دانلود و خرید کتاب حکومت اسلامی و حکم حجاب داود مهدوی‎زادگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حکومت اسلامی و حکم حجاب اثر داود مهدوی‎زادگان

کتاب حکومت اسلامی و حکم حجاب

معرفی کتاب حکومت اسلامی و حکم حجاب

داود مهدوی‎زادگان ( -۱۳۴۳) عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ علوم سیاسی است. در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان پرسش و مسایل مختلفی طرح می‌شود. از این میان، چگونگی مواجهه حکومت با موضوع حجاب، مسئله مهم و بحث برانگیزی است. آیا حکومت می‌تواند زنان را ملزم به رعایت حجاب نماید؟ آیا توجیهی از سوی حکومت برای الزام مردم به حفظ حجاب و پوشش متصور است؟ یا آنکه چنین الزام حکومتی اساساً مردود است و هیچ عنوان و دلیلی که حکومت با تکیه بر آن بتواند مردم را به رعایت حجاب الزام کند، وجود ندارد. » همچنین در بخش دیگری از کتاب به نام «الزام حکومتی در دینداری» می‌خوانیم: « ممکن است ادعا شود که گرچه دین و دینداری توأمان با اجبار و اکراه نیست؛ لیکن در حاکمیت دین، الزام حکومتی به دین و دینداری تعلق می‌گیرد. زیرا مقوله الزام همراه با حکومت است. حال آنکه کسی با اجبار و الزام به چیزی معتقد نمی‌شود. اعتقاد در فضایی آزاد و رها از هرگونه اکراه و اجباری تحقق می‌یابد. در بخش تکالیف دینی نیز همین ایراد وارد است. حکومت دینی نمی‌تواند با اجبار و زور افراد را ملزم به انجام تکالیف الهی نماید. عمل از روی اجبار ارزشی ندارد. به‌ویژه در خصوص تکالیف فردی که مربوط به رابطه میان خدا و فرد است، الزام معنا ندارد.»

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۰/۰۲/۲۴

کتاب ۳۹۰ از کتابخانه همگانی ، کتاب خوبی است با مباحثی مفید و خواندنی که با آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام هم این مباحث پربارتر شده اند.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
صرف احساس کراهت، نباید دین خدا را به اجباری بودن متهم ساخت. دین خدا اساساً کراهت‌آمیز نیست. چنین احساسی ریشه حقانی ندارد. در برخی افراد ریشه در ضعف ایمان دارد و در برخی دیگر ریشه در کفر و نفاق.
سیّد جواد
باید آگاه و هوشیار بود که چیزهایی وجود دارند که ما نمی‌پسندیم و از آن احساس اکراه می‌کنیم حال آنکه به راستی پسندیده است. از جمله آنها، دین خداست. به نادرست احساس می‌کنیم که اوامر و نواهی و آموزه‌های دینی تحمیلی و کراهت‌آمیز است. حقیقت دین خدا، حتی آنجا که مردم را به جنگ با کفّار و مشرکین فرا می‌خواند، تحمیلی و کراهت‌‌بار نیست. آیه شریفه: لاَ إِکرَاهَ فِی الدِّینِ بیان همین حقیقت است. باید آن برداشت و احساس نادرست از احکام دینی را اصلاح کرد. اجبار و تحمل‌ناپذیر بودن دین بی‌معناست.
سیّد جواد
نمی‌توان تصور کرد که از سویی، کارگزار حکومت موظف به أخذ مالیات از مردم باشد، و از سوی دیگر، الزام مردم به پرداخت مالیات ممنوع باشد. زیرا گفته شده که حکومت بر مفهوم الزام دلالت ذاتی دارد.
فرعیسم
در لسان قرآن با انکار هردو نوع حاکمیت بشری روبه‌رو هستیم. حکومت‌های مطلقه از باب اراده‌های فرعونی مردودند و حاکمیت مشروطه نیز از باب عدم انقیاد به حکم خدا مطرودند.
فرعیسم

حجم

۱۴۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۷ صفحه

حجم

۱۴۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۷ صفحه

قیمت:
۳,۰۰۰
تومان