دانلود و خرید کتاب نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی محمدحسن زاهدی توچائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی اثر محمدحسن زاهدی توچائی

کتاب نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی

انتشارات:میراث ماندگار
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی

کتاب الکترونیکی «نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی» نوشتهٔ محمدحسن زاهدی توچائی در میراث ماندگار چاپ شده است. آنچه پیش روی دارید گزیده‌‌ای از مباحث کلامی است که با بیان خاصّ و اجمالی به رشته تحریر در آمده است.

درباره کتاب نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی

مباحث و عناوین فصول ارائه شده در کتاب به شرح زیر است:

مقدمه

فصل اول

مباحثی در توحید

فصل دوم 

مباحثی در معاد

فصل سوم

مباحثی پیرامون نبوت

فصل چهارم

امامت

فهرست منابع و مطالعات

کتاب نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب می‌تواند منبعی برای درس معارف اسلامی ۲ باشد.

بخشی از کتاب نگاهی گذرا به چند مبحث کلامی

بنابراین دلیل نظم در حقیقت از مقدمات عقلی (بدون واسطه یا با واسطه) تشکیل شده است ویک دلیل عقلی است و نه یک دلیل تجربی وحسی.

۲. در دلیل نظم لازم نیست که وجود نظم در سراسر عالم اثبات شود بلکه اثبات نظم در یک محدودة کوچک نیز جهت استفاده از آن در مقدمات دلیل نظم کفایت می‌کند.

۳. دلیل نظم یک دلیل پویاست. و با پیشرفت علوم (که نظم دقیق تری درجهان خلقت اثبات می‌نماید)، دلیل نظم قوّت بیشتری جهت اثبات ناظم عالم و قادر و... برخوردار می‌شود.

۴. بهترین راه اثبات نظم جهان آفرینش (که حکمت متعالیه نیز آن راه را می‌پیماید)، این است که بعد از اثبات این مسأله که ذات اقدس الهی عین علم نامحدود، قدرت بیکران، حیات سرمدی و مانند آن می‌باشد استنتاج شود که اثر این چنین ذاتی جز نظام أحسن نخواهد بود. یعنی از نظام احسن ربانی، أحسن النظام بودن کیان خلقت تبیین می‌شود واگر گاهی احساس بی‌نظمی شود و یا کیفیّت نظم معلوم نباشد، حتماً در اثر اشتباه در بررسی است، یا نسبی انگاشتن آن مورد است وگرنه در برابر مجموع آفرینش طبق برهان لمّی ای که اشاره شد، هر چیزی در موطن خاص خود قرار دارد.

۵. گرچه در کبرای این دلیل (یعنی دراینکه «هرنظمی از ناظمی ذی شعور و... بوجود می‌آید») از نظر عقلی احتمال خلاف داده می‌شود امّا بر حسب قانون و حساب احتمالات این احتمال خلاف، احتمالی مقبول نیست. زیرا هرچه نظم دقیق‌تر و گسترده‌تر مورد توجه قرار گیرد این احتمال ضعیف‌تر شده تا بدانجا که این احتمال به مثابه کسری می‌گردد که صورت آن مساوی یک و مخرج آن عدد بسیار بزرگی است که این کسر را درمجموع مساوی صفر می‌دانند.

۶. فرضیه‌های علوم طبیعی ما را از وجود ناظم باشعور و... بی‌نیاز نمی‌کند. و این فرضیه‌ها تنها تبیین کننده و بیانگر عمق و محدوده نظم در مجموعه منظم هستند.

۷. کبرای دلیل نظم (یعنی مقدمه کلّی این دلیل که می‌گوید نظم نیازمند به ناظم است) بدون اعتماد به یک قیاسی که از حرکت، حدوث و یا امکان استفاده کرده باشد نتیجه نمی‌دهد. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۱ صفحه

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۱ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان