دانلود و خرید کتاب ملکه های فیلسوف ربکا باکستون ترجمه آیدا الهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ملکه های فیلسوف اثر ربکا باکستون

کتاب ملکه های فیلسوف

معرفی کتاب ملکه های فیلسوف

کتاب ملکه های فیلسوف؛ زندگی و میراث زنان گمنام در فلسفه نوشتهٔ ربکا باکستون و ترجمهٔ آیدا الهی و ویراستهٔ مهدی سجودی مقدم است و انتشارات مهراندیش آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب ملکه های فیلسوف

زنان فیلسوف کجا هستند؟! پاسخ این سؤال همین‌جاست، در این کتاب.

تاریخ فلسفه در مورد زنان عدالت نداشته است. احتمالاً نام افلاطون، کانت، نیچه و لاک را شنیده‌اید ... اما هیپاتیا، آرِنت، اولووِله و یانگ را چطور؟

ملکه‌های فیلسوف کتابی است که به معرفی زندگی و نقش و آثار بیست تن از برجسته‌ترین زنان فیلسوف، از آغاز پیدایش فلسفه تا حال حاضر، می‌پردازد.

شما با دیوتیما آشنا خواهید شد، زنی که افلاطون، پدر فلسفه، به نقل از سقراط، نخستین فیلسوفِ شناخته‌شده در تاریخ، ادعا می‌کند که سقراط فلسفه، عشق را از او آموخته؛ با بان ژاو، نخستین تاریخ‌نگار زن در تاریخ چین باستان آشنا خواهید شد؛ با آنجلا دِیویس که یکی از شاخص‌ترین نمادهای جنبش سیاهان آمریکاست؛ در مورد عزیزه الحِبری خواهید خواند که مسئلهٔ تلاقی قوانین اسلام و برابری جنسیتی را بررسی می‌کند؛ و بسیاری چهره‌های دیگر.

خواندن کتاب ملکه های فیلسوف را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

هرکسی که از خود بپرسد پس زنان فیلسوف کجا هستند، یا کنجکاو باشد که دربارهٔ تاریخ اندیشه فلسفی زنان بداند، اکنون شانس این را دارد که کتاب ملکه‌های فیلسوف را در دست بگیرد و ضمن لذت بردن از داستان زندگی این زنان، جایگاه فلسفی زنان را نیز بازشناسد.

بخشی از کتاب ملکه های فیلسوف

«لالا در دنیای فلسفی و اجتماعی قرن چهاردهم کشمیر، شخصیتی نامتعارف بود. دورانی از گذار بود که فضای سیاسی، مذهبی و فلسفیِ عمدتاً هندو و بودائی جای خود را به نفوذ و قدرت سیاسیِ اسلام می‌داد. و به ادعای تاریخی هر دو سنت بودائی و اسلام، لالا در این زمانه به‌عنوانِ شخصیتی جهانی ظهور کرد.

او در سنت تصوف اسلامی و همچنین سنت‌های هندوی شیوا در کشمیر، فردی معتبر بود. هندوها او را لالاشواری و مسلمانان لالا عاریفا می‌خواندند، درحالی‌که نام‌های مشهور غیرمذهبی او لالا یا لاله دِد بود. اشعار او، که بیش از ششصد سال سینه‌به‌سینه نقل می‌شدند، میراثی قدرتمند و تکثرگرا در چشم‌انداز فرهنگی و مذهبی کشمیر به‌جا گذاشته است.

لالا نه‌تنها یکی از بانفوذترین شخصیت‌ها در تاریخ مذهبی کشمیر است، در شعر کلاسیک هندی نیز شخصیتی معروف است. در حوزهٔ فراگیرتر شعر، مخالفت و انتقاد او از اصول‌گراییِ مذهبی و اجتماعی، مشابه و هم‌تراز مخالفت و انتقاد چند زن شاعر و فیلسوف معروف دیگر در دوران کلاسیک و اوایل دوران مدرن هند است، کسانی از قبیل آکا ماهادِوی (قرن دوازدهم، کَرناتَکا)، جانابایی (قرن سیزدهم، مَهاراشتِرا) و میرابایی (قرن شانزدهم، راجستان)، و همچنین شعرای فیلسوف مرد مخالف، ازجمله کبیر (قرن پانزدهم، اوتار پِرادِش). لالا، همچون این شعرا، در طلب آزادی، از هنجارهای مرسوم سرپیچی می‌کند. او در آثار خود، امکان آزادیِ ذهنی و جسمانی را برای همه، صرف‌نظر از طبقه، اعتقاد یا جنسیت، برجسته می‌سازد. لالا در زندگی‌نامه‌های مشهوری همچون آکا ماهادِوی، اغلب به‌صورت مرتاضی مجسم می‌شود، کسی که با انضباط نفْس دقیقی زندگی می‌کند، و به‌دلیلِ سرپیچی از آداب‌ورسوم، انتقادات را به خود می‌خوانَد. بااین‌حال، لالا بیشتر شبیه سایر زنان شاعر افراطی، جایگاهی نمادین به دست آورد که برای شعر و سیاق زنانهٔ نامتعارف' فضایی را ایجاد و مشروع کرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۷۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۹۷۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان