دانلود و خرید کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی اصغر اکبری فرود
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی اثر اصغر اکبری فرود

کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی

معرفی کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی

کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی نوشتهٔ اصغر اکبری فرود و علی خندانی است و انتشارات دانشگاه سمنان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی

صنعت برق مانند سایر صنایع علاوه بر مسائل فنی با مجموعه‌ای از مسائل و ملاحظات مالی و اقتصادی در ارتباط بوده که شدت و ضعف این مسائل در کشورهای مختلف بر اساس ساختار صنعت برق در این کشورها و میزان تمرکزگرایی و یا تمرکززدایی در آن‌ها متفاوت است. با تجدید ساختار در صنعت برق، تمرکززدایی و به تبع آن، تشکیل بازارهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی انرژی الکتریکی، میزان مشارکت بازیگران مختلف در این بازارها افزایش یافته و مسائل جدیدتر مالی و اقتصادی در این صنعت شکل گرفته است. کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی ماحصل جمع‌بندی پروژه‌ها و مطالعات مختلف انجام‌شده در این حوزه است که در آن سعی شده است به مسائل اصلی بازارهای عمده‌فروشی انرژی الکتریکی پرداخته شود. نگاه این کتاب به بازارهای برق بر ترتیب زمان‌بندی وقوع رخدادهای مختلف بوده به‌طوری‌که از سال‌ها قبل از لحظه مبادله، معاملات در بازارهای بورس و فرابورس شروع شده و این فرآیند تا تسویه کامل مالی پس از اجرای بازار ادامه خواهد یافت. در این کتاب فرض بر این گذاشته شده است که خواننده با مقدمات مبانی اقتصادی برق آشنایی دارد؛ در این صورت مطالعه فصل به فصل این کتاب به ترتیب ارائه شده خالی از لطف نخواهد بود. اما در صورتی‌که خواننده کتاب با مبانی اولیه اقتصادی برق آشنایی نداشته باشد، پیشنهاد می‌شود پس از مقدمه، ابتدا فصول سوم تا پنجم مطالعه شود و سپس به مطالعه فصل دوم که به بازارهای مشتقه اختصاص دارد، پرداخت شود. بدیهی است کتاب حاضر تمام جنبه‌های به روز بازارهای عمده‌فروشی برق را پوشش نداده است، هرچند سعی بر این بوده است اکثر این حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

در این کتاب به بررسی بازارهای تجدیدساختار یافته پرداخته خواهد شد. هدف از این بررسی آشنایی با انواع ساختارهای موجود جهت تجارت در بازارهای عمده‌فروشی برق در دنیا و توالی انجام کار در آن‌هاست. همچنین مزایا و معایب هر روش و روش اجرای بهینه آن‌ها در این کتاب بررسی خواهد شد. در کنار بازار انرژی، بازارهای خدمات جانبی و ظرفیت ذخیره نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. نحوه تسویه مالی این بازارها و اقدامات صورت گرفته در این خصوص در کنار عوامل رقابت‌گریزی و اعمال قدرت بازار نیز در این کتاب مورد بررسی قرارگرفته‌اند. سعی شده است نحوه فصل‌بندی این کتاب بر توالی انجام اقدامات مختلف در بازار برق منطبق باشد. در بازارهای عمده فروشی انرژی الکتریکی، ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از لحظه سررسید تسویه فیزیکی توان، معاملات مشتقه با اهداف مختلف از جمله مدیریت ریسک بازیگران از رخدادهای مختلف، به انجام می‌رسد. حجم عمده معاملات صورت‌گرفته در بازارهای برق دنیا به بازارهای مشتقه اختصاص دارد که به تفصیل در فصل دوم این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. پس از معاملات در بازارهای مشتقه، نوبت به بازارهای نقدی می‌رسد تا بازیگران در این بازارها بتوانند آن مقدار از تقاضای خود را که در بازارهای مشتقه تسویه نکرده‌اند در این بازارها تأمین نمایند. لازم به ذکر است که بازارهای نقدی و قیمت تسویه این بازارها، سیگنال مهمی برای کل بازار ارسال می‌کند و مرجعی برای معاملات در سایر بازارها قرار می‌گیرد. بازارهای نقدی، شامل بازار روز پیش و روز اجرا، در فصل سوم این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجایی‌که در بازارهای مبتنی بر مبادلات دو جانبه، تضمینی برای برقراری توازن بین تولید و مصرف در بازارهای مشتقه و نقدی وجود ندارد، با نزدیک شدن به لحظه تحویل فیزیکی توان، بهره‌بردار سیستم اقدام به اجرای بازار لحظه‌ای به منظور برقراری توازن بین تولید و مصرف می‌نماید. فصل چهارم این کتاب به بازارهای لحظه‌ای اختصاص داده شده است. خدمات جانبی مختلفی در بازارهای مختلف دنیا تعریف شده‌اند که لازمه تأمین امنیت و پایداری در شبکه هستند، در این کتاب، کنترل فرکانس و رزرو توان اکتیو، در کنار کنترل ولتاژ و توان راکتیو، به عنوان مهم‌ترین خدمات جانبی مطرح در دنیا، در فصل پنجم مورد بحث قرار گرفته‌اند. بازار ظرفیت و الزامات توسعه تولید در شبکه، در فصل ششم این کتاب و نحوه تسویه مالی بازارهای انرژی، در فصل هفتم واکاوی شده و در نهایت، فصل هشتم به قدرت بازار و عوامل کاهش رقابت در بازارهای برق اختصاص داده شده است.

خواندن کتاب بازار عمده فروشی انرژی الکتریکی و خدمات جانبی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به متخصصان حوزهٔ برق و الکترونیک پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران

محمدمهدی دهرویه
۱۴۰۲/۱۲/۱۴

بسیار عالی

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۶۵ صفحه

حجم

۵٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۶۵ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان