دانلود و خرید کتاب جمهوری بوتسوانا احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری بوتسوانا اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری بوتسوانا

معرفی کتاب جمهوری بوتسوانا

  کتاب جمهوری بوتسوانا نوشته احمد علامه فلسفی است که به معرفی ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و جاذبه‌های گردشگری کشور بوتسوانا می‌پردازد و روابط ایران با این کشور را بررسی می‌کند.

درباره جمهوری بوتسوانا

جمهوری بوتسوانا کشوری است واقع در جنوب آفریقا، شمال آفریقای جنوبی، شرق نامیبیا و غرب زیمبابوه. پایتخت این کشور شهر گابورون. مساحت بوتسوانا ۶۰۰٬۳۷۰ کیلومتر مربع. ۸۴ % خاک بوتسوانا را صحرای سوزان کالاهاری دربر گرفته‌است بدین ترتیب نیمه غربی بوتسوانا را بیابان خشک شامل می‌شود. شرق بوتسوانا نیز تپه‌زار است و شمال این کشور نیز دریاچه‌های نمک فرا گرفته‌است.

بزرگ‌ترین دلتای درون‌سرزمینی جهان به نام دلتای اوکاوانگو در این کشور قرار دارد. بخشی از حوضه آبریز رود لیمپوپو که از زمین‌چهرهای اصلی جنوب قاره آفریقا است در بوتسوانا قرار گرفته‌است. سد گابورون که بر یکی از شاخه‌های این رود به نام نوتوانه ساخته شده، آب پایتخت را تامین می‌کند. رود چوبه که در شمال کشور واقع شده، در ناحیه کاپریوی، مرزی طبیعی میان بوتسوانا و نامیبیا ایجاد کرده‌است. رود چوبه در محلی به نام کازونگولا به رود زامبزی می‌پیوندد.

جمهوری بوتسوانا از معدود کشورهای دموکراتیک جهان سومی است و از زمان استقلالش یعنی از تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۶۶ انتخابات‌های آزاد و عادلانه‌ای را برگزار کرده‌است.

جمعیت بوتسوانا دو میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. زبان تسوانا نیز رواج زیادی دارد. ۷۱٫۶ درصد از مردم این کشور مسیحی هستند. این کشور که پیش از این با نام «بــِچوآنالند» تحت‌الحمایه بریتانیای استعمارگر بود . این کشور به دریاهای آزاد جهان راه ندارد و دربین سرزمین های همسایگان خود محصور است . بچوآنالند پس از استقلالی که در چهارچوب اتحادیه کشورهای همسود یافت، نام بوتسوانا را برای خود برگزید.

بوتسوانا پوشش آموزش ابتدایی را کامل کرده‌است، که یک موفقیت نادر در آفریقا است. بوتسوانا از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا است.

بوتسوانا را گهواره تمدن آفریقا لقب داده‌اند. اولین قبیله‌ای که در بوتسوانای کنونی سکنی گزید، قبیله سان نام داشت، پس از آن این منطقه به زیستگاه قوم تسوانا تبدیل شد که وجه تسمیه این کشور نیز به دلیل نام قوم تسواناست که در این منطقه ساکن بودند.

در سال ۱۸۲۰ قبایل زولو به منطقه بوتسوانا دست اندازی کردند.

نخستین بار در سال ۱۸۲۶ با ترجمه بخشهایی ازانجیل روبرت موفات آشنا شدند.

در سال ۱۸۴۱ دیویدلیوینگستون ۵۰۰ نسخه از انجیل را به زبان تسوانا به کشور آورد، اما بهطور کلی آثار مکتوب به زبان تسوانا در اواسط قرن بیستم پدید آمد.نخستین تالار مطالعه معروف توسط جامعه مبلغان لندن برای استفاده دانشجویان و نوکیشان در سرووه به وجود آمد.

در سال ۱۸۷۰ بوئرها به منطقه بوتسوانا دست اندازی کردند.

تا سال ۱۸۸۰ از مهمترین عوامل ناامنی منطقه بوتسوانا بودند.

در سال ۱۸۸۵ بوتسوانا به صورت تحت‌ سلطه و استثمار بریتانیای استعمارگر درآمد و «بچوانالند» نام گرفت.

در سال ۱۹۶۱ بریتانیای استعمارگر به بوتسوانا قانون اساسی اعطا کرد که برگرفته از قوانین اساسی خود بریتانیا بود. بوتسوانا در سال ۱۹۶۵ دارای خودگردانی شد و یک سال بعد در ۳۰ سپتامبر ۱۹۶۶ از بریتانیا اعلام استقلال کرد.

خواندن کتاب جمهوری بوتسوانا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کشورشناسی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب جمهوری بوتسوانا

جمعیت این کشور دو میلیون نفر است. زبان رسمی این کشور انگلیسی است و زبان تسوانا نیز که رواج زیادی دارد رسمیت دارد. کالانگا، ساروا و ندبله و در برخی نقاط زبان آفریکانس نیز صحبت می‌شوند. بزرگ‌ترین قوم این کشور قوم تسوانا است که نام این کشور هم از نام همین قوم گرفته شده‌است. نژاد ۷۹% بوتسوانایی‌ها، تسوانا، ۱۱% کالانگا، ۳% باساروا و ۷% نیز کگالاگادی و سفید هستند

میانگین سنی جمعیت این کشور ۲۰٫۹ سال است. امید به زندگی برای زنان ۴۹٫۵۸ سال و برای مردان ۵۱٫۵۵ سال است. ۷۱٫۶ درصد از مردم این کشور مسیحی هستند. هر دو زبان انگلیسی و تسوانا زبان رسمی بوتسوانا به‌شمار می‌آیند. بوتسوانا در سال ۲۰۰۵ در بین ۱۷۷ کشور رتبه ۱۳۱ را از نظر شاخص توسعه انسانی داشته‌است. علت پایین بودن رتبه توسعه انسانی بوتسوانا مربوط به بالا بودن مرگ‌ومیر ناشی از ایدز بوده‌است. بوتسوانا بالاترین آلودگی ناشی از ایدز را در جهان دارد. لیکن در سایر موارد، عملکرد توسعه انسانی بوتسوانا در مقایسه با کشورهای آفریقا سیاه بسیار مطلوب بوده‌است.

بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۳ میلادی ۳۷٫۳ درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. بیماری ایدز شیوع بسیار گسترده‌ای در بوتسوانا دارد که تاکنون جان ده‌ها هزار نفر را در این کشور گرفته‌است، شیوع ایدز به حدی به یک همه‌گیری در بوتسوانا تبدیل شده‌است که بیش از یک پنجم جمعیت کشور بوتسوانا مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۵۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۰ صفحه

حجم

۳۵۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان