دانلود و خرید کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر حسن شریفی ولیلائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر اثر حسن شریفی ولیلائی

کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر

معرفی کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر

حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر نوشتۀ حسن شریفی ولیلایی است و انتشارات کلید پژوه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر

گفته شده است که به رسمیت‌شناختن خانواده به‌عنوان واحدی انسانی و مجموعهٔ به‌هم‌پیوستهٔ عقلانی باعث شد که حقوق بشر با دقت تدوین شود و همین‌طور به‌لحاظ حقوقی نیز موجب شده تا حقوق خانواده در ابعاد مختلف آن تدوین شود. نحوۀ نگاه اسلام به جامعۀ انسانی نگاهی یکپارچه و بر پایۀ وحدت است. ریشۀ اندیشۀ حقوق بشر در اسلام بر اساس تفکر توحیدی است و نه آن‌گونه که در تفکر غربی دیده می‌شود؛ بر مبنای اومانیسم. بر مبنای نگرش فلسفی اسلام، انسان یک موجود خودآفریده یا مخلوق فعل و انفعالات طبیعی و به‌طور کلی موجودی مستقل نیست. انسان مخلوق خداوند دانا و آگاه است و تابع قوانین آفرینش و ارادۀ تکوینی خداوند است که در عمل نیز باید از ارادۀ تشریعی خداوند پیروی کند. در دیدگاه اسلامی، انسان آزاد ولی مسئول است و گسترۀ مسئولیت انسان چیزی است که حدود آزادی‌اش را تعیین می‌کند. کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر به بررسی مفهوم حقوق بشر از دیدگاه اسلام و مقایسۀ آن با حقوق بشر معاصر می‌پردازد. این کتاب در هفت فصل ارائه شده که عبارت است از کلیات و تعاریف، تاریخچۀ حقوق بشر در اسلام، تاریخچه و سیر تحول حقوق بشر در غرب، کلیات و مفاهیم حقوق بشر، اصول بنیادین حقوق بشر، جهت‌گیری اندیشمندان اسلامی نسبت به حقوق بشر و مقایسهٔ حقوق بشر در اسلام با حقوق بشر معاصر.

خواندن کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر علاقه‌مند به مطالعه در حوزهٔ دینی هستید، این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب حقوق بشر در اسلام و تاریخ معاصر

«تعریف اسلام

 اسلام در لغت با کلمه انقیاد هم معنی است و به معنی تسلیم محض و بی‌چون چرا در مقابل خداوند است و همچنین آخرین شریعت توحیدی و کامل‌ترین شریعت الهی است که ناسخ تمامی شرایع قبل از خود است اهداف و پیام‌های اصلی اسلام نشان می‌دهد که آموزه‌های این دین مقدس نقش بسیار مؤثری در ترویج حقوق بشر داشته و دارد، چرا که فلسفه تشریع دین الهی برای تحقق عدالت اجتماعی و رفع امتیازات طبقاتی، از مهم‌ترین تعالی تاریخ بشریت به‌حساب می‌آید خداوند حجت خود را در قرآن کریم با آیاتی که نازل فرمودند دین اسلام را به‌عنوان تنها دین مورد پذیرش معرفی کرده است که در ذیل به چند آیه اشاره می‌کنیم.

ان الذين عند الله الاسلام» دین خداپسند همانا اسلام است.

«وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» و هر کسی که دینی غیر از اسلام برگزیند هرگز از او پذیرفته نمی‌شود و او در آخرت از زیانکاران است.

 امیرمؤمنان علی (ع) همچنین در تعریف واقعی اسلام می‌فرماید: اسلام را چنان می‌شناسانم که پیش از من کسی آن را به این شیوه معرفی نکرده باشد، اسلام همان تسلیم در برابر خدا و تسلیم همان یقین، داشتن و یقین اعتقاد راستین، و باورداشتن راستین همان اقرار درست و اقرار درست همان انجام مسئولیت‌ها و انجام مسئولیت‌ها همان عمل‌کردن به احکام دین است.

 امیرمؤمنان علی (ع) همچنین در حمایت از برتری دین اسلام می‌فرمایند: «لا شرف اعل من الاسلام و ....... .

 هیچ شرافتی برتر از اسلام نیست.........

 معنی اسلام از نگاه آیت‌الله مطهری

 اسلام هم به معنی اسم‌مصدری بکار برده می‌شود؛ یعنی آن، دین، همین مجموع و نظام، و هم به معنی مصدری استعمال می‌شود؛ یعنی اسلام‌آوردن تسلیم این نظام شدن که از نظر اصول ظاهری و مقرراتی با شهادتین اعلام می‌شود که من تسلیم این نظام هستم

 و وقتی که کسی با شهادتین با گفتن دو کلمۀ شهادت اعلام کرد که من تسلیم این نظام هستم ما موظف هستیم که مادام که بر ما خلافش با یک اصول معین ثابت نشده، او را داخل در زمرهٔ مسلمین بدانیم و احکام مسلم بر او جاری کنیم و حتی حق تجسّس نداریم و تا هر حدی که ممکن است بپذیریم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان