بریده‌های کتاب کارگاه نویسندگی خلاق
کتاب کارگاه نویسندگی خلاق اثر پرویز پرتوی

کتاب کارگاه نویسندگی خلاق

شخصیت، قلب و هستهٔ مرکزی داستان است که از دلِ ایده بیرون می‌آید. ایدهٔ داستانی در برگیرنده نوعِ داستانی است که قرار است متولّد شود. نوع داستان به نوبه خود مشخّص می‌کند که چه شخصیّت‌هایی در وهلهٔ اوّل باید آفریده شوند.
hojjat
«انسان برای ادامهٔ حیات ناگزیر است داستان بگوید.»
ارمین عبدلی
شهرزاد قصّه می‌گفت تا نمیرد. بشر هم قصّه می‌گوید تا رنج‌ها، افکار، احساسات و به طورِ کلی تاریخش نمیرد. اگر تاریخِ بشر نباشد،‌ مرگِ حقیقی او فرا می‌رسد. از این‌روست که، ملّت‌ها قصّه‌ها و داستان‌هایشان را در قالبِ ادبیات و هنر حفظ می‌کنند، زیرا می‌دانند هر ملّتی تا زمانی زنده می‌ماند که قصّه و داستانی برای گفتن داشته باشد.
MTA
تمرین عملی برای ایده‌پردازی ۱. موضوعی که در حال حاضر بزرگ‌ترین دغدغهٔ ذهنی و فکری‌تان است را روی کاغذ بنویسید و در گام بعدی حسّ، موضع و نگرش‌تان را نسبت به آن موضوع مشخّص کنید. حالا سعی کنید موضوع و نگرش و حسّ‌تان را به آن در یک جمله بنویسید. اگر تا این نکته پیش آمدید، ایده شما آماده است تا در مراحل بعدی تبدیل به داستان شود. ۲. جمله‌ای مشهور یا شعری را بنویسید که فکر می‌کنید بیان‌گر نگرش شما به موضوع انتخابی‌تان است. ۳. فکر می‌کنید راوی (زاویه دید) داستان‌تان کیست.
eli
۲. صحنهٔ اوّلِ داستان را با جزئیات تمام بنویسید. از توصیف زمان و مکان شروع کنید و به طرف شخصیّت‌های حاضر در صحنه حرکت کنید و تا جایی که امکان دارد ظاهر شخصیّت‌ها را به خواننده نشان دهید. گفتگوی میان شخصیت‌ها را بنویسید و به طرف زمینه‌سازی برای حادثهٔ اوّل یا همان حادثهٔ محرّک حرکت کنید. ۳. صحنه‌های داستان‌تان را یکی‌یکی با تمامِ جزئیات و حسّ و حال موجود در آنها بنویسید. صحنه‌های نوشته شده را به ترتیب کنار هم بگذارید تا داستانتان متولّد شود و عنوانی زیبا و بامسمّا برایش انتخاب کنید. می‌توانید در ادامه نمونه تکمیل شدهٔ داستان ما را ببینید.
First Last
«انسان برای ادامهٔ حیات ناگزیر است داستان بگوید.»
eli
هفتمین گام عملی برای خلق داستان: مشخّص کردن تعداد صحنه‌ها و عناصر حاضر در آنها؛ صحنه‌پردازی هر صحنه صحنه اول: زمان: بعد از ظهر؛ مکان: آپارتمان پروا؛ شخصیّت حاضر: پروا؛ حادثه: آماده شدن پروا برای ملاقاتی مهمّ؛ هدف صحنه: توصیف خصوصیات فیزیکی پروا و شکل و چیدمان منزلش و همچنین اشاره‌ای غیر مستقیم به وضعیّت فکری و روحی پروا صحنه دوم: زمان: بعد از ظهر؛ مکان: آپارتمان پروا؛ شخصیّت حاضر: آرمان؛ حادثه: آماده شدنش برای قرار ملاقاتی حساس؛ هدف صحنه: اشاره به بخشی از افکار و سلایق آرمان و همینطور شکل و ظاهر داخل خانه صحنه سوم: زمان: بعد از ظهر؛ مکان: خیابان؛ شخصیّت حاضر: آرمان؛ حادثه: برنامه ریزی برای تغیّیر زندگی‌اش با ملاقاتی که خواهد داشت؛ هدف صحنه: توصیف شخصیّت و احساسات آرمان صحنه چهارم: زمان: بعد از ظهر؛ مکان: داخل ساختمان نمایش‌خانه؛ شخصیّت حاضر: پروا؛ حادثه: مخفی شدن پروا در سالن؛ هدف صحنه:
First Last
و مخفی نگه داشتن هوّیّتش از آرمان؛ هدف صحنه: روشن‌تر ساختن روابط بین آرمان و پروا و مامور سالن و دلایل رفتارهایشان صحنه نهم: زمان: عصر؛ مکان: داخل سالن نمایش؛ شخصیّت حاضر: پروا و آرمان؛ حادثه: افشای هوّیّت پروا از طرف خودش به آرمان؛ هدف صحنه: شرح دلایل مربوط به کشمکش بین پروا و آرمان صحنه دهم: زمان: عصر؛ مکان: داخل سالن نمایش؛ شخصیّت حاضر: پروا، آرمان و مامور سالن؛ حادثه: طرد شدن پروا از جانب آرمان؛ هدف صحنه: نشان دادن نتیجه دیدار بین آرمان و پروا
First Last
توصیف شکل و اجزای مکان و واکنش پروا به محیط آنجا صحنه پنجم: زمان: بعد از ظهر؛ مکان: داخل ساختمان نمایش‌خانه؛ شخصیّت حاضر: آرمان؛ حادثه: نیافتن پروا؛ هدف صحنه: توصیف شکل و اجزای مکان و واکنش آرمان به محیط آنجا صحنه ششم: زمان: حوالی ساعت ۵ بعد از ظهر؛ مکان: داخل سالن نمایش؛ شخصیّت‌های حاضر: آرمان و مامور سالن؛ حادثه: نگرانی آرمان از نیافتن پروا؛ هدف صحنه: معرفی محیط سالن و مامور سالن صحنه هفتم: زمان: ساعت ۵ بعد از ظهر؛ مکان: داخل سالن نمایش؛ شخصیّت‌های حاضر: آرمان و مامور سالن؛ حادثه: نیامدن پروا سر زمان مقرر و بی توجهی غیر عادی مامور سالن به سوالات آرمان؛ هدف صحنه: روشن‌تر ساختن اتّفاقات مربوط به قرار ملاقات آرمان و پروا به واسطه دیالوگ بین آرمان و مامور سالن صحنه هشتم: زمان: کمی بعد از ساعت ۵؛ مکان: داخل سالن نمایش؛ شخصیّت‌های حاضر: پروا، آرمان و مامور سالن؛ حادثه: ظاهر شدن ناگهانی پرو
First Last
تمرین عملی برای صحنه‌پردازی ۱. جزئیاتِ عناصر و حوادثِ موجود در هر صحنه از داستان‌تان را در یک برگ کاغذ جداگانه بنویسید. شمارهٔ حادثه و روابط علّی و معلولی با حادثه بعدی را در یک جمله بنویسید. برگ‌های تکمیل شده را در کنار هم قرار دهید تا تعداد صحنه‌های داستانِ شما مشخّص شوند.
First Last

حجم

۲۳۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۸ صفحه

حجم

۲۳۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۸ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد