دانلود و خرید کتاب گالش‌ها میثم نواییان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب گالش‌ها

کتاب گالش‌ها، اثری از میثم نوائیان، نیما فریدمجتهدی و ابوطالب قاسمی وسمه‌جانی کتابی پژوهشی برای شناخت فرهنگ و تمدن خاص مردم گیلان و علی‌الخصوص گالش‌ها است؛ گروهی که در شرق استان گیلان زندگی می‌کنند.

درباره‌ی کتاب گالش‌ها

کشور ایران، دارای تاریخی چندهزارساله و تمدنی غنی و عظیم است. از آنجایی که این سرزمین به لحاظ آب و هوا بسیار مناسب زیستن بوده است، نژادهای بسیاری تصمیم گرفتند تا به این نقطه کوچ کنند و زندگی در ایران را برای خود انتخاب کردند. در هر گوشه‌ی ایران، نشانه‌هایی از زندگی و تمدن قدیمی به چشم می‌خورد که فرهنگ عالی را ساخته است. اما استان‌های مازندران و گیلان نیز از این قاعده مستثنی نبودند و فرهنگی عظیم را در دل خود جای دادند. قطعا آشنایی با این فرهنگ، شیوه‌ی زندگی مردمان و ... می‌تواند به درک ما از گستردگی و تنوع فرهنگ ایرانی و شناخت آن کمک کند. 

گالش‌ها کتابی است که درباره‌ی مردمانی به نام گالش‌ها نوشته شده است. مردمانی که در شرق استان گیلان زندگی می‌کنند و اسمی از آن‌ها به عنوان عشایر گیلان نیز نیامده است. گالش‌ها فرهنگی کهن دارند که شناخته نشده است. در این کتاب درباره‌ی زندگی گالش‌ها، نوع زندگی، کوچ و معیشتشان می‌خوانیم و بخشی دیگر از مردم ایران را می‌شناسیم.

کتاب گالش‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

کتاب گالش‌‌ها برای دوست‌داران آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و علاقه‌مندان به تاریخ محلی ایران، کتابی جذاب و خواندنی است.

بخشی از کتاب گالش‌ها

از نظر جغرافی‌دانان کوچ‌نشینی و کوچ، نـوعی شـیوه‌ی معیشـت اسـت کـه بـا وضـعیت جغرافیایی رابطه‌ی مستقیم دارد؛ زیرا نشان‌دهنده‌ی حاکمیت جبـرِ جغرافیـایی و همـاهنگی انسان با آن است. با این توصیف کوچ‌نشـینی را مـی‌تـوان بـه صـورت زیـر تعریـف کـرد:

حرکت منظم سالیانه یا فصلی، برای ارتزاق قومی یا قبیلـه‌ای کـه ایـن حرکـت بـه عوامـل محیطی، اوضاع انسانی و اجتماعی بستگی دارد. گروه کوچ‌نشین، ویژگی‌هـای اجتمـاعی و فرهنگی مشترکی دارند و مطابق اوضـاع محـیط زنـدگی ، کـوچ‌نشـینی را بـرای ارتـزاق و ادامه‌ی حیات خود انتخاب کرده‌اند. از آنجا که کوچ جنبه‌ی معیشـتی دارد و بـا چگـونگی شکل‌گیری و رشد اقتصادی گروه‌های کـوچ نشـین از ابتـدای تولیـد تـاکنون ارتبـاط دارد ، بهطورِ مسلم نقش محیط در شکوفایی اقتصـادی و بهـره گیـری مکـان از عو امـل موجـود ، چشمگیر است. حرکت و جابه‌جایی بین مناطق و تسلط اقتصـاد دامـداری و فعالیـت‌هـای جنبی آن، زیربنای اصلی زندگی کوچ‌نشینی را تشکیل مـی‌دهـد و دام ، مرتـع و کـوچ سـه رکن اصلی تداوم معیشت انسان کوچ‌نشین را فراهم میکنند (مشیری، ۳۲:۱۳۸۰)

مهم‌ترین وجوه تمایز این نوع شیوه معیشت عبارت است از:

۱- وابستگی انسان به حیوان.

۲- کوچ به منظورِ استفاده از چراگاه‌های طبیعی؛ دوری از سرما و گرمای شدید.

۳- زندگی براساسِ نظام شناخته‌شده ایلی.

فهرست

  • پیشگفتار
  • مقدمه
  • محیط طبیعی
  • پیشینه‌ی تاریخی
  • گالش‌ها
  • کوچ
  • مرتع
  • کتابشناسی
  • نمایه
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

حجم

۵٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

قیمت:
۹,۰۰۰
تومان