دانلود و خرید کتاب دیوان غیاث الدین کججی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیوان غیاث الدین کججی اثر مسعود راستی‌پور

کتاب دیوان غیاث الدین کججی

معرفی کتاب دیوان غیاث الدین کججی

کتاب دیوان غیاث الدین کججی اشعار خواجه غیاث‌الدین شیخ محمد کججانی (تبریزی) مشهور به خواجه شیخ (سده هشتم هجری) است. کتاب دیوان غیاث الدین کججی را انتشارات میراث مکتوب به همت مسعود راستی‌پور و احسان پور ابریشم منتشر کرده است.

مؤسسه پژوهشی میراث مكتوب در سال ۱۳۷۲ به قصد حمایت از كوشش‌های محققان و مصححان و احیا و انتشار مهمترین آثار مكتوب فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی با نام «دفتر نشر میراث مكتوب» و با كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شد. پس از یک دهه فعالیت، مؤسسه نخست به «مركز نشر میراث مكتوب» و سپس در سال ۱۳۸۴ با دریافت مجوز چهار گروه پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به «مؤسسه پژوهشی میراث مكتوب» تغییر نام داد و علاوه بر كار نشر به كار پژوهشی نیز رو آورد.

فعالیت‌های موسسه میراث مکتوب بر تصحیح نسخه‌های خطی فارسی و عربی و تحقیق در متون، پژوهش‌های متن شناسی، نسخه‌شناسی و فهرست‌نویسی، میراث‌های مشترک ایران و حوزه ایران فرهنگی، و تاریخ علم متمركز است.

میراث مكتوب آثار خود را در چند عنوان اصلی و بر اساس موضوع منتشر می‌كند. در حوزه متون كهن، منشورات مؤسسه به ۱۶ موضوع اصلی تقسیم می‌شود، از جمله زبان و ادبیات فارسی، علوم و معارف اسلامی، علوم و فنون، تاریخ و جغرافیا، متن‌شناسی، فهرست نسخه‌های خطی، نسخه‌برگردان، رسائل، ارج نامه‌ها، همایش ها و نكوداشت ها و ....

بخش اصلی این آثار به متون فارسی اختصاص دارد. بسیاری از این متون كه در سلسله‌ای غیر از زبان و ادبیات فارسی نیز منتشر شده اند، به عنوان یک متن كهن فارسی نیز دارای اهمیت بسیارند.

جدای از این آثار، میراث مكتوب مجموعه‌ای با عنوان «كارنامۀ دانشوران اسلام و ایران» به چاپ می‌رساند. در این مجموعه متون كهن به قصد استفادۀ جوانان یا كسانی كه دانش استفاده از اصل متون كهن را ندارند، تلخیص، ساده‌نویسی و بازنویسی می‌شود.

میراث مكتوب همچنین سه نشریه منتشر می‌كند:

«آینه میراث» كه دوفصلنامه است و هر شش ماه یک‌بار منتشر می‌شود و «ویژه کتابشناسی، نقد کتاب و اطلاع رسانی در حوزۀ متون» است. «گزارش میراث» كه فصلنامه است و به پژوهش‌های «حوزۀ نقد و تصحیح متون نسخه شناسی و ایران شناسی» اختصاص دارد و میراث علمی ایران و اسلام که دوفصلنامه است و به «تاریخ علوم و فناوری دورۀ اسلامی» اختصاص دارد

افزون بر این، موسسه میراث مكتوب تا کنون نشست‌های نقد و بررسی متعددی دربارۀ مباحث متن پژوهی و متون كهنِ منتشر شده در مؤسسه با حضور استادان و صاحب نظران برگزار كرده است. همچنین همایش‌هایی را در حوزه ‌های مختلف ادبی و فرهنگی و پژوهشی برگزار یا در برگزاری آنها مشارکت كرده است.

درباره کتاب دیوان غیاث الدین کججی

خواجه غیاث‌الدین شیخ محمّد کُجُجانی، مشهور به خواجه‌شیخ، شیخ‌الاسلام تبریز به روزگار سلطان اویس و پسرش سلطان حسین جلایر (حک. ۷۵۷-۷۸۴ق) بود. او که انتساب به خاندانی پرآوازه و محترم داشت، در روزگار آل‌چوپان و آل‌جلایر از نفوذ سیاسی -‌اجتماعی فراوانی برخوردار بود؛ با‌ این وجود دانسته‌های ما از زندگانی او اندک و محدود به بعضی اشارات تاریخی است.

به روزگار دولتشاه سمرقندی دیوان خواجه‌شیخ، متخلّص به «کُجُجی» و «کُجُج»، در عراق و آذربایجان شهرت عظیم داشت؛ اگرچه کمتر از یک سده پس از این، بنا بر قول تقی‌الدین کاشانی، متروک مانده بود. اکنون تنها نسخۀ دستیاب از این دیوان، مورخ ۷۸۸ق (روزگار حیات شاعر) و محفوظ در کتابخانۀ راشد افندی است، که سروده‌های متنوّع فارسی و نیز چهارده دوبیتی فهلوی (به زبان آذری) را در‌بر‌می‌گیرد. مصحّحان با فراهم آوردن نسخۀ یادشده، در تصحیح این دیوان و نیز واکاوی احوال شیخ کُجُجانی کوشیده‌اند.

خواندن کتاب دیوان غیاث الدین کججی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و پژوهشگران این رشته پیشنهاد می‌کنیم.

تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران از انقراض قاجاریه تا کودتای ۲۸ مرداد (رشته تاریخ)
زهرا قنبری مله
تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی اقتصادی و مذهبی ایران از آغاز دوره‌ قاجار تا انقلاب مشروطیت
سید حسن قریشی
مادر در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان
پدرام حکیم زاده
تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران سلجوقیان
شهرام یوسفی‌فر
چشم فتنه
ولی الله عیسی زاده آملی
انرژی هسته‌ای در ایران: ابعاد حقوقی
عبدالله عصاره
تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره صفویه
کریم نجفی برزگر
به دنبال چه‌گوارا
بن فونتین
کوچینگ بین فرهنگی
کریستین فون نیووربرگ
ت‍اری‍خ‌ س‍ی‍اس‍ی‌، اج‍ت‍م‍اع‍ی‌، اق‍ت‍ص‍ادی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ای‍ران‌ در دوره‌ س‍ام‍ان‍ی‍ان‌، دی‍ل‍م‍ی‍ان‌ و غ‍زن‍وی‍ان‌
برات دهمرده
زبان تخصصی ۲ (رشته تاریخ)
بهنام شیربیگی
چاکراها و منابع انرژی
زهره صبوری فرد
آشنایی با موزه های جهانگردی (رشته هنر)
محسن حاجی سید جوادی
صفر تا صد معلم حرفه ای آموزش و پرورش
سیدمحمد دباغ خیابانی
کتاب شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (هند، پاکستان، بنگلادش)؛ جلد دوم
عارف نوشاهی
برنامه ریزی سفرهای هوایی؛ رویه و مقررات، محاسبه نرخ و معرفی بلیت (رشته مدیریت جهانگردی)
محسن سقائی
تاریخ فرهنگ ایران ۲ ( رشته مدیریت جهانگردی)
محمد شورمیج
تاملی بر تاریخ و تاریخ نگاری نظامی در عصر اسلامی
اصغر قائدان
شناخت فلزات صنعتی
غلامرضا خلج
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۹۰ صفحه

حجم

۱۰٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۹۰ صفحه

قیمت:
۱۸,۷۰۰
تومان