دانلود و خرید کتاب اقتصاد دفاع عادل پیغامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب اقتصاد دفاع

کتاب اقتصاد دفاع اثری از مصطفی سمیعی نسب، عادل پیغامی و علی نیکونسبتی است که در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است. این کتاب اقتصاد دفاع را از نظریه های جنگ تا فعالیت اقتصادی نیروهای مسلح بررسی می‌کند.

انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین ناشران دانشگاهی کشور به‌طور ویژه و تخصصی در حوزه‌های مطالعاتی بین‌رشته‌ای فعالیت می‌نماید.

این انتشارات به مثابه بازوی ترويجی دانشگاه اسلامی مرجع كشور، طی قريب به ۲۰ سال فعاليت در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی در راستای افق‌گشايی مرزهای دانشی و تاكنون توانسته است با قريب به ۱۰۰۰ عنوان اثر تأليفی، تنظيمی، تدوينی و ترجمه‌ای، پاسخگوی بخشی از نياز روزافزون جامعه علمی كشور باشد.

کسب رتبه اول و برگزيده شدن در جشنواره‌های مختلف سبک زندگی، كتاب سال دانشگاهی، كتاب سال دانشجويی، كتاب سال ايران، کتاب سال بانوان، فارابی، كتاب مقاومت، كتاب فصل ج.ا.ايران، پژوهش فرهنگی سال ج.ا.ايران و دكترين مهدويت از جمله جوایز و افتخارات این انتشارات است.

انتشار بيش از ۴۰۰ عنوان كتب ميان‌رشته‌ای در زمينه علوم انساني ـ اسلامی، انتشارات دانشگاه‌ را يكي از پيشگامان تهيه و طبع اين آثار در كشور به‌شمار می‌‌آورد. همچنين ايجاد ظرفيت توليد سالانه بيش از ۱۰۰ عنوان كتاب نشر اولی و تحقق اين ظرفيت در ادوار مختلف، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) را در رسته ناشران حرفه‌ای كشور قرار داده است.

درباره کتاب اقتصاد دفاع

در کشور ما اگرچه وظیفه ذاتی نیروهای نظامی، دفاع از کیان و امنیت کشور است اما بر اساس قانون اساسی، نیروهای مسلح وظایف دیگری نیز دارند که این وظایف در دوران صلح پررنگ‌تر است. بر اساس اصل یکصد و چهل و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت باید در زمان صلح از افراد و تجهیزات فنی ارتش در کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی با رعایت کامل موازین اسلامی استفاده کند در حدی که به آموزش آمادگی رزمی نیروهای نظامی آسیبی وارد نیاید. در همین راستا همچنین در ماده ۱۰ اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انجام خدمات امدادی آموزشی تولیدی و جهاد سازندگی را به درخواست دولت در زمان صلح به عنوان یکی از مأموریت‌های سپاه پیش‌بینی شده است. نکته قابل تأمل آن است که از نظر برخی از کارشناسان، به‌کارگیری توان مهندسی و تجهیزات نیروهای نظامی در دوران صلح برای مقاصد عمومی و رفاهی و اقتصادی و حضور ایشان در امدادرسانی برای بلایای طبیعی و یا فعالیت‌های زیرساختی مانند جاده سازی، سدسازی، اجرای پروژه‌های صنعتی و... نوعی مانور برای جلوگیری از استهلاک و از کارافتادگی ماشین‌آلات و تجهیزات و آمادگی آنها به وقت اضطرار نیز محسوب می‌شود.

شکی نیست ورود نیروهای مسلح به فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و استفاده از ظرفیت آنها می¬تواند نقش مؤثری در رشد اقتصادی کشور ایفاء نماید. در همین راستا استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مازاد صنعتی نیروهای مسلح برای تولید محصولات مورد درخواست و مورد نیاز ملی، تلاش در جهت داخلی‌سازی و بومی‌سازی کلیه قطعات و تجهیزات، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز دانش‌بنیان دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تعامل مؤثر با صنایع تولیدی در کشور و تقویت ظرفیت‌های دانشی خود و در اختیار قرار دادن آنها به سایر بخش‌ها در داخل کشور تا به موازات تحول در زمینه نیروهای مسلح، حوزه‌های تولیدی و اقتصادی و صنعتی کشور دچار تحول و تعالی شوند، از جمله راهبردهای تحقق نقش‌آفرینی تولیدی و اقتصادی در مجموعه نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

نتیجه اینکه با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر نیروهای مسلح آن‌ها می‌توانند نقش بی‌بدیلی در راستای رونق تولید داشته باشند به ویژه با توجه به محدودیت‌های تحریمی و محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی در فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح در شرایط کنونی می‌تواند بدیل و نقطه اتکای مناسبی برای دولت باشد و در شرایط نامساعد خارجی با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، عدم حضور طرف‌های خارجی در اقتصاد کشور را جبران نماید. به ویژه در مواردی که مسئله مقیاس و بزرگی پروژه و سایر علل متعارف شکست بازار و بخش خصوصی، امکان حضور بخش آنها را ناممکن ساخته باشد. در این مسیر فهم چیستی و چگونگی نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری نیروهای مسلح بر ابعاد مختلف اقتصادی امری ضروری است.

امید است این کتاب، نگاه علمی و واقع‌بینانه مبتنی بر منافع ملی را در این زمینه رقم زند و با زمینه‌سازی برای شکل‌گیری مطالعات دامنه‌دار بعدی و به ویژه مستندسازی تجارب موفق و ناموفق داخلی و همچنین اطلاع از تجارب کشورهای دیگر و مرزهای دانش، الگویی ایرانی اسلامی از این مهم مطرح شده و درگام دوم جامعه‌سازی و نظام‌سازی به دور از غفلت‌ها و تغافل‌ها، به تداوم تجارب موفق و نقش‌آفرینی‌های معظم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتصاد و اقتدارآفرینی‌های نرم، بپردازیم.

کتاب اقتصاد دفاع را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب اقتصاد دفاع را به تمام دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۴۰ صفحه

حجم

۱۰٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۴۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان