دانلود و خرید کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت ترجمه محسن ثلاثی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب توتالیتاریسم اثر هانا آرنت

کتاب توتالیتاریسم

نویسنده:هانا آرنت
انتشارات:نشر ثالث
امتیاز:
۳.۶از ۱۳۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب توتالیتاریسم

کتاب توتالیتاریسم اثر هانا آرنت –فیلسوف، منتقد و نظریه‌‌پرداز سیاسی آلمانی- بخشی از یک مجموعه‌‌ی نگاشته‌شده توسط او با عنوان «ریشه‌‌های توتالیتاریسم» است. «توتالیتاریسم» درباره‌‌ی حاکمیت بر همه‌‌ی ابعاد وجودی انسان و جامعه است و از تفکر و انگیزه‌‌های افراد تا عملکردها و فعالیت‌‌های بیرونی‌‌شان را شامل می‌‌شود. کتاب درخشان هانا آرنت در سال ۱۹۵۱ منتشر گردید و تاکنون، در شمار آثار تبیین‌‌کننده‌‌ی فلسفی و اجتماعی قرار می‌‌گیرد.

این کتاب با ترجمه‌ی محسن ثلاثی در نشر ثالث منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره‌ کتاب توتالیتاریسم

وقتی از توتالیتاریسم یا تمامیت‌‌خواهی حرف می‌‌زنیم، دقیقا از چه چیزی سخن می‌‌گوییم؟ زمانی که هانا آرنت در سال ۱۹۵۱ کتاب «ریشه‌‌های توتالیتاریسم» را منتشر کرد، جنگ جهانی دوم تمام شده و هیتلر نیز مُرده بود ولی استالین زنده بود و داشت حکومت می‌‌کرد. آرنت می‌‌خواست به خوانندگانش حسی از واقعیت عجیب و خارق‌‌العاده توتالیتاریسم، چگونگی ظهور آن در جهان و حکمرانی جدیدش بدهد. کتاب اول و دوم این مجموعه به مباحث پنهان یهودی‌‌ستیزی مدرن و امپریالیسم از نوع اروپایی آن می‌‌پردازد. آرنت در بخش سوم، سازمان‌‌دهی جنبش‌‌های توتالیتر را مورد واکاوی قرار می‌‌دهد. در این مسیر او ساختار نازیسم هیتلری و بلشویسم استالینی را کالبدشکافی می‌‌کند و تمامیت‌‌خواهی این رژیم‌‌ها در مورد سلطه‌‌ی کامل و حاکمیت جهانی را مورد ارزیابی قرار می‌‌دهد.

نگاه آرنت در کتاب توتالیتاریسم بیش‌‌تر به سمت نازیسم است، زیرا هم اطلاعات بیش‌‌تری از نازیسم در اختیار داشت و هم این‌‌که منشأ توتالیتاریسم را نازیسم می‌‌دانست و نه بلوشیسم. آرنت نمی‌‌گفت که نژادپرستی یا هر عنصر دیگر توتالیتاریسم باعث ایجاد رژیم‌‌های هیتلری یا استالینی شده است، بلکه می‌‌گفت که این عناصر که شامل یهودستیزی، افول دولت-ملت، توسعه‌‌طلبی در جهت منافع خود و اتحاد میان سرمایه‌‌داری و اوباش‌‌پروری است در جنبش‌‌هایی که این رژیم‌‌ها را عَلَم کرده‌‌اند، وجود دارند.

هانا آرنت برای باز کردن مقصود خود برای علاقه‌‌مندان این کتاب، در ماه‌‌های مارس و آوریل سال ۱۹۵۳، شش سخنرانی انجام داد. سخنرانی اول او پیرامون درک تمامیت‌‌خواهی بود. در سخنرانی دوم، انواع حکومت را از دیدگاه افلاطون و منتسکیو مورد واکاوی قرار داد. در سخنرانی سوم، تمایزهای مهم میان دولت‌‌های قانون‌‌مدار و خودسر، قوانین تثبیتی توسط بشر و قوانین توتالیتر موجود بر طبیعت و منابع سنتی اقتدار و منابع جدید توتالیتر را شرح داد. آرنت در سخنرانی چهارم، از نظام ایدئولوژیک و اعتقادی توتالیتر سخن گفت. در سخنرانی پنجم، تنهایی انسان در تمامیت‌‌خواهی را در مقابل تجربه‌‌ی ناتوانی در استبداد قرار داد و توضیح داد که تجربه‌‌ی انزوا و تنهایی باعث اندیشیدن و فعالیت‌‌های کنش‌‌مند شده است. در نهایت او در سخنرانی ششم، واقعیت سیاسی آزادی را از ایده‌‌ی فلسفی و ماتریالیسم ذاتی اندیشه‌‌ی سیاسی غرب متمایز نمود.

خواندن کتاب توتالیتاریسم شاید سخت به نظر برسد، همان‌‌طور که خود آرنت در جواب اریک وگلین می‌‌گوید که «مشکل من این بود که چگونه باید از دیدگاه تاریخی، درباره‌‌ی چیزی –تمامیت‌‌خواهی- می‌‌نوشتم که نمی‌‌خواستم حافظ آن باشم، بلکه برعکس، برای نابودی آن احساس تعهد می‌‌کردم. روش من برای حل این مشکل موجب این انتقاد شده که کتاب فاقد یکپارچگی است. [...] من تاریخ تمامیت‌‌خواهی را ننوشتم بلکه تحلیلی از آن را با معیارهای تاریخ به نگارش درآوردم»؛ با این حال خواندن این کتاب بسیار مهم، می‌‌تواند در درک تمامیت‌‌خواهی و چگونگی شکل‌‌گیری رژیم‌‌هایی چون نازیسم و بلشویسم کمک کند.

خواندن و دانلود کتاب توتالیتاریسم را به چه کسانی پیشنهاد می‌‌کنیم؟

خواندن کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت برای آن دسته از افراد که به فلسفه‌‌ی سیاسی علاقه‌‌مند هستند، به شدت توصیه می‌‌شود.

چرا باید این کتاب با ترجمه محسن ثلاثی را بخوانیم؟

کتاب توتالیتاریسم از جمله مهم‌‌ترین و ماندگارترین آثار در زمینه‌‌ی ریشه‌‌یابی به‌‌وجود آمدن رژیم‌‌های هیتلری و استالینی است. باید این کتاب را خواند تا ویژگی‌‌های مشترک رژیم‌‌های تمامیت‌‌خواه را درک کرد.

ویژگی‌های حکومت توتالیتر از دید هانا آرنت

هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم، ابعاد گوناگون حکومت توتالیتر را تبیین می‌‌کند. در این‌‌جا به برخی از این ویژگی‌‌ها می‌‌پردازیم:

حکومت توتالیتر محصول دوران مدرن است به این معنی که سلطه‌‌ی این حکومت در اشکال پیچیده و متمرکز، جلوه‌‌گری می‌‌کند. در توتالیتاریسم، دولت به سوی برچیدن طبقات و یک‌‌دست و همگن کردن جامعه پیش می‌‌رود. توتالیتاریسم به عنوان پدیده‌‌ای قرن بیستمی در وهله‌‌ی نخست محصول و معلول تکنولوژی و صنعت‌‌گرایی مدرن در عصر توده‌‌هاست. بنابراین توتالیتاریسم، نشئت‌گرفته‌‌ی اراده‌‌ی توده‌‌ها در یک فضای انتخاباتی است.

از سمت دیگر، حکومت‌‌های توتالیتر، انحصارطلب هستند؛ یعنی در این حکومت‌‌ها، قدرت سیاسی در دست یک حزب قرار دارد و تمامی اشکال نظارت‌‌های مردمی در این نوع حکومت، حذف می‌‌شوند. در این نوع حکومت، جامعه بر اساس ایدئولوژی حزبی تعریف می‌‌شود و تمامی افراد جامعه برای تحقق آرمان‌‌های ایدئولوژی، عمل می‌‌کنند. بحث مهم اقتصاد در چنین حکومت‌‌هایی توسط دولت کنترل و هدایت می‌‌شود. وجود رهبر در حکومت‌‌های توتالیتر، از الزامات مهم است، به‌‌گونه‌‌ای که این رهبر هدفش سرکوب هرگونه نهادی است که در مقابل او قرار می‌‌گیرد.

درباره‌ هانا آرنت، نویسنده کتاب

هانا آرنت در سال ۱۹۰۶، در خانواده‌‌ای یهودی و سکولار در شهر لیندن در نزدیکی هانوفر آلمان متولد شد. او دوران کودکی و نوجوانی را در شهرهای کوئینگزبرگ و برلین گذراند. در دانشگاه ماربورگ نزد مارتین هایدگر، فیلسوف برجسته‌‌ی آلمانی، فلسفه را آموخت. تحصیل در دانشگاه، راه را برای دوستی آرنت و هایدگر باز کرد. زمانی که هایدگر به حزب نازی پیوست این رابطه دچار چالش شده و دوباره پس از مدتی ادامه یافت.

پس از مدتی، آرنت راهی دانشگاه هایدلبرگ شد و رساله‌‌ی دکترایش را با عنوان مفهوم عشق در فلسفه‌‌ی آگوستین قدیس، نزد کارل یاسپرس –فیلسوف و روانشناس اگزیستانسیالیست– به انجام رساند. او پس از اخذ مدرک دکترا، به دلیل یهودی بودن از تدریس در دانشگاه‌‌ها فاصله گرفت. در همین ایام او نخستین کتابش که درباره‌‌ی زندگینامه‌‌ی راحل فارن‌‌هاگن بود را نوشت. پس از چند بار فرار از دست نیروهای نازی، در سال ۱۹۴۱ همراه همسر و مادرش به آمریکا رفت. پس از جنگ جهانی دوم، به آلمان بازگشت و در افکار یاسپرس تعمق نمود.

در سال ۱۹۵۰ هانا آرنت شهروند آمریکا شد و در دانشگاه‌‌های این کشور، به تحقیق پرداخت. او به عنوان استاد کمیته‌‌ی مطالعات اجتماعی در دانشگاه شیکاگو کار می‌‌کرد. در سال ۱۹۵۹ او به عنوان اولین زن استاد تمام دانشگاه پرینستون نام و نشان جاودانی از خود باقی گذاشت.

در نهایت هانا آرنت در سال ۱۹۷۵ درحالی که ۶۹ساله بود، درگذشت.

ورود به بازار کتاب ایران

کتاب توتالیتاریسم اولین بار با ترجمه‌‌ی محسن ثلاثی در سال ۱۳۶۳ توسط انتشارات جاویدان روانه‌‌ی بازار گردید. در ادامه همین ترجمه توسط نشر ثالث، منتشر شد. لازم به ذکر است که کتاب هانا آرنت با ترجمه‌‌ی محسن ثلاثی که توسط نشر ثالث به بازار آمد، تاکنون بیش از بیست و شش بار تجدید چاپ شده است.

نقد کوتاهی بر کتاب توتالیتاریسم

برخی از افراد کتاب آرنت را به دلیل نادیده گرفتن فاشیست‌‌های ایتالیایی یا نپرداختن به آموزه‌‌های مارکسیستی در شوروی، مورد نقد قرار دادند. با این حال آرنت در جواب این منتقدان می‌‌گفت که ساختار دولت راست‌‌گرای نازی با دولت چپ‌‌گرای روسیه در عمل تفاوت چندانی با هم ندارند، چون هر دو در یک نکته، وجه مشترک دارند و آن نابودی فردیت انسان و بی‌‌ریشه کردن و انزوای اوست.

با وجود این‌‌که نگاه آرنت به حکومت‌‌های توتالیتر در کتاب توتالیتاریسم که با ارجاعات متوالی به اسناد و رویدادهای مستند، فضایی سرد و تلخ در پیش چشمان خواننده ترسیم می‌‌کند، اما در نهایت کتابی امیدوارکننده است. این نگاه امیدوار، نقطه‌‌ی تمایز هانا آرنت با دیگر نظریه‌‌پردازان توتالیتاریسم است. کتاب هانا آرنت، به پایان نگاهی آغازین دارد، به‌‌ این معنی که هر پایانی را آغازی برای زایش ایده‌‌های جدید انسانی می‌‌داند. او در این کتاب، پایان را بر آغاز ایده‌‌ی جدیدی از انسان استوار می‌‌کند که بسیار قابل تأمل و تعمق است.

جملاتی از کتاب توتالیتاریسم

مهم‌ترین خصلتی که می‌توان به جنبش‌های توتالیتر نسبت داد، آن است که این جنبش‌ها به سرعت فراموش می‌شوند و به آسانی می‌توان چیز دیگری به جای آن‌ها برقرار کرد. این قضیه در مورد کیفیت شهرت رهبران این جنبش‌ها، مصداق بیش‌تری دارد. این قضیه در مورد هیتلر نیز صدق می‌کند، کسی که در زمان زندگی‌اش، چنان جاذبه‌ای اعمال کرده بود که هیچ‌کسی در برابر آن مصون نبود. حال آن‌که امروزه، هیتلر پس از شکست و مرگش، چنان از یادها رفته است که حتی در میان گروه‌های نوفاشیست و نونازیِ پس از جنگ نیز چندان نقش مهمی نمی‌تواند داشته باشد.

این ناپایداری، با بی‌ثباتی معروف توده‌ها، بی‌ارتباط نیست. همین ناپایداری شدید، تصدیق دلخوش‌کننده‌ای است برای این رهبرانِ مرده که چه خوب توانسته‌اند رعایایشان را به ویروس خاص توتالیتر آلوده کنند. بنابراین خطاست اگر چنین پنداریم که ناپایداری و فراموش‌کاری توده‌ها، بر این دلالت می‌کنند که آن‌ها از وهم توتالیتر بیرون آمده‌اند. خطای جدی‌تر این خواهد بود که به خاطر این ناپایداری، فراموش کنیم که رژیم‌های توتالیتر، تا زمانی که بر اریکه قدرت‌اند، و رهبران توتالیتر تا هنگامی که زنده‌اند، از پشتیبانی توده‌ای برخوردارند.

معرفی نویسنده
عکس هانا آرنت
هانا آرنت
آمریکایی | تولد ۱۹۰۶ - درگذشت ۱۹۷۵

آرنت با نام کامل یوهانا کوهن آرنت، در ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶ در هانوفر آلمان، در خانواده‌ای روسی‌تبار، یهودی و سکولار به دنیا آمد و در هانوفر و کونیگسبرگ روسیه بزرگ شد. او در کودکی به دلیل یهودی بودن از مدرسه اخراج شد، با این حال تحصیلات سطح بالاتر خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. آرنت در آغاز سال ۱۹۲۴ در دانشگاه‌های ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فریبورگ و دانشگاه هایدلبرگ به تحصیل در رشته‌ی فلسفه پرداخت و دکتری رشته‌ی فلسفه را در سال ۱۹۲۸ و با تز مفهوم عشق در سنت آگوستین از دانشگاه هایدلبرگ دریافت کرد.

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۶/۰۳/۲۴

م «Totalitarianism » شکلی از حاکمیت سیاسی در عصر مدرن می باشد که نمونه هایی از جلوه های عینی آن در کشورهای آلمان ، شوروی سابق و چین بین سال های جنگ های جهانی اول و دوم و حتی پس

- بیشتر
❤ محمد حسین ❤
۱۳۹۹/۰۱/۲۴

من توی فضای مجازی خیلی تکه بریده‌های این کتاب رو خونده بودم و خیلی تمایل داشتم حتما بخونمش. چون وقتی بریده ها رو میخوندم حس میکردم بعضی قسمتهاش چقدر آشنا هست و انگار ما خودمون اینا رو تجربه کردیم، اگه

- بیشتر
سپیده
۱۳۹۸/۰۸/۱۲

انگار داده باشی گوگل ترجمه کرده باشه موندم مترجم خودش متن رو فهمیده؟ یا فقط لغات رو ترجمه کرده و کنار هم گذاشته! جمله های بدون فعل و بی سر و ته باعث میشه چند بار بخونی هم متوجه نشی

- بیشتر
نیما
۱۳۹۹/۱۰/۱۹

نوشته‌ها و نقطه نظرات هانا آرنت در این کتاب، مطابق همیشه فوق‌العاده موشکافانه و روشنی‌بخش هستند. ولی ترجمه بسیار بد و غیر روان این کتاب، که در اون، مترجم تاکید بسیاری بر استفاده از کلمات فارسی ثقیل و نامانوس داره،

- بیشتر
Travis
۱۳۹۹/۰۸/۱۶

هانا آرنت با تجربه شخصی خود از وقایع رفته در حکومت نازی و همچنین گردآوری اسناد معتبر و دست اول درباره رژیم‌های نازی و کمونیستی در آلمان و شوروی به تشریح و تحلیل زوایای مختلف چیرگی توتالیتر در این کشورها

- بیشتر
وحید شعبانی
۱۴۰۰/۰۳/۱۴

اگر چه خود کتاب برای فهم رژیمهای توتالیتر، با توجه به پبشینه نویسنده و عمق تحقیقات ایشون بسیار ارزشمنده اما ترجمه کتاب، بسیار مبهم و سنگینه و تقریبا غیرقابل استفاده اس

Artin li
۱۳۹۹/۰۱/۰۸

کتاب در کل احساس خوبی موقع خوندن بهم داد ولی برخلاف بقیه دوستان که گفتن ترجمش بد بود به نظرم خود متن کمی روان نیست ولی بازم به نظرم خسته کنندش نکرده

کاربر ۱۲۷۹۱۵۲
۱۴۰۰/۰۶/۲۵

من خلاصه این کتاب رو در پادکست اپیتومی بوکس شنیدم و باورم نمیشد اینقدر شبیه وضعیت جامعه ما باشه. این کتابو که بخونیم میفهمیم چرا الان ما اینطور بدبختیم

El_Che
۱۳۹۹/۰۱/۰۸

تحلیل درست و کاملا منطقی از دولت های توتالیتر واقعا پیشنهاد میکنم مطالعه بشه

.
۱۳۹۸/۰۳/۰۶

توتالیتاریسم در نخستین سال فعالیت آرنت در CIA منتشر شد و ضرورت سیاسی صهیونیسم را تأیید می‌کرد. به خاطر کارکرد تبلیغاتی این اثر برای ایالات متحده در زمان انتشارش، «تابعیت آمریکا» را به آرنت دادند. او می‌گوید «ایدئولوژی» نظامی به وجود می‌آورد تا بتواند

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۳۶)
مردمِ کاملاً بی‌گناهی که رژیم، میلیون‌ها تن از آن‌ها را نابود کرده بود، همان مردمی که به اصطلاحِ بلشویکی «دشمنان عینی» خوانده می‌شدند، می‌دانستند که «جنایت‌کارانِ بدون ارتکاب جنایت» هستند.
k.t
برعکس، رهبر توتالیتر نمی‌تواند انتقاد از زیردستانش را تحمل کند، زیرا آن‌ها پیوسته به نام او عمل می‌کنند. اگر او بخواهد خطاهایش را تصحیح کند، باید آن‌هایی را که به خطاهای او عمل کرده‌اند از میان بردارد. اگر او بخواهد مسئولیت اشتباهاتش را به دوش دیگران اندازد، باید آن‌ها را بکشد، زیرا در این چارچوب سازمانی، هر اشتباهی می‌تواند یک نیرنگ باشد؛ یعنی کسی که اشتباه می‌کند، درواقع شیادی است که خودش را به عنوان متجسم‌کننده رهبر جامی‌زند.
❤ محمد حسین ❤
فرمانروایی توتالیتر، توطئه‌اش را روی جمعیت یکنواختِ «هوادارانش» با این فرض اعمال می‌کند که توطئه‌ای از سوی همه جهان علیه کشور توتالیتر در جریان است.
شاپور
جنبش‌های توتالیتر نیز مانند جوامع سرّی، جهان را به دو بخش «برادران قسم خورده» و توده نامشخص و درهم برهمی از «دشمنان قسم خورده»، تقسیم می‌کنند. این تمایز که برپایه دشمنی مطلق با جهان پیرامون جنبش استوار است، با گرایش عادی احزاب به تقسیم مردم به دو دسته حزبی و غیرحزبی، بسیار تفاوت دارد. احزاب و جوامع باز، عموما تنها کسانی را که با آن‌ها آشکارا مخالفت می‌کنند دشمن می‌دانند، حال آن‌که اصل بنیادی جوامع سرّی، این است که «هر فردی که درون جامعه سرّی نیست، مطرود است.»
شاپور
شیوه‌های فرمانروایی استالین، همه آن کاردانی و تخصص فنی را که کشور پس از انقلاب اکتبر به دست آورده بود، نابود کرد. همه مواردی که گفته شد، «بهای سنگین» و باورنکردنی بود که برای گشودن درهای مشاغل دولتی و حزبی بر روی بخش‌هایی از جمعیت کشور، که علاوه بر عدم تخصص، «از نظر سیاسی نیز بی‌سواد» بودند، بر کشور تحمیل شده بود
شاپور
رژیم‌های توتالیتر، تا زمانی که بر اریکه قدرت‌اند، و رهبران توتالیتر تا هنگامی که زنده‌اند، «از پشتیبانی توده‌ای برخوردارند»
Ahmad
همکاری مردم با پلیس در تقبیح مخالفان سیاسی و خدمات جاسوسی داوطلبانه، به‌هیچ‌وجه پدیده تازه‌ای نیست، اما در کشورهای توتالیتر، این همکاری‌ها و جاسوسی‌های همگانی، چنان به خوبی سازمان داده شده‌اند که دیگر کار تخصصی پلیس، تقریبا زائد می‌شود. در یک نظام جاسوسی همگانی و همه‌جایی که در آن هر کسی پلیس دیگری است و هر فردی خود را تحت مراقبت دائمی احساس می‌کند و در شرایطی که امنیت شغلی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد و هرکسی هر روزه شاهد صعود و سقوط مقام‌هاست، هر کلمه‌ای ایهام داشته و مورد تفسیر قرار می‌گیرد.
شاپور
برای چیرگی توتالیتر، هرگونه اطلاع ناچیز ولی واقعی که در پرده آهنین رخنه کند و طوفان تهدیدکننده‌ای از واقعیت را از جهان دیگر، یعنی از سوی جهان غیرتوتالیتر، به جهان ساختگی توتالیتر سرازیر کند، حتی از خطری که ضد تبلیغات برای جنبش‌های توتالیتر دارد، خطرناک‌تر است.
شاپور
تاریخ به ما می‌آموزد که دستیابی به قدرت و مسئولیت، سرشت احزاب انقلابی را عمیقا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
فاطمه
این مسئولیت تام رهبر در مورد هر عملی که در جنبش انجام می‌گیرد و این یکی شدن کامل او با هر یک از کارگزارانش، عملاً چنین نتیجه می‌دهد که هیچ‌یک از اعضای جنبش، در موقعیتی نیست که مسئول اعمالش باشد و بتواند دلایلی برای اعمالش بیاورد. از آن‌جایی که رهبر، حق توجیه اعمال جنبش را به انحصار خود در آورده است، برای جهان خارجی چنین می‌نماید که او تنها کسی است که می‌داند چه می‌کند؛ یعنی تنها نماینده جنبش و تنهاکسی که هنوز می‌توان به زبانی غیرتوتالیتر با او گفت‌وگو کرد و در صورت قرار گرفتن در تنگنا، نمی‌تواند بگوید که چرا از من می‌پرسی، از رهبر بپرس.
❤ محمد حسین ❤

حجم

۴۱۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۳ صفحه

حجم

۴۱۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۳ صفحه

قیمت:
۱۸۱,۵۰۰
تومان