دانلود و خرید کتاب از نقش تا ردیف علی اصغر بیانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب از نقش تا ردیف اثر علی اصغر بیانی

کتاب از نقش تا ردیف

گردآورنده:سلمه ملا
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب از نقش تا ردیف

کتاب از نقش تا ردیف حاصل گفت‌وگوهای سلمه ملا و علی اصغر بیانی است. انتشارات امیدسخن این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این کتاب که درمورد استاد «علی بیانی» است، به او تقدیم شده است.

درباره کتاب از نقش تا ردیف

کتاب از نقش تا ردیف حاصل پیاده‌سازی نوشتاری و عین‌به‌عین ۱۶ جلسه ضبط‌شده از گفت‌وگو با استاد «علی بیانی» است. اولین جلسهٔ ضبط در تاریخ یازدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ و آخرین جلسه در بیستم دی ۱۳۹۸، درست ۲۰ روز پیش از درگذشت این استاد هنر موسیقی انجام شده است. این کتاب حاصل بیش از ۲ سال گفت‌وگو و تمرکز بر فعالیت‌ها، سخنرانی‌ها، اجراها و فایل‌های صوتی دوره‌های تئوری «علی بیانی» است.

علی بیانی، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاهی بود که تحصیلات خود را در دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران و در رشتهٔ هنرهای تجسمی به پایان برد؛ او هم‌زمان از محضر اساتید برجستهٔ موسیقی ایران نیز بهره برد و ردیف میرزاعبدالله را نزد «محمدرضا لطفی» آموخت. علی بیانی از ردیف‌دانانی بود که موسیقی را به‌روش شفاهی، باتوجه‌به اصول و مبانی سنتی آن آموزش می‌داد و از صاحب‌نظران برجسته در حکمت و هنر و به‌ویژه حکمت موسیقی بود. او سال‌ها به تحقیق در موسیقی مقامی ایران پرداخت و سرپرست گروه پژوهش موسیقی خراسان در مرکز تحقیقات فرهنگی بود.

کتاب «از نقش تا ردیف» کوشیده است گامی در زمینهٔ ثبت و تحلیل مسیر حرکت موسیقی ایران در دورهٔ معاصر بردارد و نیز مخاطب را با اندیشه و مسیر زندگی «علی بیانی» و روایت او از سرگذشت موسیقی ایران در دورهٔ معاصر، به‌عنوان یکی از پیشگامان این عرصه آشنا کند.

خواندن کتاب از نقش تا ردیف را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران هنر موسیقی ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب از نقش تا ردیف

«س. م. بحث مهمی را مطرح می‌کنید که صوت یک وجه محسوس و یک وجه نامحسوس دارد، و هر کدام از اینها دارای ارتعاش و فرکانس جداگانه است. یک وجه جسم صوت است، و وجه دیگر معناست.

ع. ب. هر شیء در عالم دارای یک فرکانس نهفته است. یک پل دارای یک فرکانس خاص است، و یک لیوان دارای یک فرکانس خاص است. اگر یک ساختمان را هم در نظر بگیرید، به همین‌صورت است. به نحوی که مثلاً در پاره‌ای از موارد در آزمایش‌هایی که انجام شده است، با فرکانس‌هایی که تولید کرده‌اند، حتی توانسته‌اند موجب تخریب یک ساختمان شوند. یعنی ساختمان بسیار بزرگی فروبریزد، چون دارای یک فرکانس نهفته بوده است که بررسی کرده‌اند و آن را یافته‌اند، وقتی که همان فرکانس را ایجاد کرده‌اند، ساختمان دچار لرزش و ارتعاش شده، و فروریخته است.

این ارتعاش که گفتیم، در همه‌چیز هست، در یک باکتری هم هست. در یک ویروس هم هست، در یک سلول هم هست، و در یک شیء بزرگ هم هست. پس همه اشیا فرکانس نهفته دارند. بنابراین انسان می‌تواند از این خاصیتی که در اشیا هست، استفاده زیادی بکند، و در محیط خودش تأثیر بگذارد. شناخت هر کدام از این فرکانس‌ها و اینکه چه ابزارهایی می‌تواند آنها را اندازه‌گیری کند، مهم است. اگر می‌خواهد در آن شیء تصرف کند، می‌تواند با تولید همان فرکانس، اثری که می‌خواهد را در شیء بگذارد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۸۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۶ صفحه

حجم

۳۸۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۶ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان