دانلود و خرید کتاب متن کامل رساله های اخوان الصفا گروه نویسندگان ترجمه محمدعلی عسگری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب متن کامل رساله های اخوان الصفا اثر گروه نویسندگان

کتاب متن کامل رساله های اخوان الصفا

معرفی کتاب متن کامل رساله های اخوان الصفا

کتاب «متن کامل رساله های اخوان الصفا» نوشتۀ گروه نویسندگان، با مقدمۀ طه حسین و سیدحسین نصر و ترجمۀ محمدعلی عسگری است و  انتشارات مولی آن را منتشر کرده است. رسائل اخوان الصفا و خلان الوفا؛ شامل جلدهای ریاضیات، طبیعیات، جسمانیات طبیعیات، نفسانیات عقلانی، علوم ناموسی اهلی و شرعی می‌شود.

درباره کتاب متن کامل رساله های اخوان الصفا

متن کامل رساله‌های اخوان‌الصفا، اثر ارزشمند علمی و فلسفی نوشتۀ گروهی از دانشمندان برجسته قرن چهارم است که ۵۲ رساله از دانش‌های مختلف را در برمی‌گیرد. برخی منابع هم تعداد رساله‌ها را ۵۱ مورد دانسته‌اند. ازآنجایی‌که اخوان‌الصفا عمداً نامشان را پنهان می‌کردند، در مورد اینکه آن‌ها چه کسانی بودند اختلاف‌نظر وجود دارد؛ اما اسماعیلیه آن را از آن خود می‌دانند و آن را درس می‌دادند، بنابراین دانشمندان شیعه اثنی‌عشری این مجموعه را یک اثر عمومی شیعه به‌حساب می‌آورند.

انتشارات مولی برای اولین‌بار متن کامل رساله‌های اخوان‌الصفا را در ۴ جلد منتشر کرده است. جلد اول: ریاضیات جلد دوم: طبیعیات جلد سوم: جسمانیات طبیعیات، نفسانیات عقلانی، علوم ناموسی و شرعی جلد چهارم: علوم ناموسی الهی شرعی. مجموعۀ ۴ جلدی را بهترین مدخل برای درک تفکر فیثاغورثی درباره ریاضیات در متون فلسفی اسلامی می‌دانند و از این راه ارتباطی نیز با علوم غریبه و خفیه دارد.

کتاب حاضر، ریاضیات، اولین جلد از مجموعۀ ۴ جلدی متن کامل رساله های اخوان الصفا است و شامل۱۴رساله می‌شود؛ «رسالۀ نخست: دربارۀ عدد»، «رسالۀ دوم: گئومتریا در هندسه و توضیح ماهیت آن»، «رسالۀ سوم: در علم نجوم و ترکیب افلاک»، «رسالۀ چهارم: در علم جغرافیا»، «رسالۀ پنجم: دربارۀ موسیقی»، «رسالۀ ششم: در نسبت عددی و هندسی»، «رسالۀ هفتم: در صنایع علمی و هدف از آن‌ها»، «رسالۀ هشتم: در صنایع عملی و هدف از آن‌ها»، «رسالۀ نهم: در بیان خلق ها و عوامل اختلاف آن‌ها»، «رسالۀ دهم: در إیساگوجی»، «رسالۀ یازدهم: در مقولات عشر یا قاطیغوریاس»، «رسالۀ دوازدهم: در معنای پارامانیاس رسالۀ سوم از منطق»، «رسالۀ سیزدهم: در معنای آنالوطیقا» و «رسالۀ چهاردهم: در معنای آنالوطیقای دوم».

سید حسین نصر در بخشی از مقدمۀ کتاب نوشته است که: «ریاضیات تمثیلی که استخوان‌بندی رسائل را تشکیل می‌دهند فقط از لحاظ تاریخی حائز اهمیت نیست، بلکه از لحاظ تفکر اصیل اسلامی در عصر حاضر نیز از اهمیت فراوان برخوردار است. دنیای اسلامی در حال حاضر سخت مشغول اقتباس از علوم جدید غربی است که با ریاضیات ارتباط حیاتی دارد؛ لذا، احیای فلسفۀ نمادی ریاضیات برای آیندۀ علوم در ایران و سایر بلاد اسلامی یک امر ضروری است و می‌تواند کمک کند تا تفکر اصیل اسلامی به‌کلی در اندیشه‌های جدید غربی مستغرق و مستحیل نشود.

خواندن کتاب متن کامل رساله های اخوان الصفا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران فلسفه و علاقه‌مندان به آثار ارزشمند علمی قدیمی پیشنهاد می‌کنیم.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۹٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴۰ صفحه

حجم

۳۹٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴۰ صفحه

قیمت:
۸۵۰,۰۰۰
تومان