دانلود و خرید کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران یاکوب دال ترجمه سپیده جمشیدی یگانه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران اثر یاکوب دال

کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران

نویسنده:یاکوب دال
انتشارات:آریارمنا
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران

کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران نوشتهٔ یاکوب دال و ترجمهٔ سپیده جمشیدی یگانه و محسن فرجی است. انتشارات آریارمنا این کتاب را با همکاری گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن روانهٔ بازار کرده است. این اثر، دومین کتاب از مجموعۀ «ایران‌ویج» است.

درباره کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران

کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران ۵ مقاله به قلم یاکوب دال (ایلام‌شناس سرشناس) را در بر گرفته است. عنوان این مقالات عبارت است از «مؤلفه‌های گاه‌نگاریِ نخستین سیستم نوشتاری در ایران»، «تک‌نگاره‌های پیچیده در سیستم نگارش آغاز ایلامی»، «دامپروری در شوش در طول دورهٔ آغاز ایلامی»، «سیستم نگارش آغاز ایلامی» و «تکرار علائم آغاز ایلامی». یاکوب دال در مقدمه‌ٔ این کتاب، خوشحالی خود را از ترجمۀ این مقاله‌ها بیان کرده و ابراز امیدواری کرده است که ترجمۀ فارسی این مقاله‌ها الهام‌بخش دانشجویان ایرانی تاریخ باستان باشد؛ تا در این موضوع عمیق شوند و پژوهشی را که دیگران و او شروع کرده، ادامه دهند و افراد عادی که به‌سمت این کتاب می‌آیند نیز بینش بهتری از یکی از مهم‌ترین ابداعات بشر، یعنی نوشتار به دست آورند.

مقالهٔ «سیستم نگارش آغاز ایلامی» مروری است بر آنچه امروزه از سیستم نگارش آغاز ایلامی شناسایی و آنچه از متن آن‌ها شناخته شده است. همهٔ متون ثبت و ضبط فعالیت‌های اقتصادی خانوارهایی در مقیاس به‌نسبت کوچک هستند و نکتهٔ جالب توجه آن است که موضوعات این متون بسیار محدود است؛ فقط شامل محصولات کشاورزی، حیوانات دامپروری و مدیریت موضوعات مرتبط به آن‌ها است. در مقالهٔ «دامپروری حیوانات در شوش در دورهٔ آغاز ایلامی» علائم مربوط به گوسفند و بز را با کمک مقایسه با آغاز میخی، اولین متن‌های به دست‌آمده از عراق و اطلاعات موجود در متن‌ها دربارۀ محصولات لبنی حاصل از حیوانات رمزگشایی شده است. در مقالهٔ «مؤلفه‌های تاریخ‌گذاری اولین سیستم نگارشی در ایران» مجموعه‌ای از اطلاعات شامل لایه‌نگاری، تاریخ‌گذاری پرتوکربن و گل‌نوشته‌های آغاز ایلامی مورد استفاده قرار گرفته و تلاش شده به تاریخ دقیق ابداع نگارش در ایران نزدیک‌تر شوند. نویسنده در مقالهٔ «نشانه‌های پیچیده در آغاز ایلامی» به توصیف و توضیح چگونگی شکل‌گیری نشانه‌های پیچیده در آغاز ایلامی پرداخته است و در نهایت به این نتیجهٔ جالب توجه رسیده که استانداردسازی محدودی در سیستم نگارش آغاز ایلامی دیده می‌شود. سرانجام در مقالهٔ «فراوانی علائم آغاز ایلامی»، دال ادامه‌دهندهٔ طرح «پیتر دمرو»، تاریخ‌شناس علمی برجسته و همکار در انتشار متون تپهٔ یحیی (همراه با «روبرت انگلاند») بوده است؛ با این هدف که فراوانی علائم در سیستم‌های نگارشی اولیه، نکاتی دربارۀ ماهیت آن‌ها آشکار می‌کند.

خواندن کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان ایرانی تاریخ باستان پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۹۸ صفحه

حجم

۷٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۹۸ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان