دانلود و خرید کتاب سه سه سیروس همتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سه سه اثر سیروس  همتی

کتاب سه سه

نویسنده:سیروس همتی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب سه سه

کتاب «سه، سه» عنوان مجموعه شش نمایشنامه، سه نمایشنامه کوتاه و سه نمایشنامه بلند، از سیروس همتی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر است. این کتاب را انتشارات نیستان منتشر کرده است.

درباره کتاب سه، سه

کتاب «سه، سه» عنوان مجموعه شش نمایشنامه، سه نمایشنامه کوتاه و سه نمایشنامه بلند، از سیروس همتی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر است.

همتی دارای تحصیلات کارشناسی در رشته ریاضی است، بااین‌همه در سال‌های اخیر او با فعالیت در زمینه نویسندگی و کارگردانی تئاتر شناخته شده است و جوایز متعددی را نیز در این زمینه به دست آورده است. در حوزه سینما نیز همتی با ایفای نقش در آثار متعددی از جمله «مارمولک» ساخته کمال تبریزی و نیز بازی در سریال تلویزیونی «خاک سرخ» شناخته شده است.

مجموعه نمایشنامه‌های او در «سه، سه» با نمایشنامه درمان شروع می‌شود که همتی از آن به‌عنوان کوتاه‌ترین نمایشنامه به زبان فارسی نیز یاد می‌کند. در این نمایشنامه او در مقام مجادله یک کودک و مرد در دستشویی بیمارستان سعی در بیان نکته‌های اجتماعی در باب زندگی سالم کرده است.

در نمایشنامه دوم که با عنوان «مهندس» و با تقدیم به نصرالله قادری، توحید معصومی و توحید حسین قلی‌پور تألیف شده است، شخصیتی خیالی که تنها صدایی از او روایت شده، سعی دارد تا از محبوب خود پاسخ این سؤال را به دست آورد که شوهر نوعروس، باغبان جوان، گرگ و دزد کدام‌یک لایق نفرین شدن هستند. وی در قالب استعاره‌ای که در هر یک از این افراد ساخته است؛ به طرح پاسخ‌هایی می‌پردازد.

نمایشنامه سوم با عنوان «راه»، داستانی در حوزه دفاع مقدس را روایت می‌کند که همتی سه پایان را برای آن متصور شده و انتخاب هر یکی از آنها را به عهده گروه اجرایی و نیز مخاطب خود قرار داده است.

نمایش چهارم کتاب با عنوان «صبح‌به‌خیر» نمایشی است با موضوع کشمکش یک سرباز و فرمانده‌اش و غریبه‌ای که در نقطه صفر مرزی با آنها برخورد کرده و برایشان ایجاد مزاحمت می‌کند. در این اثر همتی به شیوایی، تصویری نو و بدیع از مرگ ارائه می‌دهد.

خواندن کتاب سه، سه را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به خواندن نمایشنامه می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

درباره سیروس همتی

سیروس همتی در سال ۱۳۵۱ متولد شده است. او بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس و طراح صحنه ایرانی است. تحصیلات او کارشناسی ریاضی از دانشگاه تربیت معلم و اکنون هم به عنوان معلم ریاضی مشغول به کار است. تخصص او طراحی صحنه، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و بازی او در فیلم سینمایی مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی و سریال مناسبتی ماه رمضان خداحافظ بچه به کارگردانی منوچهر هادی او را بیش از پیش مورد توجه و علاقه هنردوستان قرارداد. این بازیگر و کارگردان تئاتر سال‌ها پیش در «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا و «آشپزباشی» محمدرضا هنرمند ، نقش کوچکی ایفا کرد و تجربه بازی در چند تله‌فیلم و فیلم سینمایی را داشت.

بخش‌هایی از کتاب سه، سه

دست‌شوئی بیمارستان

همه‌جا تمیز و سفید است؛ کف، سقف و دیوارهای جانبی. مردی - نسبتاً چاق - درحالی‌که آخرین پُک را به سیگارش می‌زند. از دست‌شویی بیرون می‌آید.

هم‌زمان صدای سیفون به گوش می‌رسد.

کودکی - دختر یا پسر - شیک و مرتب دمِ در دست‌شویی است. مرد دست در جیب کرده، سکه‌ای به او می‌دهد.

کودک: (سرفه‌کنان) خیلی کمه!

مرد: یه دست‌شوئی کوچیک چقد می‌شه؟!...

کودک: دست‌شوئی به علاوه سیگار

مرد: (پوزخند) ...

(مرد دنبال سکه‌ای دیگر می‌گردد. کودک سکه را به مرد برمی‌گرداند.)

کودک: فکر کن حق ویزیت یه دکتر متخصص رو می‌خوای بدی...

مرد: آقای دکتر چرا اینجا وایستادن؟

کودک: سیارم ... جای مشخصی ندارم (مکث) دست و صورتت رو نمی‌شوری؟

مرد: به تو چه؟

(مرد می‌رود. با جمله کودک هاج‌وواج می‌ماند)

کودک: زیر بغلت یه ماه‌گرفتگی داری!

مرد: ...؟!

کودک: یه دوندن هم زیر زبونته...

مرد: ...؟!

کودک: وقتی به دنیا اومدی ... می‌خندیدی!

(مرد می‌خندد)

کودک: درست مثل الآن...

مرد: تو چن سالته جوجه؟!

کودک: خیلی ...

مرد: مثلاً؟

کودک: اولین مهره‌دار با مغز کی رو زمین اومد؟

مرد: (هاج و واج)...

کودک: زیاد اینجا می‌بینمت.

مرد: خوب نیس آدما رو می‌پایی؟!

کودک: این کار منه!

مرد: کارت چیه؟

کودک: که هر خطری رو ببینم گوشزد کنم ... قسم خورده‌م!

مرد: خطر؟ ... چه خطری؟!

کودک: خطر اضافه‌وزن، دیابت، سوءهاضمه ... قند، فشارخون ... خطر سقوط مصالح ... ریزش سنگ ... گردش‌به‌چپ ... (مکث) به بوفه بیمارستان سرخ‌کردنی سفارش دادی؟

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

حجم

۸۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

قیمت:
۳۸,۲۵۰
تومان