دانلود و خرید کتاب نوشتن فیلم نامه از آغاز تا انجام جان کاستلو ترجمه فریدون امام‌زاده شوشتری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نوشتن فیلم نامه از آغاز تا انجام اثر جان کاستلو

کتاب نوشتن فیلم نامه از آغاز تا انجام

معرفی کتاب نوشتن فیلم نامه از آغاز تا انجام

نوشتن فیلم‌نامه از آغاز تا انجام، راهنمایی برای آموزش فیلم‌نامه نویسی اثر جان کاستلو است که فریدون امام‌زاده شوشتری آن را ترجمه کرده است.

 درباره کتاب نوشتن فیلم‌نامه از آغاز تا انجام

اگر دوست دارید فیلم‌نامه بنویسید اما با اصول آن آشنایی ندارید، این کتاب برای شما نوشته شده است. در ده فصل این کتاب کاربردی و راهنما، شما گام به گام با  اصول فیلم‌نامه نویسی آشنا می‌شوید. یادمی‌گیرد چگونه برای نوشتن ایده پیدا کنید، چگونه درباره فیلم‌نامه خود تحقیق کنید، در چه ژانری بنویسید و داستان و پیرنگ آن را چطور سازماندهی کنید و در نهایت ساختار و صفحه‌آرایی فیلم‌نامه‌تان چگونه باشد. فصلی هم در این کتاب به رفع اشکالات اختصاص داده دشه است.

در کتاب نوشتن فیلم‌نامه از آغاز تا انجام، حدود سیصد فیلم از کشورهای گوناگون نام برده شده است؛ با توجه به تفاوت‌هایی که در برگرداندن نام فیلم‌ها به زبان فارسی وجود دارد، عناوین انگلیسی فیلم‌ها در پیوست‌های سوم و چهارم کتاب به ترتیب الفبای فارسی و انگلیسی آمده و از پانویس‌کردن آن‌ها در متن کتاب خودداری شده است. همچنین، کوشش شده اگر فیلمی با نام دیگری در ایران شناخته شده باشد، به این نام در ترجمه اشاره شود. مانند فیلم Sound of music که ترجمهٔ آن آوای موسیقی است اما در ایران با نام اشک‌ها و لبخندها مشهور است.

 خواندن کتاب نوشتن فیلم نامه از آغاز تا انجام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به نوشتن فیلم‌نامه را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

بخشی از کتاب نوشتن فیلم نامه از آغاز تا انجام

چه چیزی ما را وادار به نوشتن می‌کند؟ نیازی روحی به خلاقیت هنری، یا نیاز پیش پا افتاده‌تر پرداختن صورت حساب‌ها؟ دلیل آن هرچه که باشد، عمل نوشتن به نظم، انضباط، کوشش، تعهد و شاید بیش‌تر از همه، به انگیزه نیاز دارد. انگیزه متغیر مجهول x است که شما را وادار می‌کند پشت میز کامپیوتر بنشینید و هر روز، بدون توجه به این‌که به چه میزان از فکر کردن متنفر هستید و بدون توجه به این‌که امور روزمره چه اندازه بد می‌گذرند، انگشتان خود را به حرکت درآورید. اگر انگیزه‌تان را از دست دهید، نوشتن به کاری کسل‌کننده تبدیل می‌شود و دیری نمی‌گذرد که تمام کارهای متفرقه‌ای که از سال‌ها پیش در انجام آن‌ها سستی کرده بودید کم‌کم انجام می‌شوند. در این صورت تنها انجام کارهایی مانند تزیین خانه، تعمیر انبار یا شستن اتومبیل شما را خوش‌حال می‌کند و نمی‌توانید در برابر وسوسهٔ تماشاکردن تلویزیون از صبح تا شب و خلاصه هر کاری که از خیره شدن به کامپیوتر لعنتی جلوگیری کند مقاومت کنید.

نوشتن یک فیلم‌نامه، چه جایزهٔ اسکار را نصیب شما کند و چه در سطل زباله انداخته شود، مستلزم کارکردن سخت و منظم به منظور پیشرفت خودتان و فروش فیلم‌نامه‌ای است که می‌نویسید که خود شامل برنامه‌ریزی دقیق و تحقیق و اجرا براساس برنامه است. هیچ‌یک از این موارد را نادیده نگیرید؛ زیرا به ضرر شما است. بهترین روش برای شما به‌عنوان یک نویسنده جهت ایجاد حس اطمینان به خود و پیشرفت در کارهای‌تان برنامه‌ریزی منظم، تحقیق منظم و نوشتن منظم است، یا اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، به خود آمدن و حرفه‌ای عمل کردن.

ترس مهم‌ترین عامل تضعیف انگیزهٔ افراد است: ترس از کورمال کورمال رفتن در تاریکی، ترس از به اندازهٔ کافی خوب نبودن، ترس از مشکلات، شکست و عدم موفقیت. یکی از اهداف این کتاب، آموزش دانشی است که برای خودانگیزگی و غلبه بر ترس‌تان نیاز خواهید داشت، تا به این وسیله بتوانید با اطمینان خاطر قلم زده و فیلم‌نامه‌ای با کیفیت بالاتر بنویسید.

یافتن صدای منحصر به خود

چشم‌انداز بخت و موفقیت در صنعتی فریبنده مطمئنا انگیزه‌هایی به فیلم‌نامه‌نویس‌ها می‌دهد، اما مراقب باشید از مهم‌ترین آن انگیزه‌ها غافل نشوید: یافتن چیزی که فقط خودتان باید آن را بگویید، چیزی که به خاطر آن هر روز در انتظار روشن کردن کامپیوترتان آرام و قرار نداشته باشید.

نمی‌توان به سادگی مفهوم عبارت «یافتن صدای منحصر به خود» را توضیح داد. در واقع، منظور از این عبارت ترکیبی است از گفتن آن‌چه می‌خواهید بگویید، به آن صورتی که می‌خواهید بگویید و گسترش توانایی گفتن آن با اصالت و فراستی که نتیجهٔ حاصل از آن چیز خاصی از آب در بیاید. برای این‌که موفق شوید، باید کارتان از نظر تصویری و سبک اجرایی آن‌چنان هماهنگ باشد که بالاتر از حد متوسط قرار گرفته و خصوصیات شما را به روشن‌ترین شکل ممکن نشان دهد؛ یعنی هنرمند خلاقی که به اندازهٔ کافی حرفه‌ای هست که مهارت فیلم‌نامه‌نویسی را بیاموزد و آن را به کار گیرد.

متاسفانه یافتن صدای منحصر به خود مانند هر پدیدهٔ دیگری یک فرایند است، این پدیده خود به خود به‌وجود نمی‌آید. اگر نخستین کوشش‌های‌تان به این منظور مایوس‌کننده بود، یعنی شباهت کمی به آن‌چه می‌خواستید بگویید یا چه‌گونگی آن داشت یکه نخورید. این حالت برای اغلب ما پیش می‌آید. نباید بی‌انگیزه و سرخورده شوید؛ زیرا تنها از طریق کمیت است که می‌توانید به کیفیت برسید. اگر این نکته را بپذیرید، پیش‌نویس اولیه را به‌راحتی در سطل زباله می‌اندازید و دوباره شروع به نوشتن می‌کنید. به خاطر داشته باشید هیچ اثر خوبی نوشته نشده است، بلکه بازنوشته شده است.


نظرات کاربران

omid naderi
۱۳۹۹/۱۱/۲۴

هر کتابی که در مورد فیلمنامه‌نویسی باشه خوبه مخصوصا. مثل این این کتاب سطحی‌نیست و مثال های سطح بالایی داره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
فرانسوا تروفو، نویسنده و کارگردان فرانسوی، می‌گوید: «... بیست درصد مطالب آثار من از زندگی خودم است، بیست درصد را از روزنامه‌ها می‌گیرم، بیست درصد را از افرادی که می‌شناسم و بیست درصد هم تخیل ناب است. تخیل نقش زیادی ندارد، من ترجیح می‌دهم از زندگی واقعی الهام بگیرم».
شهرام صفاری زاده
فیلم‌نامه‌های مدرن واریاسیون‌هایی از پایان‌بندی‌های غم‌انگیز یا مبهم یا غافل‌گیرکننده هستند. به‌گونه‌ای که یا این که قهرمان در حال پیروزی نهایی، هشیارانه شکست را انتخاب می‌کند؛ یا با فلاکت شکست می‌خورد؛ و یا در راه رسیدن به هدف خود آن‌چنان می‌بازد که شعور بیننده را زیر سوال می‌برد. سید فیلد مخالف این‌گونه پایان‌بندی‌ها است،
شهرام صفاری زاده
فرانسوا تروفو، نویسنده و کارگردان فرانسوی، می‌گوید: «... بیست درصد مطالب آثار من از زندگی خودم است، بیست درصد را از روزنامه‌ها می‌گیرم، بیست درصد را از افرادی که می‌شناسم و بیست درصد هم تخیل ناب است. تخیل نقش زیادی ندارد، من ترجیح می‌دهم از زندگی واقعی الهام بگیرم». در مقابل، کوئنتین تارانتینو که هوادار سرسخت تروفو و شیفتهٔ رسانه‌ها است، بسیاری از ایده‌هایش را از فیلم‌ها، تلویزیون، کتاب‌ها، کمدی‌ها و سایر عناصر فرهنگی مردم می‌گیرد (یا به قول برخی، سرقت می‌کند). او در دفاع از خود، این کار را حُسن برشمرده و با غرور تمام تاثیرپذیری خود را آشکارا اعلام می‌کند.
شهرام صفاری زاده

حجم

۱۷۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۱۷۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان