دانلود و خرید کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی کیوان ملانوروزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی اثر کیوان ملانوروزی

کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی

انتشارات:نشر ویراست
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی

کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی نوشتهٔ کیوان ملانوروزی و فرزانه گروئی است و نشر ویراست آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی

در دهه‌های اخیر، بسیاری از جوامع با سرعت به سمت صنعتی، و اقتصادی شدن حرکت کرده‌اند و زندگی انسان به زندگی ماشینی بدل کرده است. زندگی ماشینی، ابتکار عمل را از انسان گرفته و او را دچار فقر حرکتی کرده که به دنبال خود مشکلات متعدد جسمی، روانی و اجتماعی را پدید آورده است. بنابراین نقش فعالیت بدنی، راهبردی بسیار مهم است که توانایی بالقوه‌ای در یاری رساندن به اهداف سلامتی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

ورزش به عنوان یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های بشری، نقش مهمی در بهبود وضعیت جسمی و روانی افراد دارد. اگرچه برخی فضاهای رقابتی در ورزش ممکن است آسیب‌های روانی را به همراه داشته باشد، اما در ارزیابی‌های کلی، فعالیت‌های بدنی توانسته است شرایط مطلوبی را برای کیفیت زندگی افراد ایجاد نماید. استفاده از فعالیت‌های بدنی در شرایطی که افراد دچار بحران‌های روانی می‌شوند به عنوان یک راهکار مثبت همواره مورد توجه محققان بوده است. در چنین شرایطی، ورزش می‌تواند ضمن بهبود تنوع در سبک زندگی افراد سبب کاهش مشکلات و بازتوانی آنان گردد. فعالیت‌های بدنی به واسطه حضور افراد در اجتماعات گروهی سبب می‌گردد تا تعاملات بین فردی از شرایط مناسب‌تری برخوردار باشد که این موضوع خود به ارتقا وضعیت ذهنی و روانی افراد منجر می‌گردد.

خواندن کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به فعالان حوزهٔ تربیت بدنی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جنبه های روانی-اجتماعی فعالیت بدنی

«استرس واژه‌ای است که برای توصیف تجربیاتی که از نظر احساسی و فیزیولوژیکی چالش برانگیزاند، به کار می‌رود"که به صورت حاد و مزمن تقسیم می‌شوند. استرس ممکن است به عنوان وضعیتی از هموستاز تهدید شده نیز تعریف شود، که با فرایندهای تطبیقی شامل واکنش‌های عاطفی، فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و شناختی -رفتاری در تلاش برای بازیابی هموستاز به کار می‌رود (وگنر و همکاران، ۱۹۸۸). استرس‌های گوناگون با تاثیر منفی که بر منابع مقابله فردی و اجتماعی اشخاص می‌گذارند باعث کاهش مقاومت فرد می‌گردند و در دراز مدت اثرات ناخوشایندی بر بهداشت جسمی و روانی افراد می‌گذارند. مشخص شده است که استرس می‌تواند بر بروز بیماری‌های جسمی و روانی، اختلال در عملکرد و قدرت سازگاری و در نهایت پایین آمدن کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار می‌باشد. در این میان دانشجویان به عنوان قشری از جامعه که پیوسته در معرض استرس‌ها و فشارهای محیطی و روانی از جمله مشکلات آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند مورد توجه پژوهشگران می‌باشند. روشن است که پیامدهای استرس در عملکرد تحصیلی، رضایت شخصی و از همه مهم‌تر سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب خواهد داشت (بلیر و همکاران، ۲۰۰۴). در سال‌های اخیر توجه به منابع استرس و راه‌های مقابله با آن در گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و این بررسی‌ها نشان داده، که به کار گرفتن راه‌های مقابله‌ای موثر نقش مهمی درکاهش استرس دارد. استفاده از روش‌های تطابقی ناموثر موجب تشدید تنیدگی و مشکلات جسمی و روحی افراد می‌شود برای مثال استفاده از الکل و داروهای مخدر با ایجاد مشکلات شناختی در فرد، بهداشت فردی و عملکرد شغلی او را به مخاطره می‌اندازد. تیمی در این زمینه می‌نویسد: استراتژی‌های تطابقی ناموثر با اینکه موجب تسکین موقت و فوری می‌شوند اما اغلب اوقات مشکل آفرین هستند و موجب ناتوانی فرد در شناسایی و بر طرف کردن ضعف‌های خود و همچنین ناتوانی در حل مشکلات جسمی و روانی اجتماعی می-شوند. در حالیکه استراتژی‌های تطابقی مساله مدار موجب می‌شود که فرد خود کنترلی، عزت نفس و عملکرد اجتماعی (ارتباطات بین فردی و چگونگی ایفای نقش‌ها) خود را تقویت نماید و سلامتی جسمی وی نیز ارتقا یابد که در نتیجه موجب سازگاری و بقاء فرد و ارتقاءکیفیت زندگی می‌شود. از جمله عوامل موثر در تعدیل استرس و شیوه‌های مقابله با آن می‌توان به فعالیت بدنی منظم و ورزش اشاره کرد. امروزه فعالیت جسمانی منظم به گونه فزاینده‌ای به عنوان وسیله‌ای برای حفظ و ارتقاء بهداشت روانی به خوبی پذیرفته شده است بطور کلی نتیجه حاصل از پژوهش‌ها دلالت بر این دارند که رفتار ورزشی باعث بهبود بهداشت روانی شامل بهبود خلق وخو می‌شود (وی و همکاران، ۲۰۰۴).»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۳۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

حجم

۱۳۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان