دانلود و خرید کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال شیوا حیدری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال اثر شیوا حیدری

کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال

نویسنده:شیوا حیدری
انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال

کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال اثر شیوا حیدری، اثری خواندنی است که شعر و نثر فارسی در دوره‌ی صفویان را بررسی می‌کند و از شاعران بنام عهد صفوی و سبک هندی می‌گوید.

درباره‌ی کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال

شیوا حیدری در کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال به بررسی شعر، نثر، ویژگی‌های شعر و نثر در دوران حکومت صفویان و سبک هندی پرداخته است. او ابتدا درباره‌ی زبان و ادبیات در دوران حکومت صفویان می‌گوید و توضیحاتی درباره‌ی شعر، نثر و ادبیات و رواج آن در آن دوره می‌دهد. بخش بعدی کتاب به پیدایش سبک هندی می‌پردازد و توضیحاتی مفصل درباره‌ی سبک هندی، ویژگی اشعار، صور خیال در سبک هندی و ... دارد. بعد از آن درباره‌ی شاعران به نام سبک هندی می‌نویسد و ما را با اشعار و ویژگی‌های خاص هرکدام آشنا می‌کند. در این میان، برخی از شاعران هستند که به نوعی سرآمد در سبک و شیوه‌ی خودشان شناخته می‌شوند. کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال به زندگی و ویژگی‌های شعری خاص هرکدام هم پرداخته است.  

کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به ادبیات و شعر فارسی از خواندن کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال لذت می‌برند. 

بخشی از کتاب نازک اندیشان عرصه‌ی خیال

سبک هندی مبتنی بوده است بر بیان افکار دقیق و ایراد مضامین بدیع و باریک و دشوار دور از ذهن در زبان ساده معمول و عمومی. مقدمات ایجاد این سبک از فترت بین دوره ایلخانان مغول و ظهور تیمور به تدریج پیدا شد و در دوره تیموری و علی الخصوص در حوزه ادبی هرات مراحل ترقی را پیمود و در عهد صفوی به اوج کمال رسید. علت عمده پیدا شدن این سبک وضع اجتماعی آن ایامی است که باعث شد مردم بیشتر به اوهام و افکار دقیق متوجه گردند و از عوالم مادی منحرف شوند و از طرف دیگر زبان فارسی در آن روزگار، به نحوی که دیده ایم، تدریجاً از روش قدیم دور شد و سبک و روش تازه‌ای که مبتنی بوده است بر اصطلاحات عمومی به میان آمد. این دو امر باعث شد که شعر فارسی از طرفی دارای افکار و خیالات باریک شود و از طرفی دیگر از حیث زبان و سبک ظاهری سخن ساده و گاهی بی‌مایه باشد. در سبک هندی توجه شعرا بیشتر به آوردن مضامین بکر و تازه در هر بیت معطوف و معمولًا مضامین با دقت خیال و رقت احساسات و تصورات دور و دراز همراه بوده است و در حقیقت باید گفت که علاقه شاعر به فکر و خیالات و تصورات بیشتر بوده است تا به زبان و صحت استعمالات و متانت و جزالت کلام و همین امر باعث شد که غالباً در ادبیات سبک هندی معانی مهم و زیبا و دقیق نهفته باشد.

علت تسمیه این سبک به هندی؛ آنست که بیشتر گویندگان طرفدار این سبک که معاصر با پادشاهان صفوی و گرفتار عدم توجه آنان به شاعران بوده اند به دربار گورکانیان هند می‌رفته و در آنجا می‌زیسته‌اند و به همین سبب سبک مذکور در هندوستان و افغانستان رواج بسیار یافت و هنوز هم در آن حدود رواج دارد. در سبک هندی غزل بیش از هر نوع شعر دیگر معمول بود زیرا بیان مضامین دقیق و باریک در غزل آسان‌تر است. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۸,۵۰۰
۴,۲۵۰
۵۰%
تومان