دانلود و خرید کتاب شب‌های قدر کربلای ۵ نصرت الله محمودزاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شب‌های قدر کربلای ۵ اثر نصرت الله محمودزاده

کتاب شب‌های قدر کربلای ۵

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شب‌های قدر کربلای ۵

شب‌های قدرکربلای ۵ اثر نصرت‌الله محمودزاده یک گزارش جنگی از عملیات کربلای ۵ است که در نخستین دورهٔ انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ستاد فرمان‌دهی کل قوا، جایزه بهترین گزارش جنگی را به خود اختصاص داد.

شب‌های قدر کربلای ۵، حدیثی است واقعی که بدون کوچک‌ترین دخالت در حوادث آن، به نگارش درآمده است تا حماسهٔ نام‌بردگان به‌عنوان سندی زنده، در تاریخ ثبت شود.

خواندن کتاب شب‌های قدر کربلای ۵ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به ادبیات جنگ و دفاع مقدس از خواندن این اثر که بخشی از تاریخ معاصر ایران هم محسوب می‌شود، لذت خواهند برد.

جملاتی از کتاب شب های قدر کربلای ۵

شکست‌های پی‌درپی سپاه سوم عراق در محورهای عملیاتی، کشورهای حمایت‌کنندهٔ عراق را غافل‌گیر کرده و آن‌ها را وادار به موضع‌گیری کرد. همه می‌کوشیدند تا از انعکاس نتایج عملیات در جهان جلوگیری کنند. صدام برای حفظ جبههٔ استراتژیک شرق بصره، از قوی‌ترین سپاه خود (سپاه سوم عراق) استفاده کرده بود و با اتکا به دژهای مستحکم، اصلاً از آن محور نگرانی نداشت. زمانی که عملیات کربلای ۴ در محور جزیرهٔ ام‌الرصاص – که بی‌ارتباط با محور عملیات کربلای ۵ نبود - متوقف شد، سپهبد خلیل الدوری، فرماندهٔ سپاه سوم عراق با اطمینان کامل ضمن غیرممکن توصیف کردنِ شکست دژ شرق بصره، فرماندهانش را برای مرخصی روانهٔ بغداد کرد؛ بنابراین به‌محض شروع عملیات، با متلاشی شدن تیپ‌های ۴۲۵، ۴۲۱ و ۵۰۱ از لشکر ۱۱ و از دست دادن یکی از دژها نتوانست به سپاه خود سازمان دهد و هر شب با شکستی تازه روبه‌رو می‌شد. او پس از شکست‌های پی‌درپی، از صدام خواست که نیروی هوایی را برای نجاتش روانه کند و از آن روز به بعد، نیروی هوایی عراق از پایگاه‌های حبانیه، ناصریه، شعبیه و کرکوک، با تعداد زیادی هواپیما وارد عملیات شد. ایران که انتظار چنین حرکتی را داشت، با استقرار پدافند در نقاط حساس، نخست چند فروند از آن‌ها را ساقط کرد؛ اما بمب‌باران هوایی لحظه‌ای قطع نمی‌شد - هرچند که نمی‌توانست هیچ تأثیری در عملیات و پیش‌روی بچه‌ها داشته باشد-. تعداد هواپیماهای ساقط شده به ۲۵ فروند رسید و ازآن‌پس، عراق حمله به شهرها؛ به‌ویژه مناطق مسکونی را آغاز کرد. سپس بیش‌ترین گزارش‌های خبرگزاری‌های جهان منعکس‌کنندهٔ همین حمله‌ها بودند تا مراحل پیشرفت نیروهای ایران در عملیات مکتوم بماند.۱۲ شیوهٔ انتشار اخبار جنگ شهرها چنان بود که گویی در شرق بصره عملیاتی در کار نیست.

در میان جسدهای تیپ ۴۳۶ پیاده از لشکر ۱۱ و تیپ ۱۶۵ نیروی مخصوص، جنازهٔ سرهنگ محمد سعید، فرماندهٔ تیپ ۴۳۶ نیز به چشم می‌خورد و نشان می‌داد که سپاه سوم عراق تمام امکانات آن تیپ را برای دژی که اکنون فرو ریخته بود، به کار برده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۷۴ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۷۴ صفحه