دانلود و خرید کتاب مبانی نشانه شناسی دانیل چندلر ترجمه مهدی پارسا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبانی نشانه شناسی اثر دانیل چندلر

کتاب مبانی نشانه شناسی

نویسنده:دانیل چندلر
امتیاز:
۳.۶از ۲۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مبانی نشانه شناسی

کتاب مبانی نشانه‌شناسی نوشتهٔ دانیل چندلر استاد و نشانه‌شناس انگلیسی با ترجمهٔ مهدی پارسا در انتشارات سوره مهر چاپ شده است.

درباره کتاب مبانی نشانه شناسی

 این کتاب نه ترتیب تاریخی را پیش گرفته و نه به روایتی منطقی وفادار مانده است، به همین سبب ذهن‌های ساختارگرا نقدهایی به این کتاب خواهند داشت. ساختارگرایی این توهم را به وجود آورده که می‌توان یک رمان را در چند جمله خلاصه کرد نویسنده در این کتاب تأکید می‌کند که یک رمان با ساختار روایی‌اش برابر نیست. جریان اندیشه با استدلال هم‌ارز نیست، و این نکته‌ٔ مثبت کتاب مبانی نشانه‌شناسی است. چندلر قصد اطلاع‌رسانی ندارد بلکه به تولید معنا می‌اندیشد. معنایی که در متن و در ذهن نویسنده و خواننده وجود ندارد بلکه به یک فرآیند یا تعامل شبیه است. 

کتاب «مبانی نشانه‌شناسی» با یک تقابل مهم دیگر نیز به مبارزه برخاسته و آن تقابل میان متون بصری و کلامی است. چندلر صرفاً به نشانه‌های زبانی نپرداخته است و برعکس بر سینما و عکاسی تأکید دارد.

«به جرأت می‌توانم بگویم نشانه‌شناسی در این کتاب به بهترین وجه معرفی شده است. یک منبع جامع، تأثیرگذار و جذاب که می‌تواند هم برای مبتدیان و هم برای دانشجویان پیشرفته‌تر با ارزش باشد.» گای کوک - دانشگاه ریدینگ، انگلستان

کتاب مبانی نشانه شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به دانشجویان و دوستداران زبان‌شناسی و علاقه‌مندان به مباحث نشانه‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب مبانی نشانه شناسی

«با این وجود، چنین روش‌هایی به‌طور فراگیر پذیرفته نشده‌اند: نظریه‌های اجتماع‌گرا تمرکز صرف آن‌ها را روی ساختار مورد انتقاد قرار داده‌اند، و هنوز هیچ روش‌ دیگری به این وسعت‌ مورد پذیرش قرار نگرفته است. البته بعضی از پژوهش‌های نشانه‌شناسی شامل اصول نشانه‌شناسانه‌ی تجربی، کاربردی و آزمایش شده هستند. باب هاج و دیوید تریپ روش‌های تجربی را در مطالعه‌ی کلاسیکشان در موضوع «بچه‌ها و تلویزیون» به کار گرفتند (هاج و تریپ، ۱۹۸۶) . امّا در حال حاضر نشانه‌شناسی به‌سختی به عنوان یک بنای یگانه‌ی محکم که بر مجموعه‌ی یافته‌های تحقیقاتی استوار شده باشد به شمار می‌رود.

نشانه‌شناسی یکی از روش‌های تحلیل متن است. رویکردهای دیگر شامل تحلیل بلاغی، تحلیل گفتمانی و تحلیل محتوایی هستند. در زمینه‌ی مطالعات رسانه‌ها و ارتباطات، تحلیل محتوایی رقیبی جدی برای نشانه‌شناسی به عنوان روش تحلیل متون به شمار می‌رود. در حالی که در حال حاضر نشانه‌شناسی به مطالعات فرهنگی بسیار وابسته شده است، تحلیل محتوایی به خوبی در مسیر اصلی سنت پژوهش علمی جامعه‌شناختی جا باز کرده است. در تحلیل محتوایی از روش‌های کمّی برای تحلیل «محتوای» متون استفاده می‌شود، امّا نشانه‌شناسی به دنبال تحلیل متون در حکم کلیت‌های ساختمند و در جست‌وجوی معناهای پنهان و ضمنی است. نشانه‌شناسی به‌ندرت کمّی است و اغلب چنین ادعاهایی را رد می‌کند. فقط تکرار یک جزء در یک متن آن را مهم‌تر از بقیه نمی‌سازد. نشانه‌شناسان ساختارگرا بیشتر به رابطه‌ی عناصر با یکدیگر توجه دارند. نشانه‌شناسان اجتماعی نیز بر اهمیت معنایی که خوانندگان به نشانه‌های متن می‌دهند صحه می‌نهند. در حالی که تحلیل محتوایی روی محتوای صریح تمرکز دارد و عقیده دارد که این محتوا معنایی یکه و ثابت را نمایش می‌دهد، مطالعات نشانه‌شناختی بر نظام قواعدی که بر گفتمان‌های درگیر در متون حاکم‌اند تمرکز دارد و به نقش بافت نشانه‌شناختی در شکل‌دهی معنا تأکید می‌کند. همین‌طور محققانی هم هستند که تحلیل نشانه‌شناختی و تحلیل محتوایی را ترکیب کرده‌اند (رجوع کنید به گروه رسانه‌های دانشگاه گلاسکو؛ لایونز و دیگران، ۱۹۹۰؛ مک‌کواری و مایک، ۱۹۹۲) .»

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۶/۰۴/۲۱

عرض ادب . نشانه شناسی یا « semiology » از دانش های با دامنه ی گسترده است که نقش گسترده ای در هنر ؛ بویژه سینما ، ادبیات ، زبان شناسی ، فلسفه ، جامعه شناسی ، ارتباطات ، رسانه و

- بیشتر
HAMid RezA
۱۳۹۹/۰۸/۲۵

متاسفانه درترجمه عدم رعایت برخی نکات باعث گیج شدن خواننده میشه، بعنوان مثال در متن اصلی (Daniel chandler 2007 ) ,سه کلمه representamen interpretan, object درتوضیح سه گانه پیرس هم در متن و هم در شکل۵-۱ ، تغییری نکرده اند

- بیشتر
alialef
۱۴۰۰/۰۶/۱۸

کتاب روان و نسبتا اسانی هست. ترجمه خوبی هم داره و برای شروع نشانه شناسی، منبع خوبیه. ارزش داره که نسخه چاپیش خریداری بشه... در زمینه رمزگان مطالبش کمه و بد نیس که از جاهای دیگه مطالعه بشه چون موضوع

- بیشتر
امیر
۱۳۹۶/۱۰/۱۲

ایا امکانش هست بعد از خرید کتاب تیکه‌هایی از کتاب رو برای استفاده در مقاله‌ام کپی کنم

Mehdi Mohammadpour
۱۳۹۶/۰۷/۲۴

سلام قیمت کتاب بصورت چاپی چند تومان است؟ چطور تهیه کنیم؟ دانلود نه، خود کتاب را ی خواهم.

عبدالله سلیمانی
۱۳۹۹/۰۳/۱۱

من کتاب را خریده ام اما دوباره هرچه میگه دوبار هرچه خرید کرده ام از بین

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
از دیدگاه نشانه شناسی، استعاره شامل یک مدلول است که به عنوان یک دال برای ارجاع به مدلولی متفاوت عمل می‌کند.
Alireza Aghaee
با زندگی در جهانی که نشانه‌های بصری هر لحظه در آن بیشتر می‌شوند، لازم است بیاموزیم که حتی واقع‌نماترین نشانه‌ها همان چیزهایی نیستند که نشانمان می‌دهند.
علی دائمی
کسی که به دانستن چگونگی بازنمایی چیزها علاقه‌مند است نمی‌تواند از رویکردی که مسئله‌اش فرآیند بازنمایی است چشم بپوشد.
علی دائمی
• تقابل‌ها («تناقض‌های» منطقی) : اصطلاحاتی که مانعة‌الجمع هستند (مانند زنده مرده زیرا «غیر زنده» دقیقاً برابر با «مرده» است) ؛ • متضادها («عکس» منطقی) : اصطلاحاتی که در مقایسه با هم در یک بعد یکسان قابل درجه‌بندی باشند (مانند خوب بد که «غیر خوب» لزوماً برابر با «بد» نیست) .
Alireza Aghaee
این می‌تواند زمینه‌ای برای تحقیق باشد که آیا تمایل ما به اندیشیدن بر پایه‌ی تقابل‌ها به خاطر برجستگی این تقابل‌ها در زبان است یا این‌که تقابل‌ها از ویژگی‌های عام انسانی‌مان می‌باشند و زبان نیز چیزی جز بازتاب این ویژگی‌ها نیست.
Alireza Aghaee
معمولاً دو نوع غیاب می‌شناسیم: «آن‌چه که می‌رود بدون این‌که چیزی بگوید» و «آن‌چه که به‌خاطر غیابش انگشت‌نماست» . اولی منعکس کننده‌ی چیزی است که غیاب‌اش بدیهی است. در مورد پوشاندن یک موضوع (مثلاً در ژانرهای واقع‌گرا) ، این غیاب، عمیقاً ایدئولوژیک است و کمک می‌کند خوانندگان متن «موضعی» اتخاذ کنند و تاثیرش به طور ضمنی این است که «آدم‌هایی مثل ما در مورد چنین موضوعی همان‌طور که ما می‌اندیشیم، فکر می‌کنند» . اما در مورد نوع دوم غیاب باید گفت، ممکن است یکی از مقولات حاضر در متن انتظارات مرسوم را مورد تمسخر قرار دهد و باعث شود «غیاب مقولات مرسوم انگشت‌نما شود» و بدین‌ترتیب آن مقوله‌ی غیر منتظره «به شدت بیانگر خواهد شد» .
Alireza Aghaee
نظریه‌پرداز روسی روایت ولادیمیر پراپ (۱۹۷۰ ۱۹۸۵) در کتاب پرنفوذش ریخت‌شناسی افسانه (۱۹۲۸) یکصد افسانه‌ی پریان را مورد بررسی قرار داد. او در این کتاب گزارش می‌دهد که همه‌ی این حکایات براساس برخی صورت‌بندی‌های بنیادی شکل گرفته‌اند. او ساختار همه‌ی آن‌ها را به حدود سی «کارکرد» تقلیل داد. «کارکرد، کنش یک شخصیت است که به لحاظ اهمیت‌اش در جریان کنش‌های حکایت تعین می‌یابد»
Alireza Aghaee
مثلاً انضباط مقاله‌های علمی به شکلی گمراه کننده تصویر تحقیقات علمی را بسیار زیبا و تروتمیز نشان می‌دهد. بازنمائی‌ها همیشه تر و تمیزتر از واقعیت هستند. یکپارچگی قاعده‌ی نوشتارهای دانشگاهی «واقع‌گرا» است و آن‌ها را «عینی» جلوه می‌دهد، در حالی که در شیوه‌ی رمانتیک نشانی از پدیدآورنده وجود دارد و حتی ممکن است روش‌های «بیگانگی» (الیناسیون) را به کار گیرد و آگاهانه توجه را به خود فرآیند خلق جلب کند.
Alireza Aghaee
در نوشتار بیانی، یکپارچگی لفظی باعث نقاب زدن بر ضعف‌ها و «شکاف‌های» استدلال می‌شود‌‌‌؛ و هم‌چنین نقش دستکاری‌کننده‌ی مؤلف را در برساختن آن‌چه به ظاهر جریان «طبیعی» کلمات و مفاهیم است پنهان می‌کند.
Alireza Aghaee
مؤلفان دانشگاهی نخست آن‌چه را ما در حکم کلیتی بدون درز تجربه کرده‌ایم، تکه‌تکه می‌کنند، و سپس مطابق با قراردادهای مختلف کاربرد نوشتار چاپی، می‌کوشند آن‌چه را آفریده‌اند به گونه‌ای بدون درز به ما نشان دهند. انگیزه‌ی ایجاد اشکال صوری بدون درز معرف نوعی تقلید از یکپارچگی وجودی است و به این ترتیب می‌خواهد «اعتبار» ‌ (و «قدرت») تجربه‌ی زیستی را کسب کند.
Alireza Aghaee

حجم

۹۸۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۵۱ صفحه

حجم

۹۸۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۵۱ صفحه

قیمت:
۱۰۵,۰۰۰
۷۳,۵۰۰
۳۰%
تومان