دانلود و خرید کتاب شبه جزیره ایبریا ایمان مهدی پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شبه جزیره ایبریا اثر ایمان مهدی پور

کتاب شبه جزیره ایبریا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شبه جزیره ایبریا

کتاب الکترونیکی «شبه جزیره ایبریا» نوشتهٔ ایمان مهدی پور در انتشارات آفرینش مهر چاپ شده است. این کتاب دربارهٔ منطقه‌ای از جهان است که به نام شبه‌جزیرهٔ ایبری یا ایبریا شناخته می‌شود. ایبریا امروزه شامل کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و منطقهٔ جبل‌الطارق است.

درباره کتاب شبه جزیره ایبریا

شبه‌جزیرهٔ ایبریا که پس از شبه‌جزیرهٔ اسکاندیناوی بزرگترین شبه‌جزیرهٔ اروپاست، کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و منطقهٔ جبل‌الطارق و قسمتی کوچک از فرانسه را در بر دارد. بیشتر مساحت ایبریا بین اسپانیا و پرتغال تقسیم شده است اما فرهنگ رومی تسلط زیادی در این منطقه دارد. کتاب شبه جزیره ایبریا تلاش می‌کند با زبانی ساده و به‌اختصار، اطلاعاتی کلی دربارهٔ این منطقه را در اختیار مخاطب قرار دهد. 

کتاب شبه جزیره ایبریا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دوستداران جغرافیا پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب شبه جزیره ایبریا

«ابداعات علمی و فرهنگی عالمان آندلسی بر رشد فرهنگی و صنعتی ملل مغرب زمین تاثیر غیر قابل انکاری داشته است چنان که نهضت ترجمه علمی اروپا از آندلس آغاز شد. پایان حکومت مسلمانان بر آندلس همراه با تشکیل دادگاه‌های تفتیش عقاید به منظور مسیحی نمودن مسلمانان و یا اخراج مسلمانان آندلس به شمال آفریقا بود که با مقاومت ناکام مسلمانان همراه شد. خلافت کوردوبا در اوایل سده یازدهم از هم پاشید و به دنبال آن حکومت‌های طایفه‌ای کوچکی در اسپانیا به وجود آمد. در نهایت مجموعه‌ای از لشکر کشی‌های طولانی مدت مسیحیان اسپانیا و پرتغال در قرون وسطی که به جنبش استرداد یا رکونکیستا مشهور است به سلطه حاکمان مسلمان در اسپانیا پایان داد.

اتحاد دو پادشاهی آراگون و کاستیا به واسطه ازدواج ملکه کاستیا و پادشاه آرگون، پایه‌های امپراتوری اسپانیا و اسپانیای امروزی را استوار کرد. اسپانیا در سده شانزدهم و هفدهم قدرت اروپا بود. این موقعیت با ثروت حاصل از بازرگانی و مستعمرات تقویت شد. قدرت و شکوه امپراتوری در دورهٔ دو تن از پادشاهان دودمان هایسبورگ یعنی کارلوس یکم و فیلیپه دوم به اوج خود رسید. در این دوره حوادث مهم تاریخی مثل جنگ‌های ایتالیا، شورش اهالی کاستیا علیه کارلوس یکم، انقلاب هلند، شورش مورها در گرانادا، جنگ با امپراتوری عثمانی، جنگ با انگلستان و جنگ با فرانسه به وقوع پیوست. امپراتوری اسپانیا با تصرف بخش بزرگی از قاره آمریکا، جزایری در اقیانوسیه، مناطقی از ایتالیا، شهرهایی در شمال آفریقا و همچنین بخش‌هایی که امروزه فرانسه، آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند را تشکیل داده، بسیار گسترده شد.

سده‌های شانزدهم و هفدهم میلادی عصر طلایی اسپانیا بود. کاوشگران و کاشفان اسپانیایی در کنار فلزات گرانبها، ادویه، لوازم تجملاتی و محصولات کشاورزی، دانش و اطلاعات ارزشمندی را از دنیای جدید به همراه خود می‌آوردند و نقش مهم و محوری در افزایش دانش اروپایی‌ها از جهان ایفا کردند.

امپراتوری اسپانیا در چند مقطع دچار ضعف شد. نخست در جنگ دریایی با امپراتوری بریتانیا در سال ۱۵۸۸ میلادی و دومین بار در اوایل قرن ۱۹ میلادی و هنگام ظهور ناپلئون در فرانسه که وی در سال ۱۸۰۷ به شبه جزیره ایبریا حمله کرد و بخش‌های زیادی از خاک اسپانیا را به اشغال فرانسه درآورد و همین امر موجب شد تا با ضعف موجود بسیاری از مستعمره‌های اسپانیا در قاره آمریکا استقلال پیدا کنند و سومین بار پس از جنگ با آمریکا در سال ۱۸۹۸ بود که در این نبرد نیروی دریایی‌اش شکست خورد و باقیمانده مستعمرات نیز مستقل شدند یا به ایالات متحده آمریکا واگذار شد.»

نظرات کاربران

کاربر ۵۰۱۷۱۳۹
۱۴۰۲/۰۳/۱۴

کتاب با زبان ساده و آسان جهت علاقمندان جغرافیا، تاریخ و فرهنگ ملل

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۵۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۱ صفحه

حجم

۷۵۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۱ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان