دانلود رایگان کتاب غزل ایستادگی علی‌اصغر دلیلی صالح
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب غزل ایستادگی اثر علی‌اصغر دلیلی صالح

کتاب غزل ایستادگی

معرفی کتاب غزل ایستادگی

کتاب غزل ایستادگی نوشته علی‌اصغر دلیلی صالح است. این کتاب به بازتاب فرازهایی از تاریخ معاصر ایران در آینه شعر می‌پردازد.

در این مجموعه تلاش شده است تأثیراتی که رویدادهای مهم تاریخی بر شعر معاصر داشته است و بزنگاه‌هایی که باعث شده تا شاعران تیغ سخن از نیام بیرون کِشند و شعری به شُکر یا شکایت بگویند، بیان شود و به تعبیری تلاش شده است بازتابی که تاریخ در سیمای شعر معاصر داشته، بررسی شود و ایستادگی غرورآمیزی که مردم ایران در برابر استبداد و استکبار داشته اند، به نمایش گذاشته شود. چنانکه شعر معاصر، سرشار از مفاهیم آزادی خواهی و استقلال طلبی و استکبارستیزی است.

درباره کتاب غزل ایستادگی

تاریخ معاصر ایران، پر از اتفاقات تلخ و شیرین است. هریک از این اتفاقات، پنجرۀ تازه‌ای را به افق‌های روشن فردای این سرزمین گشوده است و چونان پله‌ای، پرچم ایران را به اوج رسانده‌اند. ایران معاصر، فرازوفروده‌ای فراوانی در راستای استقلال و بازیابی هویت ارزشمند خویش سپری کرده است. این اتفاقات در تمام شئون زندگی مردم تأثیر داشته و تغییرات محسوسی در جریان زندگی مردم گذاشته است. این تغییرات، برآیند اتفاقات و رویدادهای تلخ و شیرینی است که در تاریخ معاصر ایران روی داده است. شعر از تجلی گاه‌های مهم فرهنگ یک جامعه است و بی تردید بسیاری از تحولات فرهنگی و اجتماعی و تاریخی هر کشور، در آینۀ شعر نمایان است.

 حتی برخی از رویدادهای تاریخی که در جامعه توان بازتاب نداشته، در آینۀ شعر، جلوه گر شده است. با توجه به تأثیری که تاریخ معاصر ایران بر ادبیات داشته است، می‌توان شاعران به زبان مردم نزدیک‌تر ِ اذعان کرد در صدسالۀ اخیر، شعر از دربار فاصله گرفته و صمیمانه با مردم به گفت و گو شده و عمیقا نشسته است. شعر معاصر، شعر مردم است. آحاد جامعه با آن ارتباطی صمیمی دارند و زبان گویای مردم ستمدیده و فریاد رسای مردم جامعه است. هر رویداد تاریخی، تأثیری محسوس بر مفاهیم شعری دارد و جریان شعر را تغییر داده است؛ بنابراین در هر دورۀ تاریخی، شاهد اشعاری با مفاهیم خاص آن دوره هستیم.

کتاب غزل ایستادگی یک پژوهش جامع است که جنبه‌های مختلف تاثیر اتفاقات بر شعر را بررسی می‌کند.

خواندن کتاب غزل ایستادگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شعر معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب غزل ایستادگی

جنبش مـشـروطـه و مـشـروطـه خـواهـی، مجموعۀ کـوشـش‌هـا و رویـدادهـایـی اسـت که به امضاکردن فرمان مشروطه به دست مظفرالدین شاه قاجار در ۱۴مرداد۱۲۸۵ انجامید و تا دورۀ محمدعلی شاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه ادامــه یافت و منتج بـه تشکیل مجلس شــورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی ایران شد. نوشته‌های روشن فکرانی مانند حاج زین العابدین مراغه‌ای، عبدالرحیم طالبوف، میرزا فتحعلی آخوندزاده، میرزا ملکم خان، میرزا آقاخان کرمانی و سیدجمال الدین اسـدآبـادی، زمینه‌های مشروطه خواهی را فراهم آورد. نشریاتی مانند حبل المتین، چهره نما، حکمت و کمی بعد نشریۀ ملانصرالدین که همه در خار ج از ایران منتشر می‌شدند نیز در گسترش آزادی‌خواهی و مخالفت با استبداد، نقش مهمی داشتند.

تشویق مــردم بـه وطـن دوسـتـی، گسترده‌ترین مـوضـوع شعر مشروطه است که در واقـع، فصل مشترک شعر مشروطه به شمار مــی‌رود. با وجـود آنکه «وطـن دوسـتـی» در جامعۀ ایرانی و تاریخ ادبیات فارسی، سابقه‌ای طولانی دارد، در شعر مشروطه کاربرد خاص یافته و به عنوان شعاری سیاسی درآمده و با تعابیر متفاوت در حوزۀ شعر، جای گرفته است.


نظرات کاربران

کاربر ۳۵۲۳۹۷۰
۱۴۰۰/۰۶/۰۸

کتاب خیلی معرکه ای دم نویسنده اش گرم

کاربر ۲۷۶۱۱۸۱
۱۳۹۹/۱۱/۲۶

عالی

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

حجم

۸٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

قیمت:
رایگان