دانلود و خرید کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت» حمیدرضا شاه نظری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت» اثر حمیدرضا شاه نظری

کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت»

معرفی کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت»

کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت» نوشته حمیدرضا شاه‌نظری است. این کتاب به چرایی و مختصات بازتولید گفتمان «عزت و پیشرفت» از کلان گفتمان انقلاب اسلامی می‌پردازد.

درباره کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت»

در دوران کنونی استفاده از نظریه‌های گفتمانی، با توجه به قدرت و ظرفیت تحلیل و تبیین بالای این نظریه‌ها، در حال گسترش است. مفهوم گفتمان یکی از مهمترین مفاهیمی است که در دوران معاصر در نظریه پردازی متفکران مختلف در حوزه های مختلف علوم انسانی جایگاه مهمی داشته است. درباره این مفهوم نظریه پردازی های مختلفی صورت گرفته است که می توان آن را در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و زبان شناسی مشاهده کرد. وسعت استفاده از مفهوم گفتمان به حدی رسیده است که پرداختن به آن از عرصه علمی و آکادمیک هم فراتر رفته است و به یکی از واژه های پر استعمال در محاورات عموم مردم در کشاکش های اجتماعی و به خصوص در عرصه های سیاسی بدل گشته است که البته عموماً فارغ از معنای دقیق آن به کار می رود.

کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت» سعی دارد با رویکرد تحلیل گفتمان به مسائل انقلاب بپردازد.

خواندن کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت» را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی و جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب گفتمان «عزت و پیشرفت»

دال مفاهیم، عبارات و نمادهایی انتزاعی یا حقیقی هستند که در چارچوب هر گفتمان خاصی، بر معنای خاصی دلالت می‌کنند. معنا و مصداقی که یک دال بر آن دلالت می‌کند، مدلول نامیده می‌شود. دال یک عبارتی است که به یک مصداق ارجاع داده می‌شود که این مصداق، مدلول آن دال نامیده می‌شود. به همین شکل در یک گفتمان دال عبارت است از مفهومی که مصداق خاص خود را در آن گفتمان پذیرفته است. ذکر این نکته ضروری است که هر گفتمان برای هر دال موردنظر خود معنا و مصداق خاصی را مراد می‌کند که در مفصل‌بندی با سایر اجزاء آن گفتمان قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر گفتمان‌ها به تعریف مفاهیم به‌عنوان دال‌هایی با مصداق‌های موردنظر گفتمان می‌پردازند. برای مثال می‌توان از دال «عدالت» نام برد که در گفتمان مارکسیستی مصداق آن بی طبقه بودن جامعه است و در گفتمان لیبرالی مصداق و معنای آن فرصت‌های برابر در جامعه است. این در حالی است که ممکن است گفتمان‌های دیگری باشند یا شکل بگیرند که مصداق و معنای دیگری برای این مفهوم مراد کنند.

دال شناور (دال سیال)

دال شناور دالی است که مدلول آن غیرثابت و سیال است و مدلول‌های متعدد می‌توانند مصداق این دال قرار بگیرند. دال‌ها تا زمانی که شناور هستند هنوز در یک نظام گفتمانی قرار نگرفته و تثبیت نشده‌اند و ازاین‌رو ممکن است در طول زمان گفتمان‌ها تلاش کنند تا متناسب با نظام معنایی گفتمان خود، مدلول مدنظر خود را به دال شناور نسبت داده و با به حاشیه راندن سایر مدلول‌های رقیب، با کمک فرآیند مفصل‌بندی دال شناور را تثبیت کرده به جزئی از گفتمان خود بدل نمایند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۱۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۱ صفحه

حجم

۳۱۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۱ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان