دانلود و خرید کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام احمد احمدی بزدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام اثر احمد احمدی بزدی

کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام

انتشارات:نشر آواهیا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام

کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام نوشته احمد احمدی بزدی است. کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام را انتشارات آواهیا برای معرفی یکی از روستاهای مشهور ایران منتشر کرده است.

درباره کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام

برای شناخت مردم هر قوم و قبیله و ایل و طایف‌های، باید فرهنگ عامه یا فولکلور محلی آن را مورد بررسی قرار داد. مطالعه آداب و سنت‌ها و آیین‌های جشن و عزاداری و مذهبی و ملی و عقاید و باور‌ها و افسانه‌ها و امثال و مثل‌ها و ترانه‌ها و لالایی‌های هر قومی، ما را با روحیات آن قوم در گذشته و حال آشنا می‌سازد و علاوه بر آن، در لابه‌لای این خرده فرهنگ‌های مردمی، به نکات ارزند‌های از آمال و آرزو‌ها و مسایل اخلاقی و دینی و تربیتی و اجتماعی پی می‌بریم و از نوع اندیشه آن‌ها آگاه می‌شویم. فرهنگ هر قومی نشان‌های بارز از هویت آن قوم است و آینه‌ای تمام نما از اصالت آن مردم به شمار می‌رود.

یکی از مظاهر عمده فرهنگ یک قوم، کلام و سخنی است که مبیّن احساس و ادراک آن‌ها از عالم هستی است و گونه‌ای از بیان یا بنیان است که یا به صورت شعر و متن و زبان‌زد و ضرب‌المثل و غیره با جلوه‌های هنری مطرح میشود و یا اینکه به صورت یک اثر ماندگار هنری با معماری یا طراحی متفاوتی بنا می‌شود و به یادگار می‌ماند و نسل به نسل جلوه می‌نماید. نمونه‌های مختلف هنر عامیانه یا عامّه دارای صدق و سادگی و نیرو و جاذبه خاصی هستند که شگفتی می‌آفرینند و همین مسئله موجب عام بودن و جاودانگی آن می‌شود. ایران، سرزمین اقوام گوناگون در پهنه‌ای وسیع است؛ خراسان بزرگ، نمادی از فرهنگ اقوام در گستر‌های به وسعت ایران است و خطه جام سرزمینی خشک و کویری در شرق خراسان است که با زمزمه باد‌های سیاه و بی‌رحم خو گرفته است، اما مردم خستگی ناپذیر این دیار، پنجه در پنجه طبیعت انداخته و به گاه کار و به هنگام هنرمندی، تصاویر خیره‌کنند‌ه‌ای آفرید‌ه‌اند که هرکدام به وسعت ایران است.

در دیار تربت جام که مهد علم و عرفان و ادب و هنر شناخته می‌شود و تلفیقی از تقریب مذاهب و فرهنگ و هنر را به بهترین نحو ممکن در خود جای داده است، بافت سنتی در مسیر رشد و تکوین خود، به صورتی آرام و پا به پای زندگی مردمانی از جنس کشاورز و دامدار، که همواره حاصل دسترنج خویش را مصرف کرد‌ه‌اند، قد کشیده و جایی برای خود در عرصه‌های اقتصادی، هنری و ادبی باز کرده و جزیی جدایی ناپذیر از زندگی مردمان این خطه شده است. روستای بزد، یکی از روستا‌های معروف تربت جام در خراسان بزرگ است که بیش از هزار سال سابقه مکتوب تاریخی و عرفانی دارد و با قطعا، قدمت آن خیلی بیشتر از هزار سال است؛ گرچه نام بزد هم‌زمان با ظهور شیخ‌الاسلام احمد جامی و عزیمت وی به کوه بزد برای عبادت و خلوت‌گزینی و ریاضت، راه یافته و بر سر زبان‌ها افتاده است. وجود قنات‌های متعدد که خود نمایانگر بیش از هزار سال قدمت بزد است و همچنین درخت چنار کهنسال و آسیاب‌های متعدد که هر یک نشانی از زندگی اقوام مختلف در این دیار است، همه و همه حکایت از قدمت بزد کهن دارد.

در این کتاب نویسنده قصد دارد این روستا را به خوبی معرفی کند و ویژگی‌ها و زیبایی‌های آن را بیان کند. 

خواندن کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ایران شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۴٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۱۴٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان