دانلود و خرید کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی ریحانه صفری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی اثر ریحانه صفری

کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی

نویسنده:ریحانه صفری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی

کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی نوشته ریحانه صفری است این کتاب به خواننده کمک می‌کند از گنجینه دانش طب سنتی استفاده کند و بتواند برخی از مشکلات جسمی‌اش را پیدا و درمان کند.

درباره کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی

علم الأدویه یا گیاه شناسی دارویی و طب سنتی که امروز از آن با نام مفردات پزشکی یاد می‌شود در باورها و اعتقادات درمانی مردم و نیز در متون قدیمی طب سنتی ایران برگرفته از کتب معتبر و دانشمندان نام آوری چون ابن سینا، زکریای رازی، اهوازی ارجانی و … است که اصول طبابت آن بر چهار طبیعت مزاج آدمی یا اخلاط اربعه به نام: بلغم، صفرا، سودا، خون و همچنین بر گرمی و سردی استوار بوده است و بر این اساس تشخیص و درمان صورت می‌گرفته است.‌ این کتاب سعی دارد به خواننده کمک کند طبع خودش را بشناسد و بر اساس آن بیماری‌های خودش را درمان کند.

خواندن کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به طب سنتی ایرانی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب طب سنتی و گیاه‌شناسی دارویی

اصول روش تغذیه در مکتب طب سنتی ایران بر یک جمله استوار است و آن اینکه * بر هر فرد لازم است تغذیه ای مخصوص بخود بر اساس مشخصات فردی خود داشته باشد.* طب سنتی ایران بر پیشگیری از بیماریها با آموزش روش صحیح زندگی تاکید دارد و پزشک موفق را پزشکی می داند که سلامتی جامعه را حفظ نماید و خود به خود با این تدبیر تعداد بیماران و مصرف دارو کاهش خواهد یافت. با این رویکرد طب سنتی ایران را بیماریها را به سه دسته تقسیم بندی می کند:

الف) بیماری های سوء مزاج:

و آن افرادی هستند که معمولا اصول تغذیه ای مناسب مزاج خود را رعایت نکرده اند و دچار کثرت یا غلبه یک یا دو کیفیت از کیفیات چهارگانه (سردی، گرمی/ خشکی یا رطوبت) در بدن خود شده‌اند.

ب) بیماریهای سوء ترکیب:

که بیماریهایی است که ترکیب و یا تعداد طبیعی قسمتی از بدن دچار اشکال است مانند کسی که بدون قسمتی از بدن بدنیا می آید (مروملیا).

ج) بیماریهای تفرق و اتصال:

که در اینجا اتصال طبیعی در یک عضو از بین می رود (مثلا در شکستگی ها) و یا تفرق طبیعی از بین می رود (مثلا اندامی به علت بد جوش خوردن دچار محدودیت حرکت می شود). بعد از تشخیص نوبت به درمان می رسد که مراحل درمان در طب سنتی ایران به این نحو است که در گام اول تدابیر بالاغذیه می کرده اند یعنی با اصلاح برنامه غذایی اقدام به درمان بیماریها می کرده‌اند. اگر بیمار با این روش جواب نمی‌گرفت نوبت به تدابیر بالادویه می‌رسید، یعنی دارو درمانی و در گام آخر اگر بیماری شدیدتر بود، نوبت به کارهای با دست (تدابیر بالید) نظیر جراحی ها، فصد و ... می‌رسید.

نظرات کاربران

کاربر ۱۹۵۸۹۳۶
۱۳۹۹/۰۳/۰۷

خیلی کتاب خوبی است مطالعه بکنید

2862978
۱۴۰۲/۱۱/۱۹

توصیه میکنم.نویسنده زحمت زیادی کشیده.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
هر گاه ما ماست و یا دوغ زیاد بنوشیم، بویژه اینکه فرد مصرف کننده ماست بلغمی مزاج باشد موجب بروز نفخ معده یا سستی اندام تحتانی و یا خواب آلودگی می‌شود. این عوارض پدید آمده ناشی از سردی ماست و دوغ است، برای جلوگیری از بروز این عوارض مقداری نعناء و گل سرخ یا زنیان به ماست و دوغ اضافه می‌کنیم.
احسان رضاپور
هرگاه یک نفر صفراوی مزاج از جوشانده زنجبیل زیاد استفاده کند، موجب بروز خارش و آلرژی در بدن می‌شود. برای جلوگیری از بروز آلرژی و خارش ناشی از مصرف زنجبیل از آبلیمو، آبغوره و یا انواع ترشی‌ها و گس مزه‌ها استفاده می‌کنیم.
احسان رضاپور
روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه، برنج، گوشت گاو، سوسیس و کالباس و فرآورده‌های این چنینی بلغم زا هستند و افراد بلغمی از این گونه مواد باید پرهیز کنند.
isaharshams
علایم گوارشی: دهانی بی مزه، مرطوب و پر آب دارند، اشتهای زیاد و خوراک فراوان دارند، توان هضم غذا در آنان کم است، معده نفاخی دارند، گاهی یبوست دارند و گرایش به شیرینی و شوری دارند به میزان زیاد.
isaharshams
امام صادق علیه السلام می فرمایند: به همان اندازه که روغن حیوانی مصرف شود به همان میزان چربی زاید از بدن دفع می‌شود پس برخلاف تصور عموم مردم مصرف چربی حیوانی نه تنها مضر نیست، بلکه دفع کننده چربی‌های مضر نیز هست.
isaharshams

حجم

۱۸۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

حجم

۱۸۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان