دانلود و خرید کتاب مزاج شناسی علیرضا قاسمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مزاج شناسی اثر علیرضا قاسمی

کتاب مزاج شناسی

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:
۳.۱از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مزاج شناسی

کتاب مزاج شناسی نوشته علیرضا قاسمی اثری درباره دانش شناخت شرایط درونی و بیرونی انسان و تاثیر آن بر بدن است.

 درباره کتاب مزاج‌شناسی

تمامی جنبه های زندگی ما تحت تاثیر طبیعت بدنمان قرار دارد، نوع غذایی که می خوریم می تواند تاثیرات بسیار مهمی بر تمامی اعضای بدن ما از مغز و اعصاب گرفته تا قلب و معده و کبد و کلیه ها داشته باشد، در بعضی از انواع مزاج، خوردن یک غذای نامناسب می تواند عواقب زیادی داشته باشد. در ساده ترین حالات آن می بینید، مثلاً افرادی که حتی با خوردن یک عدد خرما بدنشان جوش می زند، غذای نامناسب با مزاج شما می تواند موجب تغییرات خواب، حالت عصبی، اختلال حافظه، اختلال هضم، اختلال دفع، عوارض پوستی، نشانه های در گیر ی کبد و قلب و اندام های تناسلی را نشان دهد، نوع نوشیدنی ها، لباس ها، هوای استنشاقی، مقدار حرکت ها و استراحت روزانه و چگونگی دفع و حالتهای عصبی و روانی، مستقیما مرتبط با حالات طبیعی یا مزاجی است، بنابراین برای داشتن زندگی سالم و طبیعی، وزن مناسب، و آرامش روحی، همه ما نیازمند به شناختن مزاج یا طبیعت خود هستیم.

مزاج عبارت از چنان کیفیتی است که از واکنش متقابل اجزای ریز مواد متضاد بوجود می آید مثل اختلاط هوا با اب, یا آتش با خاک و... که حاصل این اختلات می تواند پیدایش گرما, سرما, خشکی و تری در طبیعت ما بوده باشد. یعنی به طور خلاصه از اختلاط فیزیکی و شیمیایی این عناصر سادهٔ طبیعت با یکدیگر کیفیتی بوجود می آید که به ان مزاج می گوییم.

 در این کتاب با انواع مزاج آشنا می‌شوید. اخلاط چهارگانه را می‌شناسید و اثر افزایش یا کاهش آنها در بدن را مطالعه می‌کنید و در نهایت به علم مزاج‌شناسی و کاربردهای آن در درمان بیماری ها می‌رسید.

خواندن کتاب مزاج شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

همه علاقه‌مندان به طب سنتی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب مزاج‌شناسی

نواع اخلاط

خلط دم (خون)

علت به وجود آمدن خلط دم، استفاده از خوراکی های متعادل و سازگار با مزاج است و بیشتر در کبد، قلب و رگ ها ساخته می شود. از جمله وظایف مهم خلط دم، جریان داشتن در سراسر بدن، رساندن غذا به قسمت های مختلف بدن و گرم و مرطوب نگه داشتن بدن است.

ویژگی های ظاهری افراد دموی از جمله ویژگی های افراد دموی می توان به سرخ بودن پوست زبان و صورت، داشتن پوست گرم و مرطوب، عرق زیاد، وجود دمل و جوش زیاد در بدن، بالا بودن سرعت رشد مو، نداشتن مشکل گوارشی، شیرین بودن طعم دهان، عادی بودن ترشحات بینی، داشتن لب های کلفت، سنگینی سر و بدن، داشتن احساس خستگی، سنگینی خواب، باهوش، داشتن مداوم وزوز گوش، ناسازگار با محیط های گرم، دارای دست و پا اندام درشت، دارای رگ های برجسته، حرکات بدنی سریع و ناسازگار با خوارکی های گرم و شیرین اشاره نمود.

ویژگی های رفتاری و فکری افراد دموی مزاج این افراد پر انرژی، علاقه مند به ادبیات و موسیقی، دارای استعداد شاعری، مهربان، شجاع، تنوع طلب و بی علاقه به کارهای تکراری، خوش اخلاق و خوش رو، دوراندیش، شوخ طبع، دست و دل باز و دارای میل جنسی زیاد می باشند.

خلط صفرا

صفرا در لغت به معنای زردی است. این خلط را در قدیم کف خون می گفتند. علت به وجود آمدن خلط صفرا، مصرف غذاهایی با طمع گرم و غذاهای چرب و تند می باشد. از جمله وظایف مهم صفرا، آگاه نمودن فرد از حالت دفع است.

ویژگی های ظاهری افراد صفراوی مزاج افراد صفراوی مزاج دارای پوست گرم و خشک هستند؛ رنگ پوست، زبان و چشم هایشان زرد است. جوش و آکنه های پوستی، خارش و گرمی دست و پا، طاسی یا ریزش مو در سنین جوانی، احساس خشکی در بینی، فرورفتگی زیر چشم ها، میل به خوردن خوراکی های ترش، یبوست و بواسیر به علت خشکی مزاج، احساس بی حالی در حمام، داغی کف پاها و لذت بردن از نسیم سرد در افراد صفراوی مزاج دیده می شود.

ویژگی های رفتاری و فکری افراد صفراوی مزاج این افراد دارای پشتکار زیاد، مدیر و منظم، معتقد به برنامه ریزی در کارها، رُک، کم حوصله، عصبانی و پرخاشگر، خشمگین، منفی نگر، پرحرف، علاقه مند به ادبیات و ریاضیات، با اراده، عاشق، حساس، آینده نگر، دقیق در تصمیم گیری، حاضر جواب، با هوش، علاقه مند به ورزش های خشن مثل بوکس، کاراته و...، لجباز، علاقه مند به کشیدن سیگار، ریزبین (به هر کاری سرک می کشند) و دارای میل جنسی متعادل می باشند.

خلط سودا

علت به وجود آمدن این خلط استفاده از غذاهای گرم با رطوبت کم، هضم نشدن درست غذا و باقی ماندن آن در بدن است و در کبد، استخوان، قلب، روده ها و... ساخته می شود.

به طور معمول خلط سودا از خوردن زیاد چای، قهوه، نسکافه، بادمجان سرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، ماست، دوغ، پنیر، شیرینی و ترشی جات ایجاد می شود. از جمله وظایف مهم سودا، تحریک اشتها، استخوان سازی و تسریع رشد مو و ناخن می باشد.

ویژگی های ظاهری افراد سوداوی مزاج این افراد دارای ویژگی هایی مثل خون غلیظ و سیاه، پوست تیره، دمل های چرکی، خال سیاه و لک های تیره، حساسیّت های پوستی، بالا بودن سرعت رشد مو، سفید شدن زودرس موها، موهای زاید فراوان، احساس شور یا بی مزه بودن دهان خصوصاً صبح ها، سیری زود هنگام، حساس به خوردن خوراکی های گرم و خشک یا سرد و خشک، امکان ابتلا به یبوست و بواسیر به علت خشکی مزاج، سوزش دهانهٔ معده، دیر به دیر بیمار شدن، تیره شدن رنگ ادرار، کوچک بودن عضلات، گرفتگی های عضلانی، درد سیاتیک، بی خوابی و احساس گزگز شدن در بدن می باشند.

ویژگی های رفتاری و فکری افراد سوداوی مزاج از جملهٔ ویژگی های این افراد می توان به ترس و دودلی، بی حوصلگی و افسردگی، منفی نگر، شکاک و مضطرب، ریزبین (به هر کاری سرک می کشند)، مغرور، عصبی، فکر و خیال زیاد، غصه و خودخوری، زودرنجی، بیزاری از سر و صدا، بی قرار، گوشه گیر، علاقه مند به حسابگری و مسائل فنی، علاقه مند به کارهای ظریف و هنری، جدی، معتقد به برنامه ریزی در همهٔ کارها، لجباز، علاقهٔ زیاد به مطرح شدن در رسانه های عمومی و..، قهرهای طولانی مدت و کینه ای، تمایل کم به معنویات و علاقه مند به کشیدن سیگار و کم انرژی بودن اشاره کرد. همچنین افراد سوداوی مزاج، خود را از همه کس بالاتر می دانند و میل جنسی زیادی دارند.

خلط بلغم

خلط بلغم در خون و ریه ساخته می شود و علت به وجود آمدن آن استفاده از خوراکی های سرد و مرطوب و کم بودن حرارت بدن به علل مختلف مانند بیماری، مصرف داروی نامناسب و آب و هوای نامناسب می باشد.

بلغم قسمتی از خون است که باعث سفیدی و روشنی رنگ آن می شود. در واقع بلغم جانشین خلط خون است و هرگاه بنا به دلایلی خون از بدن شما خارج شود (مثل ضربهٔ چاقو یا بریدگی) بلافاصله بلغم جای خلط خون را می گیرد.

از جمله وظایف مهم دیگر بلغم، آمادگی برای ذخیره سازی چربی اضافه و همچنین مرطوب نگهداشتن بدن برای تأمین رطوبت آن و ایجاد شفافیّت و نرمی در پوست می باشد.

ویژگی های ظاهری افراد بلغمی مزاج افراد بلغمی مزاج دارای پوست سفید، نرم و روشن، لک و پیس، دندان ناخن های سست و شکننده، خال های سفید و گوشتی، چشم سفید با پف زیر چشم، سفید شدن زودرس موها، پوست سرد و مرطوب، عرق سرد، کند بودن سرعت رشد مو، سرد بودن نوک دست و پاها، رقیق بودن آب بینی، خواب زیاد، زبان مرطوب و سفید، بزاق زیاد چسبنده، عدم تشنگی، ترشی طعم دهان و معدهٔ ضعیف می باشند. همچنین این افراد، تند غذا می خورند و نبض ضعیفی دارند.

بیماری هایی مانند سینوزیت، تکرر ادرار، سنگ کلیه و ورم پروستات در افراد بلغمی مزاج، بیشتر دیده می شود و بدنشان با خوراکی های سرد ناسازگار است. این افراد در زمستان بد حال می شوند، از سرمای کولر فرار می کنند، به بخاری و پوشیدن لباس های گرم علاقهٔ زیادی دارند و زود به زود مریض می شوند.

ویژگی های روحی و فکری افراد بلغمی مزاج این افراد سست اراده، تنبل، صلح طلب، دارای رفتارهای موذیانه (آب زیرکاهند)، ترسو و محافظه کار هستند. کمتر دعوا می کنند و چرب زبان، شوخ طبع، کینه ای، فراموشکار، دارای میل جنسی ضعیف، ظریف و ریزبین، منظم و دقیق، حسابگر، آرام و گوشه گیر، منطقی و عاقل هستند.

*از نظر مقدار و اندازهٔ اخلاط در بدن، بین خلط سودا و خلط دم رابطه ای معکوس وجود دارد؛ بدین معنا که هرگاه خلط سودا در بدن زیاد شود، خلط دم کم می شود. همچنین بین خلط صفرا و خلط سودا رابطهٔ مستقیمی وجود دارد بدین معنا که هر اندازه خلط صفرا در بدن زیاد شود، به دنبال آن خلط سودا نیز بیشتر می شود زیرا خلط صفرا معمولاً سازندهٔ خلط سودا است. پس می توانیم بگوییم که یکی از علل لاغری در افراد صفراوی مزاج، می تواند وجود خلط سودا در بدن این افراد باشد.

بهترین اخلاط

بین اخلاط موجود در طبایع، بهترین طبع از نظر جسمانی به ترتیب دموی، سوداوی، بلغمی و صفراوی است، اما از نظر روحی به ترتیب دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی است.

نظرات کاربران

Dr.MirzaeiHamed
۱۴۰۱/۰۸/۲۸

اشتباه در نگارش ممکن است و تا حدودی قابل چم پوشی اما زمانیکه به اصل مسئله لطمه بزند قابل قبول نخواهد بود مخصوصا که در ابتدای کتاب این اتفاق بیفتد، متاسفانه صفحه ۵ پاراگراف اول مزاج سودا را مزاج خشک

- بیشتر
ماهنیک
۱۴۰۲/۰۱/۱۸

ازونجایی که مدتهاست روی طب سنتی تحقیق میکنم عرض میکنم که این کتاب جامع بود و نکته ای رو از قلم ننداخته بود. تا وقتی سازوکار بدن خودمونو نشناسیم نمی تونیم ادعا کنیم خودشناسی داریم‌. وقتی ساعت خواب و حجم

- بیشتر
مصطفی
۱۴۰۲/۰۹/۲۳

کتاب خوبی نبود گاها تناقض دیده میشد چه بین مطالب خود کتاب و چه مطالبی که قبلا مطالعه کرده بودم . خوب توضیح هم داده نشده بود .

kamal
۱۴۰۲/۰۱/۱۶

به نظرم نویسنده از منابع زیادی استفاده کرده و جمع بندی خوبی ارائه داده من چندین کتاب دیگه هم خوندم ولی طبقه بندی و پیوسته بودن مطالب در این کتاب باعث فهم بهتر میشه

کاربر 5173261
۱۴۰۲/۰۹/۲۲

سلام چطور سفارش کتاب فیزیکی بدهم

چگف
۱۴۰۰/۱۲/۱۰

تماماً کلاهبردارین همچین کتابائی. عصرِ مهملاتِ طبِّ سنّتی قرنهاست تموم شده.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
تشخیص طبع با توجه به خواب و بیداری اعتدال در خواب و بیداری نشانهٔ اعتدال مزاج خصوصاً اعتدال در مغز است. مزامج سرد و مرطوب باعث پرخوابی می شود، به همین علت افراد بلغمی و دموی، به خواب بیشتر نیاز دارند. خشکی و گرمی موجب بیداری (کم خوابی) می شود، به همین دلیل افراد صفراوی و سوداوی در خوابیدن مشکل دارند و معمولاً خواب شان سبک است. خواب از بیرون بدن را سرد و از درون بدن را گرم می کند. اگر خواب در روز کوتاه باشد، درون را مرطوب و اگر طولانی باشد درون را سرد و سست می کند. کودکان معمولاً بیشتر می خوابند زیرا رطوبت بیشتری دارند و به تدریج و با افزایش سن که رطوبت مزاجی آنها کاهش پیدا می کند خواب شان نیز کمتر می شود.
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
تشخیص طبع با توجه به رنگ پوست رنگ پوست بدن علامت خوبی برای تشخیص مزاج است به این صورت که: _سفیدی و روشن شدن رنگ پوست، نشان دهندهٔ رطوبت با مزاج بلغمی است. _رنگ سرخ، نشانهٔ حرارت و رطوبت در بدن و مزاج دموی است. _زرد مایل به قرمز (زرد آفتابی)، نشان دهندهٔ بالا بودن گرمی در بدن و مزاج صفراوی است. _رنگ تیره و کبود، نشان دهندهٔ بالا بودن خشکی در
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
رگ های برجسته، حرکات بدنی سریع و ناسازگار با خوارکی های گرم و شیرین اشاره نمود. ویژگی های رفتاری و فکری افراد دموی مزاج این افراد پر انرژی، علاقه مند به ادبیات و موسیقی، دارای استعداد شاعری، مهربان، شجاع، تنوع طلب و بی علاقه به کارهای تکراری، خوش اخلاق و خوش رو، دوراندیش، شوخ طبع، دست و دل باز و دارای میل جنسی زیاد می باشند.
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
ویژگی های ظاهری افراد دموی از جمله ویژگی های افراد دموی می توان به سرخ بودن پوست زبان و صورت، داشتن پوست گرم و مرطوب، عرق زیاد، وجود دمل و جوش زیاد در بدن، بالا بودن سرعت رشد مو، نداشتن مشکل گوارشی، شیرین بودن طعم دهان، عادی بودن ترشحات بینی، داشتن لب های کلفت، سنگینی سر و بدن، داشتن احساس خستگی، سنگینی خواب، باهوش، داشتن مداوم وزوز گوش، ناسازگار با محیط های گرم، دارای دست و پا اندام درشت،
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
خلط دم (خون) علت به وجود آمدن خلط دم، استفاده از خوراکی های متعادل و سازگار با مزاج است و بیشتر در کبد، قلب و رگ ها ساخته می شود. از جمله وظایف مهم خلط دم، جریان داشتن در سراسر بدن، رساندن غذا به قسمت های مختلف بدن و گرم و مرطوب نگه داشتن بدن است.
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
وقتی صفرا (آتش) بالا باشد PH بالای ۵.۸ است زیر دنده ها داغ است و فرد انگار همیشه دو درجه تب دارد. لبها دچار خشکی و ترک است. پوست سر شوره میزند، کبد خراب شده و از شدت حرارت پوست بدن می سوزد. در سودا (خاک) PH زیر ۶ است و فرد همیشه احساس سرما و یخ زدگی می کند. اگر بلغم (آب) بالا باشد چشم ها پف کرده و فرد بی حال است و درد مفاصل ایجاد می شود که علت آن خوردن زیاد سردی هاست (مثل ماست) بلغم که زیاد شد، گلبولهای سفید در بدن افزایش یافته است (بدن انسان اقدام به خودکشی کرده). عدم استفاده درست از آب باعث بیماریهای بسیاری در بدن می شود. با غذا آب خوردن، آب یخ خوردن، یک دفعه سرکشیدن آب باعث بیماری می شود. بهتراست آب را در سه مرحله و جرعه جرعه بخورید. (نیم ساعت قبل از غذا و ۲.۵ساعت بعد از غذا).
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
۱ - آتش = منبع حرارت، گرما و خشکی است (گرم و خشک). ۲ - خاک= منبع فلزات و املاح است (سردو خشک). ۳ - آب = منبع تری و خیسی است (سرد وتر) دو، سوم بدن انسان و کره زمین. ۴ - هوا = منبع گازها و تنفس (گرم و تر) در قدیم این چهار عنصر را دربدن انسان (اخلاط اربعه) می نامیدند. یکی از دوعامل مهم در سلامتی انسان تعادل PH خون است (اخلاط اربعه) PH خون به طور معمول باید بالای ۷ باشد (۷.۴ –۷.۲) اگر بالاتر از این عدد باشد خون قلیایی (گرم) شده و اگر پاییتر از ۷ باشد خون اسیدی (سرد) شده و در هر دو حالت سلامتی مختل شده
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
(آتش) صفرا= ترشحات کبد در کیسه صفرا جمع می شود و زرد است (گرم و خشک). ۲ (خاک) سودا= رسوبات خون (سردو خشک). ۳ (هوا) خون = گلبولهای قرمز (گرم و تر). ۴ (آب) بلغم = سیستم لنفاتیک یا ایمنی بدن است. مثل سفیده تخم مرغ (سردو تر).
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰

حجم

۳۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

حجم

۳۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان