانم هاویشام، پیدا کرده، سرشار از آرزوهای بزرگی می‌شود که او را به پایتخت و یادگیری آداب اشراف می‌کشاند. او فکر می‌کند که اگر زندگی ثروتمندان را تمام و کمال بیاموزد، استلا، به عشق او پاسخ خواهد گفت. اما ماجرا به این سادگی نیست. این داستان، بخش زیادی از مسائل اجتماعی جامعه‌ی انگلستان را در قالب ماجراهای خود، بازمی‌نمایاند.

پیشنهاد می‌کنیم سری به قفسه کتاب داستان کودک و نوجوان در طاقچه هم بزنید.

بلندی‌های بادگیر

بلندی‌های بادگیر

نویسنده: امیلی‌جین برونته

مترجم: نگار غلام‌پور

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان روایت عشق شورمند و تا حدی شرارت‌آفرین میان کاترین و هیتکلیف است. هیتکلیف فرزند یتیمی است که از کودکی توسط پدر کاترین به سرپرستی گرفته می‌شود. کاترین و هیتکلیف هم‌زمان که با یکدیگر رشد می‌کنند و بی‌خبر از حال یکدیگر، دلداده هم می‌شوند. هیتکلیف که به دلیل موقعیت خود تمسخر می‌شد گمان می‌کند که احساسش به کاترین یکسویه و بی‌اساس است و از این‌رو بلندی‌های بادگیر را ترک می‌کند تا زندگی جدیدی برای خود از نو بسازد…

ربکا

ربکا

نویسنده: دافنه دوموریه

مترجم: صدف محسنی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

آقای ماکسیمیلیان دووینتر، مردی است متمول و متشخص که به تازگی ازدواج کرده و زندگی معقولی دارد. اما در گذشته نزدیکش، زنی زیبا و باهوش، به طرزی مشکوک توسط او کشته و جسدش همراه با قایقی در دریا غرق می‌شود. پرده برداشتن از این راز توسط همسر دوم، او را وارد ماجرایی هولناک می‌کند. ربه‌کا داستانی ترسناک است که در هر فهرستی جرو کتابهایی ک باید خواند جای گرفته است.

بلیدرانر

بلیدرانر

نویسنده: فیلیپ کی دیک

مترجم: شهریار وقفی‌پور

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

آخرین جنگ جهانی رخ داده و جهان دچار آلودگی‌های رادیواکتیوی است. بیشتر بازماندگان به سیارات دیگر گریخته‌اند و آنها که مانده‌اند گرفتار مشکلات فراوانی شده‌اند. بحران هویت و دودلی در تشخیص درست و غلط مهم‌ترین دغدغه مردم شده است که ریک دکارد قهرمان داستان را هم درگیر خود کرده است.

چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

نویسنده: رولد دال

مترجم: م‍ه‍ن‍از داودی‌

انتشارات محراب قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

چارلی فقیر و کوچک که به همراه خانواده‌ی پرجمعیت و مهربانش در لندن زندگی می‌کند. او، یک روز، برنده‌ی یک بلیط طلایی در بسته‌ای شکلات می‌شود که از طریق آن می‌تواند شانس خود را برای تبدیل شدن به وارث کارخانه‌ی شکلات‌سازی، امتحان کند. او به همراه ۵ بچه‌ی دیگر، به کارخانه می‌رود و در جریان آزمونی سخت قرار می‌گیرد.

سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه

نویسنده: مارگارت اتوود

مترجم: سهیل سمی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود یک کتاب ضدآرمان‌شهری تخیلی است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ منتشر شده است. این کتاب داستان شکل‌گیری و حاکمیت یک حکومیت تمامیت‌خواه مذهبی افراطی به نام گیلیاد را روایت می‌کند که در ایالات متحده و پس از ترور رئیس‌جمهور رخ می‌دهد. در این حکومت زنان از حقوق اولیه خود مانند خواندن و نوشتن محرومند و جایگاهشان بر اساس توانایی باروری آن‌ها تعیین می‌گردد. این جایگاه‌ها شامل همسران سران، ندیمه‌ها که وظیفه‌ی فرزندآوری برای سران را به عهده دارند، عمه‌ها که وظیفه‌ی تربیت ندیمه‌ها بر گردن آن‌ها است و مارتاها است.

داستان کتاب شامل وضعیت پیش از گیلیاد و انقلاب و دوران حکومت گیلیاد از زبان یکی از ندیمه‌ها به نام جون و یا آفرد بیان می‌شود. جون در هنگام انقلاب و در حین فرار به همراه همسر و فرزندشان دستگیر می‌شود، همسرش به کانادا فرار می‌کند، هانا دخترشان به‌عنوان فرزندخوانده به یکی از سران گیلیاد سپرده می‌شود و جون به‌عنوان ندیمه تحت تعلیم قرار می‌گیرد. جون در تلاش است تا راهی برای ارتباط با دخترش و فرار به همراه او از گیلیاد پیدا کند.

از این کتاب سریالی با همین نام اقتباس شده که فصل اول سریال کاملا منطبق بر کتاب است.

بخشی از کتاب صوتی سرگذشت ندیمه را بشنوید.

سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود

گوینده: مینو طوسی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اشتباه در ستاره‌های بخت ما (نحسی ستاره های بخت ما)

اشتباه در ستاره‌های بخت ما (نحسی ستاره های بخت ما)

نویسنده: جان گرین

مترجم: مهرداد بازیاری

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «خطای ستارگان بخت ما» از جان گرین که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مجله‌ی نیویورک تایمز در آن سال شد. جان گرین عنوان کتاب خود را از نمایشنامه‌ی سزار شکسپیر گرفته است، آنجا که می‌گوید: «خطا، بروتوس عزیز، از ستاره‌ی بخت ما نیست، بلکه از خود ماست که دون‌پایه مانده‌ایم.»

این رمان خواندنی درباره‌ی عشق بین دو نوجوان به نام‌های هزل و آگوستوس است که هردو از قضا درگیر بیماری سرطان بوده‌اند. الهام‌بخش جان گرین برای خلق این اثر، فوت یکی از دوستان نزدیکش بر اثر سرطان بوده است.

هزل شانزده‌ساله که درگیر سرطان تیروئید است و بیماری او به ریه‌هایش نیز منتقل شده، به اصرار خانواده‌اش در جلسات گروهی نوجوانان مبتلا به سرطان شرکت می‌کند و در این بین با اگوستوس که مدتی است سرطان استخوان را شکست داده آشنا می‌شود. آشنایی این‌دو رفته‌رفته عمیق‌تر می‌شود و علاقه‌ی شدیدی بین آن‌‌ها شکل می‌گیرد. علاقه‌ای که این‌دو را به سوی ایامی هیجان‌انگیز و البته غم‌انگیز می‌کشاند. رمان با خواندن سخنان آگوستوس توسط هیزل به پایان می‌رسد. او می‌گوید آسیب‌دیدن در این دنیا اجتناب‌ناپذیر است، اما ما باید انتخاب کنیم که به چه کسی اجازه دهیم به ما صدمه بزند و او از انتخاب خود خوشحال است.

این کتاب در فارسی با نام‌های «بخت پریشان» و «نحسی ستارگان بخت ما» نیز ترجمه شده است.

همه چیز از هم می‌پاشد

همه چیز از هم می‌پاشد

نویسنده: علی هداوند

کتاب نشر نیکا

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید همه ما درباره کشورهای آمریکایی و اروپایی چیزی خوانده باشیم و یا حتی فیلمی دیده باشیم. اما درباره کشورهای آفریقایی احتمالا کمتر می‌دانیم. کمتر کتابی از ادبیات آفریقا به چنین شهرتی رسیده است. در بسیاری از فهرست‌های پیشنهادی کتاب، نام «همه چیز فرو می‌پاشد» در بین کتاب هایی که ارزش خواندن دارند، آمده است.

داستان درباره اکنکوو، رئیس قبیله‌ای در یک روستای آفریقایی است. ماجرای روابط او با فرزندانش، سایر افراد قبیله و فرزندانش درون‌مایه این کتاب است. حقوق زنان و کودکان، باورهای خرافی، جادو و جادوگری و جنگ‌های قبیله‌ای در آفریقا، به خوبی در این کتاب گفته شده است. همچنین این کتاب پر است از حکایت‌ها و ضرب‌المثل‌های آفریقایی. همه این‌ها در کنار هم باعث می‌شوند این کتاب گزینه خوبی برای آشنایی بیشتر با کشورهای آفریقایی باشد.

بخشی از کتاب صوتی همه چیز از هم می‌پاشد را بشنوید.

همه چیز از هم می‌پاشد چینوا آچه‌به

گوینده: افشین قربانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فرانکنشتاین

فرانکنشتاین

نویسنده: مری شلی

مترجم: محسن سلیمانی

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

در فرانکنشتاین، نویسنده از بسیاری از عناصر و فضاهایِ ترسناک آن روزگار به خوبی استفاده کرده است. با این همه، فرانکنشتاین یک رمان دلهره‌آور معمولی نیست و شاید راز ماندگاری آن نیز در همین نکته باشد. شاهکار مری شلی در واقع این بود که برای نخستین‌بار علم را با داستان‌های ترسناک آشتی داد. به زبان دیگر، برای اولین‌بار با خلق هیولایی که محصول علم بود نوع ادبی جدید «رمانتیک ترسناک علمی» را به وجود آورد؛ کاری که در آن زمان سابقه نداشت. از سوی دیگر فرانکنشتاین زمانی منتشر شد که بشر در آغاز راه پیشرفت‌های علمی و شاد از مسیر علم بود. اما شلی از نخستین کسانی بود که بوی خطر را حس کرد و با انتشار فرانکنشتاین هشدار داد که علم تجربی گاهی می‌تواند ترسناک باشد.

لولیتا

لولیتا کتابی انگلیسی‌زبان از ولادیمیر ناباکوف است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ منتشر شد. بعدتر ناباکوف این کتاب را به زبان مادری خود یعنی زبان روسی نیز ترجمه کرد. این کتاب داستان عشق بیمارگونه‌ی هامبرت هامبرت به یک دختر نوجوان دوازده‌ساله به نام دلورس هیز را روایت می‌کند. هامبرت هامبرت که محقق و پژوهش‌گر ادبیات است، با روان‌پریشی عشق نافرجام خود و مرگ نابه‌هنگام معشوقه دوران نوجوانی خود را بیان می‌کند و ادعا دارد که این عشق بیمارگونه او به دختران نوجوان و کودک از عوارض همان شکست دوران نوجوانی‌اش است.

هرچند که این کتاب در زمان نشر در برخی کشورها موهن تلقی شد ولی از شاهکارهای کلاسیک داستانی قرن بیستم به شمار می‌آید و رتبه‌ی چهارم بهترین رمان‌های انگلیسی کتابخانه مدرن را از آن خود کرده است.

تالار گرگ

تالار گرگ

نویسنده: هیلاری منتل

مترجم: کیومرث پارسای

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

پسر بچه‌ای که قربانی خشونت‌های وحشتناک پدر است، حالا در بزرگسالی به سلطنت رسیده و ما از طریق شرح زندگی او، به انگلستان در دوران حکومت هنری هشتم می‌رویم. این کتاب در سال ۲۰۰۹، برنده‌ی جایزه‌ی بوکرمن شد.

یک پرتقال کوکی

یک پرتقال کوکی

نویسنده: استنلی کوبریک

مترجم: محمدمهدی فیاضی‌کیا

انتشارات افراز

اطلاعات بیشتر و خرید

پسر جوانی که به همراه دوستانش به ایجاد مزاحمت و شکنجه‌ی مردم در مکان‌های عمومی می‌پرداخته، حالا دستگیر شده و قرار است شیوه‌ی تنبیهی جدیدی را روی او پیاده کنند. آن هم این که برای ساعت‌های متوالی، چشم‌هایش را رو به صحنه‌های فجیع جنایت‌های انسانی مختلف، باز نگه دارند تا او تمام مدت شاهد باشد.

تس دوربرویل

تس دوربرویل

نویسنده: تامس هاردی

مترجم: ابراهیم یونسی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

تس ماجرای دختری زیبا و معصوم است که از شهر کوچکشان به شهری بزرگتر می‌رود تا خانواده واقعیش را ببیند. اما در آنجا مردی به نام الک به او تجاوز می‌کند و تس به خاطر این اتفاق باردار می‌شود. اما فرزند تس پس از چند هفته بعد از تولد، می‌میرد. تس دوباره به زندگی گذشته باز می‌گردد و در آنجا با کلر آشنا می‌شود.

ناطور دشت (ناتور دشت)

ناطور دشت (ناتور دشت)

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: آراز بارسقیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

هولدن کالفیلد، پسر نوجوانی است سرکش و عاصی که دیگر تاب تحمل زندگی‌ای که خانواده‌ی متمولش برای او ساخته‌اند را ندارد. بزرگ‌ترین آرزوی او این است که دست معشوقه‌ی دورش را بگیرد و ببرد به جایی که کسی آن‌ها را نشناسد تا بتواند آنجا، ناطور دشت شود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین‌های ادبیات آمریکا» و «کتاب‌هایی مشابه با ناتور دشت» را هم بخوانید.

مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت

مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت

نویسنده: اولیور دبلیو ساکس

مترجم: ماندانا فرهادیان

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

«مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت» عنوان کتابی از دکتر اولیور ساکس، نویسنده و پزشک انگلیسی است. این کتاب، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه درباره‌ی بیماری‌های عصبی و رفتاری انسان‌هاست. در داستان اصلی کتاب «مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت» دکتر ساکس به تشریح موردی از بیماری آنومی می‌پردازد. این بیماری آنگاه رخ می‌دهد که بخشی از مغز که مربوط به فهمیدن واقعیت و ارزیابی شرایط است، آسیب ببیند. در این داستان، مردی با این بیماری مبتلاست و به جای اینکه همسرش را ببیند، یک کلاه را به عنوان سر همسرش تصور می‌کند.

دکتر ساکس در داستان‌های دیگر این کتاب نیز به شرح بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، تروما مغزی، وسواس و… پرداخته است. او با به کارگیری شیوه‌ی داستان‌گویی به طرز قابل فهم و ساده‌ای به بیان مفاهیم پیچیده‌ی علمی مرتبط با بیماری‌های عصبی پرداخته است و به خواننده اجازه می‌دهد تا با بیماری‌های عصبی و رفتاری و روش‌های درمانی هرکدام آشنا شود. او از تجربیات خود در برخورد با بیماری‌های عصبی و رفتاری درمانگاه‌های مختلف برای نوشتن این کتاب الهام گرفته است و با استفاده از داستان‌هایی که بر اساس تجربیات واقعی بیمارانش نوشته است، خواننده را با جزئیات برخی بیماری‌های عصبی و رفتاری انسان‌ها آشنا می‌کند.

کتاب «مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت» به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های پزشکی و علوم رفتاری شناخته می‌شود.

بیگانه

بیگانه

نویسنده: آلبر کامو

مترجم: علی‌اصغر خبره‌زاده

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

«بیگانه» عنوان رمانی از آلبر کامو، نویسنده و فیلسوف فرانسوی-الجزایری است. این رمان در سال ۱۹۴۲ منتشر و بعدتر به یکی از شاهکارهای ادبیات قرن بیستم تبدیل شد. در کتاب «بیگانه» کامو به روایت داستانی از مردی به نام مرسو پرداخته است. مرسو یک مرد عادی با یک زندگی معمولی است، اما زندگی‌اش پس از قتلی که انجام می‌دهد، تغییر می‌کند. او برای قتل کسی که با او دعوا کرده بود، محاکمه و به قصاص محکوم می‌شود. با این حال، شخصیت مرسو بیشتر از یک قاتل است. او مردی است که به‌نوعی از زندگی و روابط انسانی خسته شده است و به دنبال حقیقت و معنای زندگی است. این شخصیت، به‌نوعی نماد یک بیگانه در جامعه است، کسی که با قوانین و ارزش‌های پذیرفته‌شده‌ی جامعه مخالفت می‌کند و در نهایت به دلیل عدم تطابق با جامعه، به سراغ جنایت می‌رود.

کامو در «کتاب بیگانه» به معضلات زندگی انسانی و ارتباطات انسانی در جامعه اشاره دارد. او با بهره‌گیری از شیوه‌ای ساده و روان، سؤالاتی اساسی درباره‌ی وجود و معنای زندگی بررسی می‌کند. این رمان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات قرن بیستم شناخته شده و تاثیر زیادی بر روی ادبیات و فلسفه‌ی معاصر داشته است.

تبصره‌ی ۲۲

تبصره‌ی ۲۲

نویسنده: جوزف هلر

مترجم: احسان نوروزی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

تبصره ۲۲ رمانی به سبک کمدی سیاه است. ماجراهای این داستان در سال‌های جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. تبصره ۲۲ اصطلاحی در زبان انگلیسی است که به موقعیت‌هایی گفته می‌شود که در آن باخت قطعی است. زمانی که فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که گریزی از آن ندارد.

محاکمه

محاکمه

نویسنده: کامل روزدار

انتشارات اشاره

اطلاعات بیشتر و خرید

احتمالا نام محاکمه فرانتس کافکا را بارها شنیده‌اید. کتابی که باید پیش از مرگ خواند. مردی ناگهان به جرمی نامعلوم دستگیر می‌شود و بی این که بفهمیم واقعا ماجرا چیست، تا انتهای کتاب به دفاع از خود و توضیح ماجرا می‌پردازد. کافکا، این کتاب را هرگز به پایان نرسانده است.

سالار مگس‌ها

سالار مگس‌ها

نویسنده: ویلیام گلدینگ

مترجم: حمید رفیعی

انتشارات بهجت

اطلاعات بیشتر و خرید

هواپیمایی حامل چندین کودک، سقوط می‌کند و آن‌ها در جزیره‌ای تنها می‌شوند و باید اداره‌ی امور خود را به دست بگیرند. آن‌ها به مرور می‌بینند که چطور تمامی مفاهیم انسانی، از خوبی‌ها گرفته تا رذیلت ها، در جامعه‌ی کوچکشان بازتولید می‌شود.

آناکارنینا

آناکارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: مهدی کریمی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

اختلافی خانوادگی، آنا کارنینا را از سن پترزبورگ به مسکو می‌کشاند و همین بهانه‌ای می‌شود برای مو به مو نشان دادن وضعیت فرهنگی و اجتماعی روسیه در آن سال‌ها. رمانی با درون مایه‌ی عاشقانه با دو شخصیت اصلی به نام‌های آنا کارنینا و لوین و دو قصه‌ی مجزا.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به این کتاب علاقه دارید، یادداشت «معرفی کتاب آناکارنینا» را هم بخوانید.

خواب گران

خواب گران

نویسنده: ریموند چندلر

مترجم: پرهام دارابی

نشر علم

اطلاعات بیشتر و خرید

فیلیپ مارلو، کارآگاهی است که توسط مردی استخدام می‌شود تا پرونده‌ی یک اخاذی را حل و فصل کند. او اما کم کم سر از ماجرایی درمی‌آورد که بسیار عظیم‌تر از یک اخاذی ساده است.

بادبادک‌باز

بادبادک‌باز

نویسنده: خالد حسینی

مترجم: پریسا سلیمان زاده

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «بادبادک‌باز» اثر خالد حسینی از جمله آثار اثرگذار قرن معاصر است و در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار منتشر شده است. خالد حسینی در این کتاب با روایت داستان دوستی امیر و حسن به نوعی به بیان وضعیت زندگی مردم افغانستان از زمان کمی پیش‌تر از حمله روس‌ها در سال ۱۹۷۹ به بعد پرداخته است.

راوی داستان فردی به نام امیر است. امیر که فرزند مردی ثروتمند بوده با پسر خدمتکارشان، حسن، که از اهالی هزاره است دوست می‌شود و در این کتاب داستان دوستی این دو و سپس خیانت امیر به این دوستی را می‌خوانیم. خیانتی که امیر بابت آن تا سال‌های سال خود را سرزنش می‌کند و به دنبال راه جبرانی برای آن است.

این کتاب نخستین اثر خالد حسینی و در عین حال نخستین اثر از یک نویسنده‌ی افغان بوده که به زبان انگلیسی منتشر شده است. از این رمان فیلمی با همین نام در سال ۲۰۰۷ تولید و پخش شده است. روایت کتاب به‌خوبی تصویر شده است و خالد حسینی توانسته وضعیت غم‌بار مردم مظلوم افغانستان و هزاره را به طور کامل شرح دهد و به همین خاطر در بین مخاطبین سراسر جهان به‌عنوان یکی از آثار مهم قرن شناخته شده است. 

بخشی از کتاب صوتی بادبادک باز را بشنوید.

بادبادک باز خالد حسینی

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

درخشان

درخشان

نویسنده: استیون کینگ

مترجم: لیلا شاپوریان

انتشارات کتابسرای میردشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «درخشش» که با نام «درخشان» نیز ترجمه شده، اثری از استیون کینگ نویسنده‌ی آمریکایی است که در سال ۱۹۷۷ برای اولین منتشر شد. این کتاب درباره‌ی نویسنده‌ای به نام جک تورنس است که به همراه خانواده‌اش مسئولیت نگهداری یک هتل دورافتاده را برعهده می‌گیرند. هتلی که در ابتدای حضورشان محل باشکوهی است ولی رفته‌رفته مسائل عجیب و ترسناکی در آن اتفاق می‌افتد. در پی نگارش این کتاب روزنامه‌ی لس‌آنجلس تایمز عنوان بهترین داستان‌سرای ژانر وحشت را به استیون کینگ داد.

از این کتاب فیلمی نیز با همین نام در سال ۱۹۸۰ اقتباس شده که در لیست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ IMDb قرار دارد.

تلماسه (جلد اول؛ تلماسه)

تلماسه (جلد اول؛ تلماسه)

نویسنده: فرانک هربرت

مترجم: سیدمهیار فروتن فر

انتشارات کتابسرای تندیس

اطلاعات بیشتر و خرید

«تلماسه» نام یک مجموعه داستان تخیلی از فرانک هربرت و البته اولین کتاب این مجموعه است. این مجموعه کتاب با انتشار جلد نخست آن، کتاب «تلماسه»، در سال ۱۹۶۵ آغاز شد. فرانک هربرت ۵ جلد از این مجموعه را پیش از وفات خود منتشر کرد و پس از مرگ او پسرش برایان هربرت و نویسنده‌ای به نام کوین جی. اندرسن این مجموعه را ادامه دادند.

این رمان، داستانی درباره‌ی سفر یک جوان به نام پل اتریدیس است که برای به دست آوردن کنترل بر منابع یک سیاره به نام «آراکیس»‌ با گروهی از شوالیه‌های فضایی و جنگجویان مبارزه می‌کند. دو خاندان هارکونن و خاندان آتریدس برای به دست آوردن کنترل بر منابع سیاره «آراکیس» مبارزه می‌کنند و پل آتریدس، جوانی که در خاندان آتریدس بزرگ شده، به‌عنوان نماینده‌ی خاندان خود و برای رهبری بر ساکنین آراکیس و دستیابی به منابعشان به سیاره‌ی آن‌ها می‌رود.

فرانک هربرت در کتاب «تلماسه»، که تا حدی از فرهنگ خاورمیانه الهام گرفته شده، به موضوعاتی مانند قدرت، سیاست، دین، و زندگی در شرایط سخت، اشاره کرده است. این رمان به‌عنوان یکی از بهترین رمان‌های علمی-تخیلی تاریخ شناخته شده و در سراسر جهان مورد استقبال و تحسین خوانندگان قرار گرفته است. از این کتاب دو فیلم سینمایی با همین عنوان در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۲۱ اقتباس شده است. 

بخشی از کتاب صوتی تلماسه را بشنوید.

تلماسه فرانک هربرت

گوینده: آرمان سلطان زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تاریخچه مختصر زمان

تاریخچه مختصر زمان

نویسنده: استیون هاوکینگ

مترجم: رضا اردلان

شنیدار نگار نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

استیون هاوکینگ فیزیک‌دان فقید برجسته معاصر کتاب «تاریخچه‌ی مختصر زمان»‌ را برای مخاطبی که دانش فیزیک ندارد ولی علاقه‌مند به دانستن نکات جالبی در حوزه کیهان‌شناسی نظری است نوشته. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و مخاطبین زیادی در سراسر دنیا از این کتاب استقبال کردند. این کتاب تا به امروز با فروش بیش از ۲۵ میلیون نسخه جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این حوزه بوده و به بیش از ۳۳ زبان برگردان شده است.

«تاریخچه‌ی مختصر زمان» رتبه‌ی چهاردهم بهترین کتاب‌های علمی تاریخ را از آن خود کرده است و پس از یکصد و هشتاد و چهار هفته حضور در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نشریه‌ی ساندی تایمز، رکورد تازه‌ای در کتاب رکوردهای گینس به نام خود ثبت کرده است. هاوکینگ در این کتاب با بیانی ساده و قابل فهم برای مخاطب غیرمتخصص به بیان توضیحاتی درباره‌ی جهان پرداخته است. از جمله مباحث مطرح‌شده در این کتاب می‌توان به نظریه‌ی نسبیت، نظریه‌ی جاذبه، فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی اشاره کرد.

استیون هاوکینگ در این کتاب به سوالاتی مانند «چگونه کیهان شکل گرفت؟»، «چگونه زمان شروع شد؟»، و «چگونه کیهان تغییر کرده است؟» پاسخ داده است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ با نام «تاریخچه‌ی زمان: از انفجار بزرگ تا سیاه‌چاله‌ها» به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است.

خاطرات سری آدرین مول

خاطرات سری آدرین مول

نویسنده: سو تاون سند

مترجم: محمدجواد فیروزی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به شیوه خاطره نویسی برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است. کتابی با درون‌مایه طنز که نه برای نوجوانان، که برای هر کسی می‌تواند جذاب باشد.

میدل مارچ

میدل مارچ

نویسنده: جورج الیوت

مترجم: لیدا طرزی

انتشارات نیستان هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از کتاب هایی که باید خواند داستان میدل مارچ است. این رمان داستان زندگی مردم شهری کوچک در انگلستان قرن نوزدهم است. رمانی به سبک کارهای جسن آستین. اما مشهور شدن رمان مدیون ماجرایی عجیب است. کسی این رمان را به نام خود منتشر کرد و پس از آن جورج الیوت با این کار مقابله کرد.

داروی عشق

کتاب «داروی عشق» اثر لوییز اردریچ اولین جلد از سه‌گانه‌ی «بومی آمریکایی» است که در سال ۱۹۸۴ برای اولین بار منتشر شد. داستان کتاب «داروی عشق» که در منطقه‌ای از داکوتای شمالی و در اطراف آن می‌گذرد، داستان لامارتین‌ها و کشپاوها را روایت می‌کند، دو خانواده‌ی خارق‌العاده که سرنوشتشان با قدرت و تنوع عشقشان در دنیایی سخت متحد شده و پایدار می‌ماند. هر فصل از کتاب از دیدگاه یکی از شخصیت‌های کتاب و به‌صورت غیرخطی روایت می‌شود. این کتاب یک سال پس از انتشار در سال ۱۹۸۵ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب آمریکا و همچنین جایزه‌ی بهترین کتاب نشریه‌ی لس‌آنجلس تایمز شده است.

مانی‌بال، هنر برنده شدن در یک بازی ناعادلانه

کتاب «مانی‌بال: هنر برنده شدن در یک بازی ناعادلانه» یک کتاب غیرداستانی اثر مایکل لوئیس است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این کتاب درباره‌ی یک تحول در مدیریت تیم‌های بیسبال آمریکا است. مایکل لوئیس در این کتاب به تحلیل استراتژی بازی توسط بیلی بین، مدیرعامل تیم بیسبال اُکلند اتمیکز پرداخته است. بین برای مدیریت تیم خود از روش‌های آماری و داده‌کاوی استفاده می‌کند و با استفاده از این روش‌ها توانسته تیمش را به یکی از موفق‌ترین تیم‌های رقابتی بیسبال تبدیل کند.

این کتاب، همچنین به بررسی مسائلی مانند تأثیرات اقتصادی در بیسبال و روابط بین مدیران تیم‌های بیسبال می‌پردازد. «مانی‌بال» یکی از کتاب‌های پرفروش و مطرح در حوزه‌ی مدیریت ورزشی است که به علاقه‌مندان به ورزش، مدیریت، آمار و داده‌کاوی توصیه می‌شود.

پیرامون اسارت بشری

کتاب «پیرامون اسارت بشری» از ویلیام سامرست موآم که برای اولین بار در سال ۱۹۱۵ منتشر شد، داستانی از یک انسان اروپایی در سال‌های پرتلاطم پیش از جنگ جهانی اول است. فلیپ کری در پی ماجراجویی خود به پاریس سفر می‌کند و رویای هنرمندشدن را در سر می‌پروراند ولی پس از گذر زمان به لندن رفته و شروع به تحصیل در رشته‌ی پزشکی می‌کند. در این بین عاشق می‌شود و وارد رابطه‌ای نامطلوب می‌شود که مسیر زندگی‌اش را به کلی تغییر می‌دهد.

برخی ادعا کرده‌اند که این کتاب در واقع زندگی‌نامه خود موآم است ولی موآم خود با وجود شباهت‌های بی‌شماری که بین زندگی شخصی‌اش و شخصیت این کتاب وجود دارد اذعان داشته است که: «کتاب «پیرامون اسارت بشری» یک زندگی‌نامه نیست، بلکه یک رمان زندگی‌نامه‌ای است. در این کتاب واقعیت و داستان به‌طور اجتناب‌ناپذیری در هم آمیخته می‌شوند. احساسات جاری در کتاب متعلق به من است.»

برون از آفریقا

کتاب «برون از آفریقا»  نوشته‌ی کارن بلیکسن، نویسنده و شاعر دانمارکی است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۳۷ منتشر شد و داستان زندگی نویسنده در آفریقای شرقی را روایت می‌کند. کارن بلیکسن در دهه‌ی ۱۹۱۰ به همراه شوهرش برای کشت و زراعت به کنیا سفر کردند و پس از مدتی به مدیریت یک مزرعه کوچک در نزدیکی شهر نایروبی پرداختند. داستان کتاب به تجربیات و خاطرات او در آفریقا، شامل تعامل با جامعه‌ی بومی، مواجهه با حیوانات و محیط طبیعی سخت و همچنین رابطه با محیط طبیعی زیبای آفریقا می‌پردازد. کتاب «برون از آفریقا» یکی از معروف‌ترین کتاب‌های سفر و خاطرات است و به‌عنوان یک کلاسیک ادبی در نظر گرفته می‌شود.

در «بازار خودفروشی» (ویلیام تکری)

در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «بازار خودفروشی داستان مردم عادی است نه داستان قهرمانی‌ها و رشادت‌ها و بزرگواری‌ها. بازار خودفروشی شرح دردها و شادی‌ها و پاداش‌ها و کیفرهایی است که طبقات گوناگون به همان حالت طبیعی و با همان بداهتی جذب آن‌ها می‌شوند که از آتش شعله به بالا می‌رود.»

بچه‌های نیمه شب

ماجرای «بچه‌های نیمه شب» در زمانی رخ می‌دهد که هندوستان به تازگی استقلالش را به دست آورده است. این رمان با سبک رئالیسم جادویی و به گونه‌ای تمثیلی تاریخ هندوستان در این برهه را برای همیشه ثبت کرده است.

زندگی پر پیچ و خم «لولیتا»(ولادیمیر ناباکوف)

مردی که عشق کودکی خود را از دست داده، حالا عاشق دختری بسیار کم سن و سال به نام لولیتا می‌شود. این در حالی است که مادر دخترک، عاشق مرد است و همین، ماجرا را از آنچه به نظر می‌رسد، پیچیده‌تر می‌کند.

تلخی مهاجرت در «امریکانا» (چیماماندا نگزی ادیشی)

امریکانا ماجرای دو نوجوان است که در حالی عاشق یکدیگر می‌شوند که کشورشان نیجریه، تحت حکومت یک دیکتاتوری رعب‌انگیز است. یکی از آن‌ها به دنبال زندگی بهتر، به آمریکا مهاجرت می‌کند. غافل از این که نژاد او، همیشه همراهش خواهد بود.

مزرعه سرد آرامش‌بخش( استلا گیبونز)

مزرعه سرد آرامش‌بخش رمانی طنز است که از خواندنش لذتی غیرقابل تصور نصیبمان می‌شود. شخصیت اصلی این داستان زنی به نام فلورا است که بیش از ظاهرسازی و فریب به بهداشت اولیه علاقه دارد.

ماجرای «دلبند» (تونی مورسیون)

داستان، در تب و تاب برده‌های آفریقایی می‌گذرد که در این مسیر سخت، جان خود را از دست می‌دهند. قصه‌ی زنی که فرزند خود را می‌کشد تا مانند خود او برده نشود.

طبقه و «بار دیگر برایدزهد» (آرتور اِوِلین سنت جان وو)

ماجرای ملاقات، چالش‌ها و دیالوگ طولانی دو دانشجو در آکسفورد ۱۹۲۰. یکی از طبقه‌ی متوسط و دیگری، از طبقه‌ی متمول.

جست و جو در زندگی نویسنده در «حباب شیشه»(سیلویا پلات)

تنها رمان سیلویا پلات، شاعر آمریکایی، شباهت عجیبی به زندگی خود او دارد. آن قدری که می‌توان آن را به نوعی یک خودزندگی نامه دانست. در این کتاب، تقریبا فقط نام اشخاص و مکان‌ها تغییر کرده است.

تل ماسه (فرانک هربرت)

تل ماسه داستانی تخیلی است که در آن وارد سیاره‌ای کاملا بیابانی آکاریس می‌شوید. فرانک هربرت داستانی حماسی از قبایل فئودالی در این سیاره با جزئیات فراوان نوشته است.

گشت و گذار با «یوزپلنگ» ( جوزپه تومازی دی لامپه دوزا)

این رمان، یکی از پرخواننده‌ترین داستان‌ها و کتاب هایی که باید خواند است که به اتفاقات بعد از جنگ جهانی و به تحول و افول خاندان‌های اشرافی و فئودالی در شهر سیسیل ایتالیا می‌پردازد. نویسنده، خودش بازمانده‌ی یکی از این خانواده‌های باشکوه است.

کد ووستر (پی جی وودهاوس)

این کتاب داستانی احمقانه و کمدی است درباره ماجراهای یک نجیب‌زاده و پیشخدمت دانای او. تقریبا شبیه آن چیزی که در شاهکار سروانتس یعنی دن کیشوت می‌خوانیم. اما با حال و هوایی مدرن.

روابط خطرناک (پیر شودقلو دوکلو)

مارکیز و ویکونت اشراف‌زاده‌هایی هستند که سابقا دلباخته یکدیگر بودند. اما حالا تصمیم گرفتند وقتشان را صرف کشیدن نقشه‌های تلافی‌جویانه از یکدیگر کنند.

قلب تاریکی (جوزف کنراد)

آیا انسان میان خیر و شر حق انتخاب دارد؟ این سوالی است که هنگام خواندن قلب تاریکی باید مدام از خودمان بپرسیم. رمان ماجرای ملوانی به نام مارلو است که از کودکی عاشق رودی در یک منطقه بی نام و نشان در آفریقاست. حالا این فرصت را پیدا کرده به این منطقه برود اما آن منطقه را سکوتی رعب‌آور فرا گرفته است. مارلو به دنبال کورتس، نماینده سابق شرکت می‌گردد. اما هیچ رد و نشانی از او نیست.

این رمان را کنراد زمانی نوشته که دولت‌های استعمارگر به بهانه ترویج تمدن وارد خاک کشورهای آفریقایی می‌شدند و در آن دست به انتقاد در این باره می‌زند.

به خاطر «خدای چیزهای کوچک» (ارونداتی روی)

دختر و پسر کم سن و سال به نام‌های «استا» و «راهل»، طی دو فاجعه‌ی دردناک در مسیر زندگی‌شان، ناگهان کودکی شیرین خود را از دست رفته می‌بینند. این کتاب، بازتابی است از سرگذشت خانواده‌ای هنجارشکن.

تاریخ سری (دونا تارت)

تاریخ سری ماجرای شش دانشجو ممتاز مطالعات کلاسیک است. روزی به طرز مرموزی یکی از این شش نفر به قتل می‌رسد و ماجراهای این داستان آغاز می‌شود. سبک این داستان معمایی و پلیسی است. تاریخ سری تا به حال در ایران ترجمه نشده، اما جزو کتابهایی ک باید خواند در این فهرست قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم نسخه‌ی انگلیسی این رمان معروف را تهیه کنید و بخوانید.

با خواندن این ۴۰ کتابی که پیش از مرگ باید خواند کمی از اول راه فاصله می‌گیرید و تازه دستتان می‌آید که کتاب یا کتاب صوتی مورد علاقه‌ی شما چیست.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی» را هم بخوانید.

کتاب‌های معرفی شده در این یادداشت بر اساس نظر چه کسانی است؟

همانطور که در مقدمه هم گفتیم، این لیست پیشنهادی روزنامه ایندیندنت است. معمولا روزنامه‌ها و مجلات بزرگ و معروف دنیا جمعی از منتقدین ادبی را انتخاب می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند لیست پیشنهادیشان را ارائه کنند. در نهایت برایند لیست‌های آن‌ها را به عنوان لیست نهایی انتخاب می کنند.

آیا لیست کتاب‌های دیگری هم مانند این لیست تهیه شده است؟

بله. فهرست‌های این چنینی بسیاری در سطح دنیا تهیه شده است. از مهم‌ترین لیست‌های مشابه، می‌توان به لیست ۱۰۰ رمان برتر جهان به انتخاب مجله تایم، ۱۰۰ رمان برتر جهان به انتخاب مجله گاردین، رمان های برتر دنیا بر اساس امتیاز کاربران گودریدز و کتاب‌های برنده جایزه من بوکر اشاره کرد. همه این لیست‌ها را هم در وبلاگ طاقچه می‌توانید پیدا کنید.

چرا همه این کتاب‌ها را برای دانلود قرار نداده‌اید؟

بخشی از کتاب‌های معرفی شده در این یادداشت به طور کلی به فارسی ترجمه نشده‌اند. بخشی هم هنوز به صورت الکترونیکی امکان انتشار آن را نداریم. اما به این دلیل که هدف ما از این یادداشت آشنایی قشر کتابخوان با بهترین کتاب‌های دنیاست، آن‌ها را معرفی کردیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید


پی‌نوشت: بخش‌هایی از یادداشتی که خواندید به قلم فاطمه حسین‌خانی، نویسنده‌ی وبلاگ طاقچه، بود.

1,893,288 بازدید

Avatar

پردیس جلالی


اشتراک گذاری یادداشت
3.7 42 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
435 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه