دانلود و خرید کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه اکبر احمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه اثر اکبر احمدی

کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه

معرفی کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه

کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه به قلم اکبر احمدی مروری دارد بر تاریخ ایران در دوران حکومت صفویان.

دوره صفوی یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی در ایران است. صفویان توانستند اولین حکومت متمرکز را رد یران بعد از حمله مغول بنا کنند و مهم‌تر از ان توانستند اولین حکومت یکپارچه شیعی را تاسیس کنند. آنها مذهب رسمی کشور را از تسنن به تشیع تغییر دادند و توانستند در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی هم ایران را به کشوری برجسته تبدیل کنند. به طوری که زندگی عمومی مردم رو به بهبود نهاد و کسب و کار و آبادانی رونق گرفت و چه بسا به گفته راجر سیوری، ایران‌شناس و تاریخدان متخصص صفویه، اگر افغان‌ها این حکومت را نابود نمی‌کردند شکوفایی کشور در تمام عرصه‌ها تا جایی می‌رسید که می‌توانست ایران را از اروپای کنونی درگسترش هنر و صنعت و توسعه اقتصادی پیش بیاندازد.

درباره کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه

اکبر احمدی در این کتاب تاریخ ایران از آستانه شکل‌گیری حکومت صفویان یعنی اندکی قبل از این حکومت تا فروپاشی و نابودی این سلسه به دست معمود افغان بررسی کرده است. کتاب دو بخش دارد. در بخش اول با عنوان در گوشه خانقاه موضوعاتی مانند شکل‌گیری طریقت صفوی و قدرت‌گیری تدریجی این خاندان بررسی شده و در بخش دوم، بر اورنگ پادشاه، قدرت‌گیری سیاسی صفویان و آغاز سلطنت آنها بر کشور تا فروپاشی این حکومت بررسی شده است.

 خواندن کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به مطالعه تاریخ ایران را بخواندن این اثر دعوت می‌کنیم.

جملاتی از کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه

در سال های پایانی حکومت سلطان محمد شاه بزرگان قزلباش سعی می کردند با نزدیک شدن به عباس میرزا آیندهٔ سیاسی و حکومتی خود را تضمین کنند و در این عرصه مبارزهٔ اصلی بین علی قلی خان شاملو و مرشد قلی خان استاجلو حاکم مشهد بود. هدف علی قلی خان متحد ساختن همهٔ سران قزلباش در خراسان به حمایت از عباس میرزا بود در حالیکه مرشد قلی خان فردی جاه طلب بود. در سال ۹۹۳ ق سرانجام در نبردی بین سپاهیان این دو نفر که در محلی به نام سوسفید اتفاق افتاد مرشد قلی خان پیروز شد و عباس میرزا را اسیر کرد و به مشهد آورد و سرپرستی او را بر عهده گرفت و با تکبر بسیار به خود لقب وکیل داد. عباس میرزا در میان قبیلهٔ شاملو بزرگ شده بود و این حوادث برایش ناخوشایند و نفرت آور بود. او هرگز به زندگی در میان قبیلهٔ استاجلو علاقه ای نداشت و مرشد قلی خان را به عنوان سرپرست خود نمی‌پسندید.

در سال ۹۹۶ ق بزرگان و سران قزلباش به این ضرورت رسیدند که عباس میرزا باید هر چه زودتر به پایتخت برود و این ضرورت را از طریق نامه ای به او که در مشهد سکونت داشت اعلام کردند. عباس میرزا به سوی قزوین حرکت کرد و از مرشد قلی خان خواست تا با سپاهیانش به او بپیوندد. با رسیدن این کاروان به قزوین، بزرگان حکومت نزد شاه رفتند و از او و ملازمش خواستند تا به خدمت عباس میرزا بیایند. به این ترتیب با دخالت بزرگان قزلباش در یک کودتای آرام و بدون درگیری حکومت از پدر به پسر انتقال یافت و عباس میرزا بر تخت سلطنت پدر نشست.

اوضاعی که شاه عباس در آغاز سلطنت با آن روبرو شد بسیار وخیم بود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۵۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۲۵۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان