دانلود و خرید کتاب احکام اعتکاف میرسیدابراهیم کلاهدوزان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب احکام اعتکاف اثر میرسیدابراهیم کلاهدوزان

کتاب احکام اعتکاف

انتشارات:نشر جمال
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب احکام اعتکاف

کتاب احکام اعتکاف نوشته میرسید ابراهیم کلاهدوزان است. این کتاب براساس فتاوی ۲۴ نفر از مراجع معظم تقلید جمع‌اوری شده است. حضور میلیونی مردم در مراسم اعتکاف ماه‌های مبارک رجب و رمضان و احتیاج شدید اهل اعتکاف به احکام آن و عدم وجود کتابی مناسب در این زمینه باعث شده است نویسنده این کتاب را برای علاقه‌مندان گردآوری کند.

درباره کتاب احکام اعتکاف

اعتکاف عبارت است از ماندن در مسجد به قصد این‌که با آن بندگی خدا نماید، و لازم نیست نیّت عبادت دیگری غیر از ماندن در مسجد به آن ضمیمه شود، اگرچه احوط (استحبابی) است. و اعتکاف در اصل شرع اسلام مستحب است و گاهی انجام آن به خاطر نذر یا عهد یا قسم یا اجاره و مانند آن واجب می‌شود. و در هر زمانی که روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است. و با فضیلت‌ترین اوقات آن ماه رمضان است و برترین ایام ماه رمضان دهه آخر آن است. این کتاب احکام این آیین را از زبان مراجه تقلید بیان می‌کند.

خواندن کتاب احکام اعتکاف را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به آیین‌های دینی و کسانی که قصد شرکت در اعتکاف را دارند پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب احکام اعتکاف

مسأله ۱۱- اگر کسی را که قبل از او در مسجد اعتکاف کرده کنار زند و خود در جای او (برای اعتکاف) بنشیند بعید نیست اعتکافش باطل نباشد. و همچنین است اگر بر فرش غصبی بنشیند، چنان‌که اگر نداند غصبی است یا فراموش کند بدون اشکال اعتکافش صحیح است. و اگر مسجد با خاک یا آجر غصبی فرش شده باشد، اگر پرهیز از آن ممکن باشد، واجب است پرهیز نماید و اگر معصیت کرده و پرهیز نکند، صحت اعتکاف بعید نیست ولی اگر پرهیز ممکن نباشد، احتیاط به اعتکاف نکردن ترک نشود.

مسأله ۱۲- اگر بیرون ماندن از مسجد در موارد ضرورت، به قدری طول بکشد که صورت اعتکاف محو شود، اعتکاف باطل می‌شود.

مسأله ۱۳- شخصی که اعتکاف می‌کند، می‌تواند هنگام نیّت کردن شرط کند که اگر برای او عذری پیش آید، حتی در روز سوم بتواند دست از اعتکاف بردارد، اگرچه عذر او عرفی باشد- مانند آن‌که همسرش از سفر برگردد- و به کارهای ضروری که باعث مباح شدن کارهای ممنوع می‌شود اختصاص ندارد، بلکه بستگی به شرط دارد که اگر به طور عموم هر عذری را شرط کند در تمام موارد می‌تواند بیرون رود و اگر عذر خاصی را شرط کند در خصوص همان مورد می‌تواند بیرون برود. اما شرط دست برداشتن از اعتکاف بدون هیچ پیشامدی محل اشکال، بلکه ممنوع است. وکسی که اعتکاف را نذر می‌کند می‌تواند در صیغه نذر خود شرط کند که اگر چیزی پیش آید دست از اعتکاف نذری بردارد به این صورت که بگوید: برای خدا بر من است که اعتکاف نمایم به شرط آن‌که اگر فلان چیز مثلًا پیش آمد، بتوانم دست از اعتکاف بردارم، پس می‌تواند (وقتی آن عذر پیدا شد) دست از اعتکاف بردارد، و دست برداشتن از اعتکاف گناه ندارد و مخالفت با نذر نیست و قضا هم ندارد. و احتیاط ترک نشود به این‌که این شرط را در حال شروع اعتکاف‌هم تکرار کند. و اگر این شرط را قبل از نیّت اعتکاف یا بعد از آن ذکر کند، اعتبار ندارد و اگر این شرط را در وقت نیّت شرط کند و بعد از آن، شرط را ساقط کند، ظاهر آن است که ساقط نمی‌شود. 

نظرات کاربران

علیرضا بهشتی
۱۴۰۰/۱۰/۰۱

استفتاءات مراجع به صورت جداگانه درباره اعتکاف آورده شده.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۴۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۹۸ صفحه

حجم

۱۴۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۹۸ صفحه

قیمت:
۳۹,۶۰۰
تومان