دانلود و خرید کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت کبری نوری
کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت اثر کبری نوری

کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت

انتشارات:انتشارات بشری
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت

کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت نوشته کبری نوری و محمدحسین وزیری و فریبرز بختیاری است. این کتاب را انتشارات بشری منتشر کرده است.

درباره کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت

بهره‌مندی از سلامتی در گرو عوامل و تعیین کننده‌های بسیاری است. گرچه بهداشت به معنای علم و هنر پیشگیری از بیماری‌ها، افزایش طول عمر و افزایش سطح سلامتی در انسان است، اما امروزه همگان دریافته‌اند که برخورداری از سلامت، تنها با رعایت موازین بهداشتی به دست نمی‌آید و حتی فقط در حیطه بهداشت و درمان نیز تعریف نمی‌شود. رسیدن به سطح مطلوب سلامت، نیاز به برآورده شدن مولفه‌ها و تعیین کننده‌های اجتماعی و عملکرد و هماهنگی بخش‌های مختلف جامعه نیز دارد. مولفه‌هایی که اکثر آن‌ها خارج از کنترل یک فرد بوده و برای تامین آن‌ها نیاز به عزم عمومی، اراده اجتماعی و سیاسی و قوانین عام و خاص است. کتاب حاضر برای آشنایی با رویکرد جدید به مقوله سلامت و هم‌چنین افزایش سطح سواد سلامت جامعه علی‌الخصوص دانشجویان رشته‌های بهداشت و سلامت و هم‌چنین دانشجویانی که درس بهداشت بخشی از واحدهای اجباری دانشگاهی آنان است، نگاشته شده است

خواندن کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه سلامت پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت

۱‏-‏۲. ابعاد مختلف سلامت

با توجه به تعریف سلامتی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت متوجه می‌شویم که سلامتی یک مسئله چند بعدی است. حتی علاوه بر بعد جسمی، روانی و اجتماعی، جنبه معنوی را هم در نظر می‌گیرند. باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر کرده و تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند. چنان‌چه مشکلات جسمی بر روان فرد اثر کرده، مشکلات روانی نیز بر جسم او تاثیر گذار است و هر دوی آن‌ها بر جامعه و اختلالات موجود در جامعه اثر می گذارند. لذا اقدامات انجام شده برای ارتقای سلامتی باید به تمام جوانب سلامتی فردی (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) و سلامت جامعه توجه داشته باشند.

بعد جسمی

معمول ترین بعد سلامتی، سلامت جسمی است که نسبت به ابعاد دیگر سلامتی، ساده تر می‌توان آن را ارزیابی نمود. سلامت جسمی در حقیقت ناشی از عملکرد درست اعضاء بدن است. از نظر بیولوژیکی عمل مناسب سلول‌ها و اعضاء بدن و هماهنگی آن‌ها با هم نشانه سلامت جسمی است.شاید بتوان از واژه تندرستی به عنوان معادل بعد سلامت جسمی نام برد.

به عنوان نمونه بعضی از نشانه‌های سلامت جسمی عبارت است از: ظاهر خوب و طبیعی، وزن مناسب، اشتهای کافی، خواب راحت و منظم، اجابت مزاج منظم، جلب توجه نکردن اعضاء بدن توسط خود فرد، اندام مناسب، حرکات بدنی هماهنگ، طبیعی بودن نبض و فشار خون و افزایش مناسب وزن در سنین رشد و وزن نسبتا ثابت در سنین بالاتر و...

بعد روانی

سنجش سلامت روانی نسبت به سلامت جسمی مشکل‌تر است. در اینجا تنها نداشتن بیماری روانی مد نظر نیست بلکه قدرت تطابق با شرایط محیطی، داشتن عکس‌العمل مناسب در برابر مشکلات و حوادث زندگی جنبه مهمی از سلامت روانی را تشکیل می‌دهد. نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که بسیاری از بیماری‌های روانی نظیر اضطراب، افسردگی و غیره بر روی سلامت جسمی تاثیر‌گذار است و ارتباط متقابلی بین بیماری‌های روانی و جسمی وجود دارد. بعضی از نشانه‌های سلامت روانی عبارت است از:

سازگاری فرد با خود و دیگران، قضاوت صحیح در برخورد با مسائل، داشتن روحیه انتقاد پذیری و داشتن عملکرد مناسب در برخورد با مشکلات.

بعد اجتماعی

بعد اجتماعي سلامت دارای دو جنبه قابل بررسي است:

۱- ارتباط سالم فرد با جامعه، خانواده، مدرسه و محيط شغلي

۲- مولفه های اجتماعی سالم جامعه

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان