دانلود و خرید کتاب لنین بدون نقاب دیوید شوب ترجمه محمد بامداد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب لنین بدون نقاب اثر دیوید شوب

کتاب لنین بدون نقاب

معرفی کتاب لنین بدون نقاب

کتاب لنین بدون نقاب نوشتهٔ دیوید شوب و ترجمهٔ محمد بامداد است. انتشارات جامی این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی زندگی‌نامه ولادیمیر لنین و بخشی از تاریخ شوروی.

درباره کتاب لنین بدون نقاب

کتاب لنین بدون نقاب دربردارندهٔ زندگی‌نامهٔ ولادیمیر لنین است که به قلم دیوید شوب، یکی برجسته‌ترین محققین امور شوروی نگاشته شده است. این کتاب یکی از آثار مستندی است که از زندگی لنین وجود دارد. نویسنده در این اثر تلاش کرده است تا بدون تعصب و در کمال بی‌طرفی چهرهٔ واقعی مردی را که در عمر ۵۴ساله خود مسیر تاریخ جهان را تغییر داد، برای ما به تصویر بکشد. نویسندهٔ این اثر متولد روسیه و از اعضای فعال حزب سوسیال دموکرات روسیه در اوایل قرن بیستم و از یاران و همکاران نزدیک لنین در سال‌های قبل از انقلاب بوده است. دیوید شوب در سال ۱۹۰۳ به حزب سوسیال دمکرات روسیه که لنین یکی از رهبران آن بود پیوست و در سال‌های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۵ در مراکز فعالیت انقلابیون روسیه در لندن و پاریس و ژنو به‌صورت مرتب با لنین و همکاران دیگر او مانند «پلخانوف»، «بوگدانف»، «اکسلرود»، «لوناچارسکی» و «مارتوف» در تماس و مذاکره بود تا اینکه در سپتامبر سال ۱۹۰۵ از طرف لنین مأمور خدمت در داخل روسیه شد و در انقلاب ۱۹۰۵ روسیه نقش فعالی ایفا کرد. دیوید شوب پس از شکست انقلاب ۱۹۰۵ نیز مدتی به طور مخفیانه در روسیه فعالیت می‌کرد تا اینکه در اواخر سال ۱۹۰۶ دستگیر و به سیبری تبعید شد. دیوید در سال ۱۹۰۸ موفق به فرار شد و چون نمی‌توانست به روسیه بازگردد از راه مشرق به آمریکا گریخت. در این کتاب دیوید شوب تنها به شرح حال لنین نپرداخته، بلکه تاریخ انقلاب روسیه و انگیزه‌های این انقلاب را از نخستین جنبش‌های انقلابی روسیه در سال ۱۸۲۵ تا انقلاب سال ۱۹۰۵ که خود در آن شرکت داشته بررسی کرده و سپس ضمن شرح حال لنین، چگونگی انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ و پیامدهای آن را تجزیه و تحلیل نموده است.

خواندن کتاب لنین بدون نقاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ زندگی‌نامه و علاقه‌مندان به تاریخ جهان، به‌ویژه تاریخ شوروی پیشنهاد می‌کنیم. مطالعهٔ این اثر برای دانشجویان علوم سیاسی و جامعه‌شناسی می‌تواند تجربهٔ خوبی ایجاد کند.

بخشی از کتاب لنین بدون نقاب

«لنین پس از اینکه مخالفت اکثریت مردم را با بلشویک‌ها دریافت برای تحکیم قدرت خود و وادار ساختن مجلس مؤسسان به تمکین در برابر شرایط و خواست‌های خود، در فاصله اعلام نتایج انتخابات و افتتاح مجلس مؤسسان از دو جهت دست به کار شد. از یکسو فعالیت منظم و پردامنه‌ای برای کنترل ارتش و نیروی دریایی و پلیس و تصفیه و بازداشت و حتی قتل افسران مخالف آغاز شد و این برنامه به خصوص در منطقه پتروگراد با دقت و جدیت بیشتری اجرا گردید. از سوی دیگر تبلیغات در میان کارگران برای جلب عناصر وابسته و طرفدار گروه‌های دیگر به طرف بلشویک‌ها با استفاده از امکانات دولتی که در اختیار بلشویک‌ها قرار گرفته بود شدت و وسعت بیشتری یافت، و در این مورد هم پتروگراد بیش از نقاط دیگر مورد توجه لنین بود، زیرا بیش از پانزده درصد کارگران پتروگراد در انتخابات مجلس مؤسسان به بلشویک‌ها رأی نداده بودند. تعداد رأی‌دهندگان به حزب سوسیالیست‌های انقلابی و منشویک‌ها و گروه‌های دیگر در حدود پنجاه درصد کارگران را شامل می‌شد، ولی جمع کثیری بین این گروه‌ها مردد مانده و در انتخابات شرکت نکرده بودند. تبلیغات بلشویک‌ها بیشتر این گروه را هدف قرار داده بود.

بلشویک‌ها در فعالیت‌های خود بین نیروهای مسلح هم با مقاومت‌هایی روبرو شدند و به همین جهت برای جلوگیری از هرگونه حرکت مخالفی در جریان افتتاح مجلس مؤسسان لنین دستور داد تمام محوطه اطراف کاخ «تورید» که برای تشکیل جلسات مجلس در نظر گرفته شده بود از نخستین ساعات صبح روز افتتاح مجلس به محاصره نیروهای طرفدار بلشویک‌ها درآید. رزمناو «اورورا» و چند کشتی جنگی دیگر که افراد آن همگی از طرفداران بلشویک‌ها بودند در رود «نوا» موضع گرفتند. علاوه بر این عده زیادی از افراط مسلح بلشویک محوطه داخلی کاخ تورید و بالکن‌های مخصوص تماشاچیان را قبل از افتتاح جلسه اشغال کرده بودند. درهای ورودی کاخ از طرف سربازان و ناویان مسلح بلشویک محافظت می‌شد و هر یک از نمایندگان منتخب مردم که می‌خواستند وارد کاخ شوند از لحظه ورود به کاخ تا نشستن بر روی صندلی‌های خود محیط رعب و وحشت و فشاری را که در اطراف آنان به وجود آمده بود کاملاً احساس می‌کردند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۲۱۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان