دانلود و خرید کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران غفار زارعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران اثر غفار زارعی

کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:غفار زارعی
انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران

کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران اثری در زمینه فرهنگ و جامعه‌شناسی از غفار زارعی است که به موضوع فرهنگ تعاملیرد میان نخبگان حزبی در ایران پرداخته است.

فرهنگ و مجموعه ارزش‌های فرهنگی در میان مردم و افراد هر کشور یا جامعه از درجه اهمیت و اعتبار والایی برخوردار است. بطوری‌که در حوزه فرهنگ شناسی، مردم‌شناسی و به ویژه جامعه‌شناسی ، عنصرفرهنگ و کارکردهای فرهنگی جوامع از جایگاه خاصی برخوردار است. فرهنگ عمومی مردم ایران که مبتنی بر ارزش‌ها، هنجارها و قوانین اسلامی -ایرانی است، تاثیر زیادی بر تکامل شخصیتی جامعه ایران داشته است.

 مردم ایران در طول سالیان دراز و در نتیجه گرایش‌ها و خلق و خوی دینی- ملی خویش با فرهنگ اسلامی- ایرانی سرشته شده‌اند. نظام جمهوری اسلامی، نظامی برآمده از انقلاب اسلامی و یک نظام سیاسی -دینی است که در نتیجه قرائت و تفسیری خاص از مکتب تشیع (امتزاجی از سه الگوی شیعی عصر ظهور، عدالت و دموکراسی) شکل گرفته و همین امر، آن را یک نظام سیاسی متفاوت از سایر نظام های سیاسی کرده است.

 از ویژگیهای مهم و اصیل فرهنگ ایرانی و مذهب شیعه، مفهوم هنجارگرایی و اخلاق‌مداری در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. احترام به عقاید و اندیشه‌های دیگران و چگونگی ارتباط و تعامل با افراد و جوامع دیگر، در بسیاری از احادیث و روایت ها و سخنان بزرگان و پیشگامان دینی به کرار تکرار گردیده است. اما با وجود سخنان عمیق، اصیل، مشخص و معین ، برخی از گروه‌ها و جریانات سیاسی با معیار قرار دادن رفتار و گفتارهای ستیزه‌جویانه و تا حدودی در تعارض با مفاهیم و ارزش‌های هنجاری-قانونی، به صورت آگاهانه و ناآگاهانه به بحران‌ها و چالش‌های سیاسی-فرهنگی دامن می‌زنند. 

درباره کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران

یکی از جنبه های مهم فرهنگ عمومی هر جامعه از جمله جامعه ایران فرهنگ سیاسی نخبگان است. فرهنگ سیاسی نخبگان به دلیل تاثیرگذاری بر حوزه روابط و ساختار سیاسی نقش مهمی در توسعه‌یافتگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد. بنظر می‌آید که نزاع و کشمکش بین گروه‌های رسمی درون حاکمیت می‌تواند بیشترین ضربه را به سطح توانمندی حاکمیت در آینده وارد آورد. شناخت فرهنگ نخبگان حزبی به دلیل تصمیم گیری و اثرگذاری فرهنگی و سیاسی از مسائل مهم در حوزه فرهنگ سیاسی است.

فرهنگ تعاملی با مفاهیمی مانند: گفتمان دموکراتیک، انعطاف‌پذیری سیاسی، قانونگرایی، آموزش سیاسی، رقابت مسالمت آمیز و اخلاق گرایی از جمله عوامل سازنده کنش میان اذهان در فرهنگ سیاسی نخبگان حزبی است. بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، احزاب سیاسی از یک مدل مشخص و تعریف شده فرهنگی در چارچوب هنجارمندی و ارزش های مطلوب در چارچوب ساختار سیاسی برای فعالیت‌های سیاسی- انتخاباتی تبعیت ننمودند. بنابراین مشکل ارائه یک مدل سیاسی از چگونگی تعامل گرایی نخبگان احزاب سیاسی در عین داشتن تفاوت ها و سلایق سیاسی به جای خود باقی است. 

معمولا احزاب سیاسی به عنوان چرخ دنده نظام های مردم سالاری در ایجاد و گسترش توسعه سیاسی و توانمندی حاکمیت سیاسی از چند زاویه مهم قابل بررسی می‌باشند: اول اینکه احزاب سیاسی هم دارای پتانسیل تشت، اختلاف و تفرقه می باشند و هم دارای کار ویژه همبستگی هستند.دوم اینکه توسعه سیاسی واقعی و ایجاد نهادینگی توسعه سیاسی بدون توسعه یافتگی احزاب سیاسی مشکل می‌باشد. سوم اینکه برای رسیدن به نهادینگی سیاسی، ثبات و امنیت ملی، نیاز به تعامل نخبگان احزاب سیاسی مهم و ضروریاست.

کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران در چهار فصل به بررسی و تبیین مفهوم فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. 

  • فصل اول پیرامون فرهنگ تعاملی، نظریه تعاملی با بررسی دیدگاه برایان فی و مشخصه‌های فرهنگ تعاملی است. 
  • فصل دوم به مفهوم نخبه و نخبه گرایی، مرز مطالعه نخبگان حزبی و دیدگاه اندیشمندان نظریه نخبه‌گرایی بصورت اجمالی پرداخته است.
  • در فصل سوم به تعریف حزب، کارکردهای حزبی (امنیتی، انتخاباتی و آموزشی) و فرهنگ حزبی در ایران اشاره شده است.
  • فصل چهارم به تبیین و چگونگی فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران اشاره نموده است.

خواندن کتاب فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران جامعه‌شناسی و علوم سیاسی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۹۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۵۹۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۲۶,۰۰۰
تومان