دانلود و خرید کتاب مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات زهرا مروج‌نیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات اثر زهرا مروج‌نیا

کتاب مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات

معرفی کتاب مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات

مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات نوشته زهرا مروج نیا است که در انتشارات راز نهان به چاپ رسیده است.

درباره کتاب مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات

در دنیایی به سر می‌بریم که انسان‌ها مدام در استرس‌ها و فشارهای روانی به سر می‌برند، غیر از سلامت جسم که امری مهم است سلامت و آرامش روان نیز از نیازهای دارای اهمیت می‌باشد. اخیراً مشکلات سلامت روان بیشتر شده و یا شاید بشر بیشتر به آن توجه کرده است. متوجه ساختن انسان به مقوله ایمان به خداوند و توحید و بندگی او، نخستین و اساسی‌ترین آموزه پیامبران الهی و معصومان علیهم‌السلام بوده است. اصلی‌ترین رکن دین؛ یعنی ایمان به خدای یکتا سبب می‌شود انسان از نگرانی و تشویش خاطر در امان بماند. همچنین او را به پایداری در برابر رویدادهای ناگوار زندگی رهنمون می‌شود، به گونه‌ای که دیگر هیچ حادثه‌ای نمی‌تواند در آدمی تزلزلی به وجود آورد. بر اساس بینش اسلامی، هر انسانی از هنگام تولد، با فطرت الهی؛ یعنی با بهداشت روانی، قدم به عرصه زندگی می‌گذارد و اصلی‌ترین هدف دین نیز حفظ یا تأمین این بهداشت روانی است که از آغاز با بشر همراه بوده است.

رسیدن به آرامش و اطمینان و دوری از افسردگی و اضطراب از اساسی‌ترین نیازهای سرشتین آدمی و از دیرباز جزو مسائل اساسی بشر بوده است. همین مسئله موجب شده تا در ادیان و آیین‌های کهن بشری، ضمن تشریح علل آرامش روحی و روانی، راهکارهایی برای پاسخ به این نیاز اساسی بشر ارائه شود. دین اسلام نیز به عنوان کامل‌ترین دین برای این نیاز انسان مانند سایر نیازها پاسخ دارد. به نظر می اید که مکتب الهی اسلام چون از سوی خالق انسان فرستاده شده و با توجه به شناخت خداوند از انسان معیارهای کاملی را مطرح می‌کند که علوم تجربی به این معیارها دسترسی ندارند. بهداشت روانی در اسلام عبارت از اصول و روش‌های مشروعی است که در وهله اول باعث تأمین، ایجاد، حفظ و در وهله دوم تقویت و تکامل سلامت نفس، و در وهله سوم به درمان بیماری‌های روانی انسان می‌پردازد، هدف از این علم هموار کردن راه تکامل و حرکت انسان تا رسیدن به مرتبه کمال مطلق و حیات طیبه است؛ مباحث مطرح در بهداشت و سلامت روانی حاصل افکار و تجربه بشر است و در آن تغییر و تکامل وجود دارد، ولی تعالیم قرآن چون از طرف خداوند است، تغییر و تحول ندارد. لذا نمی‌توان آیات و روایات را بر افکار بشر تطبیق داد، چه بسا تعالیم اسلام در پی تبیین مطالب عمیق‌تری می‌باشد که افکار بشر به آن‌ها دسترسی ندارد ... و اگر این تطبیق به تحمیل نظر منتهی شود، تفسیر به رأی خواهد شد که ممنوع است. 

این کتاب مولفه‌های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات بررسی می‌کند.

 خواندن کتاب مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مدان به حوزه روان‌شناسی اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب مولفه های بهداشت و سلامت روانی در قرآن و روایات

مبحث اول: مفهوم بهداشت و سلامت روان

یکی از محورهای ارزیابی سلامتی جوامع مختلف، بهداشت و سلامت روانی آن جامعه است. سلامت و بهداشت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه مفهوم سلامت روانی در واقع جنبه‌هایی از مفهوم کلی سلامت است. در واقع فردی که دارای بهداشت و سلامت روانی است از عملکرد و کیفیت زندگی بهتری در مقایسه با دیگران برخوردار می‌باشد. به همین دلیل بهداشت و سلامت روان شاخصی است که با متغیرهایی مانند بازده تحصیلی بالا، روابط زناشویی موفق و غیره مرتبط است. در این میان می‌توان از حق بر سلامتی سخن به میان آورد. حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل حصول سلامتی یا حق بر سلامت، یکی از حق‌های بشری است که در اسناد حقوق بشری بر اهمیت آن تأکید شده است. سلامت فردی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کرامت هر انسانی محسوب می‌شود. از این روی حق بر سلامت به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری در نظام بین‌المللی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است (آل‌کجبافت، ۱۳۹۲: ۱۳۹).


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان