دانلود و خرید کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس محمد حسین صنعتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس اثر محمد حسین صنعتی

کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس

معرفی کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس

کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس نوشته محمد حسن صنعتی است. این کتاب یک نگاه جامع و اصولی از جریان ادبیات دفاع مقدس در اختیار خواننده‌ی علاقه‌مند و پژوهشگران این حوزه قرار می‌دهد.

درباره کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس

 ادبیات دفاع مقدس ـ چنانکه سخن از ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات مقاومت ـ سخن از هویت است و هویت‌ها در معرض نیروهای گوناگون روانی، اجتماعی، اقتصادی، جنسیتی، زبانی و ایدئولوژیک تغییر می‌کنند؛ چرا که عناصر سازندهٔ هویت مثل زبان، مذهب، ایدئولوژی و... مفاهیمی لغزان، دگرگون‌شونده و تابع تحولات تاریخی و انسانی است. در تاریخ شاهد همگرایی و گسست اقوام و ملیت‌های مختلف، تحت تأثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژی هستیم. تاریخ آکنده از ظهور و افول و تحول مذاهب و ادیان و ایدئولوژی‌هایی است که هر کدام به نحوی همگرایی‌ها و تجزیه‌های قومی را در پی داشته و مفهوم ملیت و مرزبندی‌های میان ملت‌ها را تغییر داده‌اند. ایران در یکی از این جنگ‌های بزرگ شرکت داشت، جنگ تحمیلی ایران و عراق که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، تاثیر بسیاری بر هنر و ادبیات و سینما داشت.

این کتابی با نگاهی جامع و دقیق ادبیات دفاع مقدس از نظم و نثر تا دل‌نوشته خاطره را بررسی می‌کند و یک جریان‌شناسی دقیق در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

خواندن کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس و پژوهشگران این حوزه پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب آشنایی با ادبیات دفاع مقدس

گونه‌ها و گرایش‌های معاصر

با پیدایش عالم جدید که از لحاظ فلسفی با اومانیسم، از لحاظ اقتصادی با روح سرمایه‌داری و مناسبات همراه با آن و از لحاظ سیاسی با ماکیاولیسم تعین یافته است، بشر تازه‌ای به ظهور رسید که افق خاک منظر نظرش را پر کرده بود و از عالم فقط به آن چیزی اعتنا داشت که می‌توانست راه تصرف تکنولوژیک او را در طبیعت هموار کند. اما با انقلاب اسلامی ـ که همراه خود ادبیات انقلاب اسلامی را پدید آورد ـ در رویکردهای مذکور تصرف‌ها و تغییراتی واقع شد. تغییر عمده، خلاف‌آمد عادت بود و انقلاب، امری خلاف‌آمد عادت است. یعنی عادت نه قادر به آفرینش انقلاب است و نه قادر به حفاظت از انقلابی که روی می‌نماید و نه آنکه می‌تواند انگیزه‌های انقلاب را بخشکاند. خود انقلاب اسلامی هم اگر بعد از هدم عادات گذشته، عادات و ملکات تازه‌ای را به همراه بیاورد، با تزریق این عادات در قالب ظاهری رمان و داستانسرایی با تقلید از فرم رمان، ادبیات داستانی متناسب و هم‌شأن انقلاب به وجود نخواهد آمد.

بنا به آنچه آمد می‌توان گفت گونه‌هایی چون ادبیات تاریخی، ادبیات متعهد، ادبیات سیاسی و ادبیات مقاومت ـ با تفاوت‌هایی در میزان و نوع نسبت ـ اعم از ادبیات دفاع مقدس‌اند. این نوع ادبیات می‌تواند در گونه‌ها و ترکیب‌های اضافی چون «ادبیات جهادی» مترادف پیدا کند، صرف‌نظر از آنکه معاصر یا ناهمزمان باشند. این رابطهٔ نسبی ترادف، با «ادبیات جنگ» و عمدتاً با رویهٔ «ضد جنگ» آن نیز برقرار است؛ به‌خصوص اگر در نظر گرفته شود که در زیرشاخه‌های اخص خود توانسته همچون ادبیات جنگ در همهٔ کشورها گونه‌هایی چون ادبیات جبهه، ادبیات بازداشتگاهی و ادبیات اردوگاهی مهاجران و حتی ادبیات اشغال یا مقاومت و ادبیات پشت جبهه را ایجاد کرده و بپرورد.


نظرات کاربران

کاربر ۳۸۴۲۹۸۶
۱۴۰۳/۰۱/۲۵

عالیست

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۷۵٫۴ کیلوبایت

حجم

۲۷۵٫۴ کیلوبایت

قیمت:
۱۰,۰۰۰
۵,۰۰۰
۵۰%
تومان