نظرات کاربران درباره کتاب صوتی ملت عشق
۳٫۹
(۶۳۵)
Amin
انتقادات و اشکالات وارده بر کتاب ملت عشق
۱- نقد روانشناسان به آثار مخرب این کتاب:
روایت یک خیانت نرم و قدم به قدم به اسم فرار از روزمرگی زندگی و به اسم عشق آنهم بعد از ۲۰ سال زندگی مشترک و ۳ فرزند. مخاطب(بویژه زنان) با خواندن این قسمتها ناخودآگاه احساس همزاد پنداری با شخصیت داستان می کند و حالتهای وی را در زندگی خود نیز می کاود و این روز مرگی و زندگی خالی از عشق و سپس به بهانه عشق، خیانت و طلاق به وی القا می شود.
در همین خصوص برخی روانشناسان گفته اند که پس از بررسی علت طلاقها و جداییهای مراجعان، ریشه مشکلات به خواندن این کتاب ختم می شود.
۲- مساله بعدی برخی تحریفات تاریخی در کتاب از جمله تحریف واقعه ضربت امیرالمومنین به عمرو بن عبدود است که در کتاب آمده حضرت پس از آب دهان انداختن وی، او را می بخشند.
و تحریفاتی که به شمس و مولانا نسبت داده می شود
۳- اما مساله اصلی که در این کتاب به اسم عرفان و دستیابی به حقیقت مورد حمله قرار گرفته مساله شریعت است؛ در جای جای کتاب، شریعت و پایبندی به دین تعصب، و تقریبا حقیقت را با شریعت در تضاد جلوه داده و گفته می شود کسی که به حقیقت دست یافته، دیگر نیازی به عمل به شریعت ندارد و این باور غلط به شمس و مولانا نسبت داده می شود و در قول و فعلشان نمود دارد؛ حال آنکه حضرت ختمی مرتبت بعد از معراج و طی آن مراتب هم تا آخر عمر مبارکشان مکلف بودند. البته این کتاب در کنار تمامی نقدهای وارده حاوی مطالب خوبی نیز هست که افراد بی دین را به آزاده بودن و خوب بودن و پایبندی به اخلاق می خواند و خلاصه در جوامع لائیک می تواند مفید باشد اما در جوامع اسلامی و دینی مثل ایران سم است.
کتاب حاضر به دنبال معرفی عشق به مخاطب و خروج وی از برخی ظواهر است اما در این راه آسیب های جدی تری وارد می کند که ذکر شد.
کاربر 8872904
دقیقاااااا به نکته بسیار ظریفی اشاره کردین و از شما بابت این جسارت و واقع بینی سپاسگذارم 🙏🙏🙏
واقعا حیف از این واقعه عرفانی و معنوی که به این شکل به تحریر در اومده
کاربر 4735038
درود بر صاحیان اندیشه که هیچ کتاب و فیلم و ... عقل و دیدگاه بلندشون رو ضایع و تعطیل نمیکنه. متاسفانه عموم کسانیکه این کتاب را خواندن، از تاثیرات زیاد و عمیقش نقل میکنن و نویسندگان چیره دست و عامه شناس غربی، عرفان واقعی رو به بازی گرفتن وبراحتی با تمسک به احساسات خالی از اندشه ی والای عموم، به اهداف شوم خویش میرسند.
کاربر 2824924
سلام و درود.. جناب Amin
ممنون بابت انرژی , تایم و البته تعمق و اشتراک گذاری. به نظرم نویسنده ی غنی بالقوه تون رو به فعل بیارید . اولین خریدار نوشتارتون خواهم بود.
شاهین رمیار
ممنون میشم کتابخوانی ملتعشق رو رایگان بزارید
ماهصنم
واقعا کتاب ملت عشق یک کتاب کامل هست من با خوندنش به خود شناسی رسیدم کتاب ملت عشق رو خیلی دوسش دارم چون خیلی کمکم کرد ممنون میشم که کتاب خوانی ملت عشق رو رایگان بزارید بعضی از دیگران کتاب رو قضاوت کردن برای فصل اولش ولی من که خوندم پیشنهاد می کنم کامل بخونیدش
Amin D
یک - جماعتی که دیگر "نارتسیس و گلدموند" ها را نخوانند و "هرمان هسه" ها برایشان ناشناخته باشند، محکومند به خواندن و درگیر شدن با چنین داستانهایی
دو - خیانت و کلاهبرداری مترجم برایم تاسف بار است. شبهه هایی در متن باعث شد به متن اصلی برگردم. از تن دادن به سانسور فراوان که بگذریم، هرجا خودش احتمال برداشتهای قابل سانسورهم داده ترجیحش ترجمه نکردن بوده. اما فراتر از آن، مواردی است که صلاح دیده بخش هایی را به جای موارد سانسور شده به متن اضافه کند، یا تفسیرهایی به متن اصلی بیفزاید تا شاید حرفهای خودش در لابلای حرفهای نویسنده به خورد مخاطب رود؛ و عجیب تر آنجا که بخشهایی که به نظرش ترجمه سخت می آمده را کلا ترجمه نکرده است. تلاش کردم هنگام خواندن نسخه الکترونیکی با کامنت ها مشخص کنم کجا افزوده مترجم است و کجا تحریف شده و متن سانسور شده چه بوده است، اما دیگر از حوصله خارج شده بود
سه - نویسنده تعریفی برای خودش از صوفیه و اسلام و عشق زمینی و آسمانی داشته، و فکر کرده برای ترویج این افکار چه روایتی بهتر از ارتباط شمس و مولانا. هر جا هم که صلاح دیده به سبک داستانهای پرفروش عاشقانه، صحنه هایی اروتیک و جسمانی اضافه کرده که البته در متن فارسی اثری از آنها نیست. مشکل آنجاست که وقتی کامنتهای خواننده ایرانی روی نسخه الکترونیکی را میخوانی، همه انتظار متنی جدی و مطابق با اسناد تاریخی را دارند و حال بعد از مواجهه با این داستان زاییده ذهن نویسنده، صوفیه و اسلام و شمس و مولانا را زیر سوال می برند. بدا به حال ما که بخواهیم اینگونه با شمس و مولانا و کیمیا آشنا شویم
امیر سلیمان
سلام ، دوست عزیز کتابی در همین زمینه که بیش تر با عقل جور در بیاد معرفی میفرمایید ؟
Amin D
مقایسه البته برای فهم نظر مفید است. بله من بطور مفصل در نسخه فیدیبو روی خود متن کامنت گذاشتم و سانسورها و اضافات مترجم رو برشمردم
کاربر ۱۱۴۹۱۷۵
میشه لطفا کمک کنید به کسانی که نسخه اصلی و بدون سانسور و تحریف رو ندارن و بگین چه جاهایی سانسوره؟؟
من خیلی ضدو نقیض دیدم در این کتاب و الان ک میبینم شما میفرمایین که سانسور داره شاید اشکال از نویسنده نبوده واقعا....
درضمن نباید هرمان هسه رو به نظرم مقایسه کرد با نویسنده ی این کتاب.درواقع هیچ کس رو با هیچ کس دیگه نباید مقایسه کرد..کتاب خیلی سطحی نوشته شده بود از نظر ادبی ولی قلم نوشتاریش بد نبود تا حدودی عاشقانه حرف زدن بلد بود..
کاربر ۱۶۷۳۴۶۸۰
" ملت عشق از همه دین ها جداست ... عاشقان را ملت و مذهب خداست ... "
ملت عشق ... داستان آشنایی شمس و مولوی ... نویسنده : الیف شافاک ...ترجمه : ارسلان فصیحی ... شخصیت های بخش قدیم : مولوی...شمس ...بیبرس...کیمیا...گل کویر...سلیمان مست...حسن گدا ...بابا زمان ...حسام طلبه...علاءالدین...سلطان ولد...متعصب ...شخصیت های بخش زمان حال : اللا...عزیز...دیوید و ... من نسخه چاپی کتاب رو خوندم ...
جملاتی دلنشین از کتاب : " گذشته گرداب است ... بی سر و صدا آدم را به درون خود می کشد ... حال آن که تنها چیزی که تو لازم داری حال است ... اصل آن است که حقیقت حال را دریابی ... " " اندیشیدن به پایان راه کاری بیهوده است ... وظیفه تو فقط اندیشیدن به نخستین گامی است که بر می داری ... ادامه اش خود بخود می آید ... "
" چهل قاعده شمس تبریزی"
قاعده اول:کلماتی که برای توصیف خدا به کار می بریم همچون آیینه ای است که خود را در آن می بینیم . هنگامی که نام خدا را می شنوی اگر ابتدا موجودی ترسناک و شرم آور به ذهنت بیاید به این معناست که تو خود بیشتر در ترس و شرم به سر می بری. اما اگر عشق و لطف و مهربانی به یادت بیاید بدین معناست که این صفات در وجود تو فراوان است.
قاعده دوم:پیمودن راه حق کار دل است نه کار عقل. راهنمایت همیشه دل باشد نه سری که بالای شانه هایت است . از کسانی باش که به نفس خود آگاهند نه از کسانی که نفس خود را نادیده می گیرند.
قاعده سوم:قرآن را می توان در چهار سطح خواند:
سطح اول= معنای ظاهری 2) معنای بطن 3) بطن بطن 4) چنان عمیق است که در وصف نمی گنجد.
قاعده چهارم:صفات خدا را می توانی در هر ذره کائنات بیابی چون او نه در مسجد است و کلیسا و دیر و صومعه ، بلکه در همه جا هست. همانطور که کسی نیست که او را دیده و زنده مانده باشد. کسی هم نیست که او را دیده و مرده باشد. هر که او را بیابد تا ابد نزدش می ماند.
قاعده پنجم: کیمیای عقل با کیمیای عشق فرق دارد. عقل محتاط است ، ترسان و لرزان گام بر می دارد. با خودش می گوید : مراقب باش آسیبی نبینی. اما مگر عشق اینطور نیست ؟ تنها چیزی که عشق می گوید این است: خودت را رها کن بگذار برود. عقل به آسانی خواب نمی شود اما عشق خودش را ویران می کند. گنج ها و خرابه ها هم در دل ویرانه ها یافت می شود . پس هر چه هست در دل خراب است.
قاعده ششم:اکثر درگیری ها ، پیشداوری ها و دشمنی های این دنیا از زبان منشأ می گیرد. تو خودت باش و به کلمه ها زیادی بها نده . در دیار عشق زبان حکم نمی راند . عاشق بی زبان است.
قاعده هفتم:در این زندگانی اگر تک و تنها در گوشه ی انزوا بمانی و فقط پژواک صدای خود را بشنوی نمی توانی حقیقت را کشف کنی . فقط آیینه ی انسانی دیگر است که می توانی خودت را کامل ببینی.
قاعده هشتم:هیچ گاه ناامید نشو. اگر همه درها هم به رویت بسته شوند سرانجام او کوره راهی را که از چشم همه مخفی مانده به رویت باز می کند . حتی اگر هم اکنون قادر به دیدنش نباشی بدان در پس گذرگاه های دشوار باغ های بهشتی قرار دارد. شکر کن ! پس از رسیدن به خواسته ات شکر کردن آسان است . صوفی آن است که حتی وقتی خواسته اش محقق نشد شکر گوید.
قاعده نهم:صبر کردن به معنای ماندن و انتظار کشیدن نیست به معنای آینده نگر بودن است . صبر چیست؟ به تیغ گل نگریستن و گل را پیش چشم مجسم کردن است. به شب نگریستن و روز را در خیال دیدن است. عاشقانه خدا صبر را همچون شهد شیرین به کام می کشد و هضم می کند. می دانند زمان لازم است تا هلال ماه بدر کامل شود.
قاعده دهم:به هر سو که می خواهی شرق، غرب ، شمال یا جنوب برو اما هر سفری را که آغاز می کنی سیاحتی به درون خود بدان ! آنکه به درون خود سفر کند سرانجام ارض را طی می کند.
قاعده یازدهم:قابله می داند که زایمان بی درد نمی شود . برای آنکه تویی نو و تازه ظهور کند باید برای تحمل سختی ها و دردها آماده باشی. قاعده دوازدهم:عشق سفر است. مسافر این سفر چه بخواهد و چه نخواهد از سر تا پا عوض می شود . کسی نیست که پا در این راه بگذارد و عوض نشود.
قاعده سیزدهم:در این دنیا بیش از ستاره های آسمان مرشد نخ نما و شیخ نخ نما هست . مرشد حقیقی آن است که تو را به دیدن درون خودت و کشف کردن زیباهای باطنت رهنمون شود نه آنکه به مرید پروری مشغول شود.
قاعده چهاردهم:به جای مقاومت در برابر تغییراتی که خدا برایت رقم زده تسلیم شو . بگذار زندگی با تو جریان یابد نه بی تو . نگران زیر و رو شدن زندگیت نباش . از کجا معلوم زیر زندگی ات بهتر از رویش نباشد.
قاعده پانزدهم:اگر بر سخنی که می گویی اشراف نداری بر آن اصرار نکن و در اثبات حرف خود مکوش که نادانی و ناآگاهی تو بیشتر برملا خواهد شد. گاهی به جای لجاجت ، شنونده و پذیرا باش.
قاعده شانزدهم:برای اینکه حرفمان تأثیر مثبت بر مخاطب داشته باشد بایذ از دل سلیم جاری شود ، دل سلیم جاری شود، دل سلیم همان جایی ست که بغض و کینه و حسادت و بدخواهی و غرض ورزی و جهالت ، وجود ندارد. از دل سلیم اگر بر کافر ناسزا بگویی مؤمن شود.
قاعده هفدهم:اگر حاکم شهرها و ولایت باشی و مردم و لشگریان تحت امر تو باشند ولی بر نفس خویش حاکم نباشی در واقع محکومی ، حاکم به نفس بودن یعنی حاکم بودن به کلام و افعال خویش . سکوت در زمان سکوت ، جواب در زمان جواب ، قهر در زمان قهر ... اگر اینگونه نباشی محکومی به عواقب ناگوار آن . قاعده هجدهم:هنری که می تواند صدها عیب را بپوشاند ، گذشت است و عیبی که می تواند صدها هنر را بی اثر کند کینه است. اگر هنر دیدن آخر راه را داشته باشید هرگز کینه نخواهید داشت.
قاعده نوزدهم:عادت کنیم به یکدیگر به مهر بنگریم ، حتی اگر به دشمنت به مهر بنگری خوشایند است. ظاهر ما امانت ماست و باید امانت دار خوبی باشیم.
قاعده بیستم:شایسته است که هر کاری انجام می دهیم به آن عمیقاً باور داشته باشیم و با تمام وجود و احساس خود ، به آن مشغول شویم. اگر مطربیم باید عاشق باشیم و اگر مداحیم باید دردمند باشیم و گرنه به کاری که می کنیم ادای دین نکرده ایم و تأثیر بایسته ای بر جان ها نگذاشته ایم.
قاعده بیست و یکم:عقل به طور مطلق قدرتمند نیست و درون آدمی دست خوش پای بندی ها و زبونی هاست . تعصب و عشق هر دو ضریب احتمال خطای عقل را بالا می برند و تا مرز نابینایی و کج بینی انسان را سوق می دهد.
قاعده بیست و دوم:عاشق حقیقی خدا ، وارد میخانه که بشود آنجا برایش نمازخانه می شود و آدم دائم الخمر وارد نمازخانه هم که بشود برایش میخانه می شود. در این دنیا هر کاری که بکنیم مهم نیت مان است نه صورت مان.
قاعده بیست و سوم:زندگی اسباب بازی پر زرق و برقی است که به امانت به ما سپرده اند . بعضی ها اسباب بازی ها را آنقدر جدی می گیرند که به خاطرش می گریند . بعضی ها هم همین که اسباب بازی را بدست می گیرند کمی با آن بازی می کنند و بعد آن را می شکنند. و بعد آن را دور می اندازند. یا زیاد بهایش می دهیم یا بهایش را نمی دانیم ... صوفی نه افراط می کند و نه تفریط ، او همیشه میانه راه را بر می گزیند.
قاعده بیست و چهارم:انسان اشرف مخلوقات است . باید در هر گام به خاطر داشته باشید که خلیفه ی خدا بر زمین است و طوری رفتار کند که شایسته این مقام باشد . اگر فقیر شود به زندان افتد ، آماج تهمت شود و حتی به اسارت رود . باز هم باید به صورت خلیفه ای سرافراز و چشم و دل سیر با قلبی مطمئن رفتار کند.
قاعده بیست و پنجم:بعد از مرگ به دنبال بهشت و جهنم نگرد . هر گاه کسی را بدون چشمداشت و حساب و کتاب و معامله دوست بداریم در بهشتیم. هر گاه منازعه کنیم حسرت و نفرت بورزیم و به کینه آلوده شویم با سر به جهنم افتاده ایم.
قاعده بیست و ششم:کائنات وجودی واحد است . همه کس و همه چیز با نخی نامرئی به هم بسته اند . مبادا آه کسی را در آوری ، مبادا دیگری را مخصوصاً اگر از تو ضعیف تر باشد بیازاری . فراموش نکن اندوه آدمی در آن سر دنیا ممکن است همه انسان ها را اندوهگین کندد و شادمانی یک تن همه را شاد کند.
قاعده بیست و هفتم:این دنیا به کوه می ماند . هر فریادی که بزنی پژواک همان را می شنوی . اگر سخنت خیر باشد پژواکش خیر و اگر شر بگویی همان به سراغت می آید. پس هر کس درباره ات سخن زشتی بر زبان راند ، تو چهل شبانه روز درباره اش نیکو بگو. در پایان روز چهلم می بینی همه چیز دگرگون شده است آنگاه که دلت دگرگون شود دنیا دگرگون می شود.
قاعده بیست و هشتم:گذشته مهی است که ذهنمان را پوشانده است. آینده نیز در پس خیال است. نه آینده را می دانیم نه گذشته را می توان عوض کرد. صوفی آن است که همیشه حقیقت زمان حال را دریابد.
قاعده بیست و نهم:تقدیر به آن معنا نیست که مسیر زندگی مان از پیش تعیین شده ، به همین سبب انسان نمی تواند گردن خم کند و بگوید : " چه کنم ؟ تقدیرم این چنین است". این نشان جهالت است. تقدیر ، همه ی راه نیست فقط تا سر دو راهی هاست . گذرگاه مشخص است اما انتخاب گردش ها و راه های فرعی در دست مسافر است . پس نه در زندگی حاکمی نه محکوم آن. قاعده سی ام:صوفی حقیقی آن است که اگر دیگران سرزنشش کنند ، عیبش بجویند ، بدش را بگویند ، حتی به افترا ببندند، دهانش را بسته نگه دارد و درباره کسی حتی یک کلمه حرف نا شایست نزند . صوفی عیب را نمی بیند، عیب را می پوشاند.
قاعده سی و یکم :برای نزدیک شدن به حق باید قلبی مخملی داشت . هر انسانی به شکلی نرم شدن را فرا می گیرد، بعضی ها حادثه ای را پشت سر می گذارند . بعضی ها مرضی کشنده را ، بعضی ها درد فراق می کشند . بعضی ها درد از دست دادن مال ... همگی بلاهای ناگهانی را پشت سر می گذاریم ، بلاهایی که فرصتی فراهم می آورند برای نرم کردن سختی های قلب . بعضی هایمان حکمت این بلایا را درک می کنیم و نرم می شویم ، بعضی هایمان افسوس که سخت تر از پیش می شویم.
قاعده سی و دوم:همه پرده های میانتان را یکی یکی بردار تا بتوانی با عشقی خالص به خدا بپیوندی ، قواعدی داشته باش اما از قواعدت برای راندن دیگران یا داوری درباره شان استفاده نکن ، به ویژه از بت ها بپرهیز . مراقب باش از راستی هایت بت نسازی ! ایمانت بزرگ باشد اما با ایمانت در پی بزرگی مباش.
قاعده سی و سوم:در این دنیا که همه می کوشند چیزی شوند ، تو هیچ شو . مقصدت فنا باشد . انسان باید مثل گردان باشد . همان طور که در گلدان نه شکل ظاهر ، بلکه خلأ درون مهم است . در انسان نیز نه ظن منیت ، بلکه معرفت هیچ بودن اهمیت دارد.
قاعده سی و چهارم:تسلیم شدن در برابر حق نه ضعف است نه انفعال . بر عکس ، چنین تسلیم شدنی قوی شدن است به حدّ اعلی. انسان تسلیم شده سرگردانی در میان موج ها و گرداب ها را رها می کند و در سرزمین امن زندگی می کند .
قاعده سی و پنجم:در این زندگی فقط با تضادهاست که می توانیم پیش برویم . مؤمن با منکر درونش آشنا شود ، ملحد با مؤمن درونش. شخص تا هنگامی که به مرتبه انسان کامل برسد پله پله می رود . و فقط تا حدی که تضادها را پذیرفته بالغ می شود.
قاعده سی و ششم:از حیله و دسیسه نترس. اگر کسانی دامی برایت بگسترانند تا صدمه ای به تو بزنند خدا هم برای آنان دام می گستراند. چاه کن اول خودش ته چاه است. این نظام بر جزا استوار است. نه یک ذره خیر بی جزا می ماند نه یک ذره شر. تا او نخواهد برگی از درخت نمی افتد. فقط به این ایمان بیاور.
قاعده سی و هفتم:ساعتی دقیق تر از ساعت خدا نیست . انقدر دقیق است که در سایه اش همه چیز سر موقعش اتفاق می افتد نه یک ثانیه زودتر نه یک ثانیه دیرتر. برای هر انسانی یک زمان عاشق شدن هست، یک زمان مردن.
قاعده سی و هشتم:حتی اگر نقطه ها مدام عوض شوند ، کل همان است. به جای دردی که از دنیا می رود دردی دیگر به دنیا می آید. جای هر انسان درستکاری را انسان درستکار دیگری می گیرد.کل هیچ گاه دچار خلل نمی شود ، همه چیز سر جایش می ماند در مرکزش....
هیچ چیز هم امروز تا فردا سر جایش باقی نمی ماند ، همه چیز تغییر می کند..به جای هر صوفی که می میرد صوفی دیگر می زاید.
قاعده سی و نهم:هیچ وقت برای رسیدن این سؤال که آیا حاضریم زندگی مان را تغییر دهیم دیر نیست. هر سن و سالی که داشته باشیم و هر اتفاقی که برایمان افتاده باشد باز می توانیم زندگی مان را از نو بسازیم ، نباید هیچ روزمان شبیه روز قبل باشد. باید در هر لحظه و هر نفسمان نو شویم. برای آنکه زندگی جدیدی را آغاز کنیم باید قبل از آنکه زمان مرگمان فرا برسد بمیریم.
قاعده چهلم:عمری که بدون عشق سپری شود زندگی بیهوده ای است. هیچ وقت نپرس که باید به دنبال عشق الهی باشم یا مجازی ، دنیوی یا سماوی یا جسمانی. جدا کردن ، جدایی می آورد. عشق بی نیاز از هر صفتی است عشق یک دنیا است. ... در کتاب نفحات الانس جامی در شرح احوال مولوی می خوانیم:
روزی شمس الدین، از مولانا شاهدی زیباروی التماس کرد. مولانا حرم خود را در دست گرفته در میان آورد و فرمود که: او خواهر جانی من است. [شمس]گفت: نازنین پسری می خواهم. [مولوی]فی الحال فرزند خود سلطان ولد را پیش آورد [و] فرمود که: وی فرزند من است. [شمس گفت]: حالیا اگر قدری شراب دست می داد ذوقی می کردم. مولانا بیرون آمد و سبویی از محله جهودان پر کرده بر گردن خود بیاورد...
بیان اوصاف الهی برای مولوی توسط شمس تبریزی...
اگر از تو پرسند که مولانا را چون شناختی؟ بگو: اگر از قولش می پرسی، «انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون»!
و اگر از فعلش می پرسی، «کل یوم هو فی شان»!
و اگر از صفتش می پرسی«قل هو الله احد»!
و اگر از نامش می پرسی «هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الرحمان الرحیم»!
و اگر از ذاتش می پرسی «لیس کمثله شیٌ و هو السمیع البصیر»! نشاندن شمس در جایگاه الوهیت توسط مولوی...
مولوی شمس را آفتاب و بادبان کشتی وجود می نامد، جان جان جان و وجود غریبی میخواند که در گیتی چون او نمی توان یافت:
خود غریبی در جهان چون شمس نیست ...
مولوی شمس را نوری می داند که به موسی می گفت : منم پروردگار تو! :
تو آن نوری که با موسی همی گفت خدایم من، خدای من خدایم ...
تنها در این بیت نیست که مولوی او را تا مقام خدایی بالا می برد؛ بلکه در بسیاری از غزلهایش به گونۀ عریان تری، شمس را در مقام الوهیت می نشاند:
از در بلخ تا به روم نغمۀ های هوی من **** اصل کجا خطا کند شمس من و خدای من...
پیر من و مراد من، درد من و دوای من **** فاش بگویم این سخن شمس من و خدای من...
برتری مقام شمس تبریزی از انبیاء در کلام مولوی...
عیسی و موسی چه باشد چاکران حضرتش **** جبرئیل اندر فسونش سحر مطلق می زند...
جان ابراهیم مجنون گشت اندر شوق او **** تیغ را بر حلق اسمعیل و اسحق می زند...
احمدش گوید که واشوقا الی اخواننا **** بر وفای عشق او صدیق صدّق می زند...
کیست آنکس کین چنین مردی کند اندر جهان **** شمس تبریزی که ماه بدر را شق می زند ...
شمس تبریزی، معشوق حضرت خضر است ...
مولوی، شمس را معشوق حضرت خضر میداند و از وی نقل شده است که «بر در حجرۀ مدرسه هم به دست مبارک خود نبشته است که مقام معشوق خضر علیه السلام»
هر که میخواهد انبیاء را ببینید مولوی را ببنید...
عبارت زیر در مناقب العارفین از شمس تبریزی نقل شده است:
«روزی حضرت مولانا شمسالدین تبریزی عظّم الله ذکرهُ فرمود که هر که میخواهد انبیا را ببیند مولانا را ببیند. سیرت انبیا او راست. از آن انبیاء که به ایشان وحی آمد! نه خواب و الهام!...
...
درباره شمس و مولوی حرف و سخن بسیار است اما آنچه که واضح است این است که هر چقدر هم مقام و موقعیت بالایی در ادبیات و شعر و تصوف داشته باشند اما هرگز سزاوار نیست که به مولوی را با لفظ " مولانا " خطاب کنیم و تنها به دلیل مقامی که در شعر داشته شایسته تحسین است نه شایسته مولای ما بودن ... از آقا سید بسیار بسیار سپاسگزارم که باعث شدند من سراغ خوندن این کتاب و تحقیق درباره شمس و مولانا برم ... ...
کتاب های بسیاری برای شناخت شخصیت مولوی موجوده که خوندن اون ها حالی از لطف نیست ... کتاب پله پله تا ملاقات خدا از آقای زرین کوب هم زیباست ...
...
و اما دوستانی که گفتند آوردن زندگی اللا و رابطه اش با عزیز درست نبوده ... به نظرم باید هر کتابی رو با جامعه ای که نویسنده توش بزرگ شده سنجید نه با عقاید خودمون ...
کاربر ۴۶۳۰۷۵۴
کتاب واقعا عالی بود ، دیدگاه منو رو که خیلی تغییر داد
alireza
عجب
ــسیّدحجّتـــ
اوووووووف
تا حالا ۴۹ تا پاسخ ندیده بودم...
البته الان با نظر من میشه ۵۰ تا!
.
یه سوال داشتم:
چطور شد که کتابخون شدین؟
Kimia
یه کتاب بسیار بسیار ضعیف، سطحی، پوک و شعاری. شخصیتپردازی دم دستی، از نظر اعتبار تاریخی پر از اشکال، داستان عاشقانه زمان حالش هم که واقعا خام و بچگانه اس و در سطح فیلمهای عاشقانه هندی و ترکی.
از نظر ادبی بی ارزشه و از نظر عرفانی هم هییییچ حرفی برای گفتن نداره. حتی سرگرم کننده هم نیست. من موندم چرا انقدر ایرانیا جذب همچین کتاب مزخرف و دم دستی ای شدن وقتی این همه شاهکار ادبی توی دنیا هست که احتمالا اسمشم نشنیدن. در حالی که ایران مهد تصوف و عرفانه. یکی باید بیاد این قضیه رو آسیبشناسی اجتماعی کنه :|
کاربر ۴۶۲۹۰۴۵
بله عزیزم این کتاب به سن تو نمیخوره و برای افراد بزرگتر از تو مناسبه
کاربر ۱۱۷۸۱۲۹
به نظر منم کتاب خوبی نبود. شخصیت شمس و مولانا رو به کل نابود کرد
از اونطرفم انگار تو ترکیه خیانت و روابط نابسامان خیلی رایجه، اون از فیلماشون اینم از کتاباشون😐
Maggie Coldwell
دقیقا...اشغال محضه😊😊☺☺
w.y
طاقچه جانم اینو رایگان کنی همه ملت عاشقت میشن
Nil
بیشتر افرادی ک این کتاب رو مطالعه کردن تونستن برای مدتی از زاویه ی دیگه ای ب زندگی نگاه کنن ب نظرم این تنها جنبه ی مثبت این کتابه. اگه ب طور سطحی ب این کتاب نگاه کنین فقط باعث میشه ک زاویه دیدتون نسبت ب دنیا تغییر کنه ولی اگه کمی عمیق تر و باتفکر بیشتر این کتابو مطالعه کنین متوجه ضد و نقیض هایی درون کتاب میشین ک میتونه کل کتابو زیر سوال ببره. من قبل از خوندن این کتاب اصلا با شخصیت مولانا و شمس آشنایی نداشتم فقط با خوندن اشعار مولانا میدونستم واقعا شاعر خوبیه. بعد از خوندن این کتاب و باوجود ضد و نقیض های موجود در کتاب و مطالب اورده شده ب فکر فرو رفتم و دیدم از مولانا و شمس متنفر شدم! تا بعدها و با استفاده از منابع دیگه بیشتر درین باره تحقیق کردم و تونستم نظرمو کمی معتدل کنم و فهمیدم این کتاب پر از اشتباهات تاریخی و توضیحیه. ب نظرم این زاویه دید و تفکرات بدون استفاده از ساختن داستان های خیالی برای انسان های واقعی هم میتونست ب صورت روان و مشتاق کننده نوشته شه و خواننده هارو ب مفهوم واقعی برسونه. درمورد آخر داستان هم فرهنگ ها باهم متفاوتن ولی ب نظرم عشق نمیتونه توجیه خوبی برای بی تعهدی باشه.
کاربر ۳۵۵۲۴۴۵
داستان اللا برام خوشایند نبود اما ، اما از چهل قاعده شمس تبریزی لذت بسیاری بردم واقعا
Harmony
البته در حسرت عشق دروغینی که خانم شافاک تعریف کرده
هر کی از عشقی که شافاک تعریف کرده بیبهره باشه زندگیش ناقصه و ارزش ادامه دادن نداره
کتاب مزخرفیه
کاربر ۱۳۷۷۳۶۸
به هیچ متمم و صفتی نیاز ندارد عشق.
خود به تنهایی دنیایی است عشق.
یا درست در میانش هستی، در آتشش
یا بیرونش هستی، در حسرتش…
ارغـــــــوان
فکر میکنم اکثرا این کتاب رو خوندن، مخصوصا وقتی مولانا و شمس جزئی از این کتاب باشن، دلیل خوبیه برای خوندنش. رمان شروع خوبی داره، قلم نویسنده دلنشینه، و همچنین ترجمه عالیه.قسمت هایی از کتاب که به شمس و مولانا پرداخته ، هرچند سندیت نداره، اما در حد یک داستان خوب بود. اما، اما....
🔥خطر لو رفتن داستان🔥
اصلا پایان کتاب رو نتونستم هضم کنم. در تمام کتاب شمس کسی بوده که حتی درگیر عشق زمینی نشده، و در مقابل عزیز که در روزهای آخر زندگی با اللا (متاهل) زندگی میکنه. و جالب اینه که خودش رو مرید شمس میدونه. و نویسنده عزیز رو از هر لحاظ حتی ظاهری شبیه به شمس میدونه🤔
این کتاب نمیتونه کتابی باشه که من به کسی پیشنهاد کنم.
Amin
ممنون از نظر خوبتون. من هم با شما موافقم. قضاوت نکردن درست؛ اما هر چیزی هم درست و قابل بیان در داستان به این صورت نیست. خصوصا پر و بال دادن و ... و رنگ و لعاب دادن و موجه کردن.
ارغـــــــوان
هانی دقیقا همینطوره
انگار که دو موضوع بی ربط رو بخوای به هم ربط بدی.
بعضی ها معتقدن نویسنده قصدش این بوده یک زن نباید قربانی باشه، اگه حس کرد به خودش و احساسش خیانت میشه باید شجاعانه همه چیز رو تموم کنه.
بله کسی موافق قربانی بودن یک زن نیست، اما از یک مادر هم همچین رفتار عجولانه و شتابزده ای انتظار نمیره.
از عزیز که دیگه چیزی نگم بهتره🤔
هانی
حوای عزیز
منم با نظرتون موافقم.. کتابی نسبتا خوب (از نظر حکایت های شمس و مولانا عرض میکنم، که البته نحوه تعریف اون حکایت ها کمی لوس بود)، و با پایانی عمیقا اذیت کننده، بخصوص برای کسی که دم از عرفان، عشق به خدا.. و خدا شناسی میزنه.. کلا دوستش نداشتم.
عبدالرضا
کتاب ابهام ها و تناقضهای زیادی داره. مفهومی انحرافی از عشق و عرفان ارائه میکنه. در کل مطالعه این کتاب بجای اینکه حال آدم رو خوب کنه حال آدم رو بد میکنه.
خانوم حنا
روایات تاریخی کتاب که بیشتر حاصل تخیلات خُرافی نویسنده هستند و به قول قدما، افسانه هستند. آن چهل قاعده عشق هم گرچه جالب، ولی همه ساخته و پرداخته ذهن نویسنده هستند، نه کلمات شمس که در جایی مکتوب شده باشند. شاید بتوان این کتاب گفت به عنوان یک افسانه مندرآوردی، شیرین و پندآموز است ولی نه از تاریخ چیزی واقعی به ما میآموزد و نه از فلسفه تصوف. آن بخشی از داستان هم که در زمان حال میگذرد (وایت زندگی زن مرفه دلمرده و جویای عشق) بسی شبیه به سریالهای سطحی ترکیهای است، پیش بینیپذیر و کلیشهای.
هانا
اسم نویسنده این کتاب و تو ویدیوهای گوگل جستجو کنید و در سایت TED به هر دوتا سخنرانی اش گوش بدید، (عجله کنید تا فیلتر نشده!)تا به عمق اختلالات هویتی اش پی ببرید. اختلالات و عدم تعادل هایی که با تکرار ورد گونه ی «جهان شهری» و «دهکده ی جهانی» هم نمیتونه اونها را ناپدید یا حداقل کتمان کنه. اونجا که خودش و دگرجنس خواه معرفی میکنه، راز علاقه ی منحرف خودش و به روابط شمس و مولانا رو هم بر ملا میکنه.
در عجبم از مردمی که اگه در خوراک جسمشون یه دونه موی کوچیک ببینن عق میزنن و زمین و زمان و بهم میدوزن، ولی در مورد کتابهایی که میخونن حساسیتی ندارن
fatemeh
mishe bishtr tozih bedin?🙀
Maryam Mohammadi
دوست عزیز دگرجنس خواهی همان رابطه زنو مرد رو میگه اون که از نظر خیلی ها انحرافه هم جنس خواهیه و در برابر جواب شما به خانوم حنا باید عرض کنم شما در پنج خط نظر این خانوم متوجه اختلال در ایشان شدید؟ پس با این اوصاف میشه متوجه شد اختلال واقعی در کیست و البته این اختلالات باعث شدن این نظر را در مورد کتاب داشته باشین
Pouya66
فکر کنم منظور دوستمون هم جنس خواهی بود ،(البته در انحرافی بودن این نوع گرایش هم بلحاظ علمی رای مطلق وجود نداره). علی ای حال عنوان لفظ و مفهوم دگر جنس خواهی ذاتا بی معنیه. اونقدر بدیهی و ثابت شده(باثبات عقل ، علم ، فرهنگ ، ارزش ، مذهب ،اخلاق ، طبیعت بفهموم کلی و طبیعت بشر) که هیچ لزوم مباحثه و مناقشه برای عقل سلیم باقی نمیگذاره
Yaser Moeini
مطالعه این کتاب منو به فکر فرو برد و درهای تازه ای به روم باز کرد، بخش هایی از کتاب انقدر قابل تامل و دلنشینه که نیاز به دوباره و سه باره خونی داره
فتاحی
به نظر من کتاب باوجود اینکه از ذهن نویسنده میاد و هیچ استنادی نداره ولی چهل قاعده به قدری آدم رو تحت تاثیر قرار میده که من گاهی میشینم و یک به یک قاعده ها رو گوش میدم و تکرار میکنم.این کتاب درس انسانیت میده که توی جامعه ما خیلی کمرنگه.
میـمْ.سَتّـ'ارے
"درست است خدا را با گشتن نمی توان پیدا کرد اما خدارا تنها کسانی پیدا می کنند که به دنبالش می گردند"
sara
ای کاش لطف کنید و کتاب رو به صورت رایگان بزارید ممنون میشم
ehsan27
من نسخه چاپیش رو خوندم عالی بود...
بعد خوندنش احساس نزدیکی بیشتری نسبت به خدا میکنید..
maryam
من تازه شروع کردم.امیدوارم منم همچین حسی رو پیدا کنم😍🤩
elham
یکی از بهترین کتابایی که خوندم.🤗
Maang Mirzaei
اینکه رمان جذابیه ک نظر خیلیها رو به قصه شمس و مولانا جلب کرده عالیه
اما کاش روایتش اینقدر سطحی و تحریف شده نبود
و اینقدر بچگانه و احمقانه عزیز و الا رو با شمس و مولانا یکی نمیکرد
Narges.Rezaei
من عاشق این کتابم( ملت عشق ) ولی کاش آخرش اینطوری تمام نمیشد☹
هانیه
کتابی است که باید جرعه جرعه نوشید
زهرا امیری
کتابی که ارزش چندین بار خوندن رو داره . بقدری زیبا شخصیت شمس به تصویر کشیده شده که وقتی کتابو میخوندم حس میکردم شمس زندست و حضور داره . کتابیه که نیاز به تفکر عمیق داره . افرین به یک نویسنده ترک تبار که اینچنین زیبا شمس و مولانای ما رو به تصویر کشیده
الهه مرادي
من نسخه چاپیش رو خوندم.خیلی دوسش داشتم.خیلی تاثیر گذار بود
شخصیت شمس خیلی جالب و رمز آلود بود..وقتی خوندمش بازم دوباره مرورش کردم چن بار
برای کسانی که اعتقادات اسلامی قوی دارن خیلی قابل پذیرش نیست و بعضیا هم ممکنه کمی گیج بشن چون خیلی جذابه آدم ترغیب میشه درمورد فرقه ی صوفی گری بیشتر بدونه
Sudabeh.Rgu
تنها کتابی که چندبار خوندمش واقعا عالی بود! نتیجه ایی که خودم از این کتاب گرفتم اینه که خدا تو آسمون و زمین و مسجد و کلیسا نیست خدا تو دل های تک تک آدماست و برای رسیدن به خدا باید همه آدمارو دوست داست و به ظاهرشون و اینکه چی هستن و کی هستن توجه نکنیم، یک حکایتی از شمس در جایی دیگه خوندم که گفته بود به کعبه نگاه کنید اگه ما اون چهار دیواری که همه دورش جمع میشن رو از وسط برداریم چی میبینید؟ میبینید که همه مردم رو به دلهای هم سجده کردن. خدا تو وجود همه ی ما آدمهاست نه جای دیگه آدم بد و خوب هم نداره چون ما قاضی نیستیم فقط خداست که میتونه قضاوت کنه.
این هم در نظر بگیرید که ما کتاب میخونیم که یه چیزی ازش یاد بگیریم نه که دنبال ایراد درونش بگردیم اگه قرار بود همه چیز در این کتاب کاملا مطابق واقعیت باشه دیگه به عنوان رمان منتشر نمیشد یک کتاب مستند و تاریخی میشد، زیبا جلوه دادن شخصیت ها واقعا عالی و هم هنر نویسنده رو میرسونه هم رسیدن به این واقعیت که قضاوت نکردن دیگران
Alireza Fotohi
یکی از بهترین کتاب هایی بود که خوندم ...در یک کلام فوق العاده هست
الهام
طاقچه عزیز چرا نسخه چاپیشو واسمون نمیزارین؟
susan.t
من این کتابو دوست نداشتم ... و جز چهل نکته ش هیچ چیز به درد بخور دیگه ای ندیدم : / در کل اونقدر تعریفی نبود که تعریفشو میدادن
parvaz
خیلی این کتاب بهم پیشنهاد شده و اسمشو اینور اونور شنیدم حدودا یک سومشو هم خوندم اما راستش اصلا دلم به خوندنش نمیره با اینکه نسخه چاپیشو خریدم
saeid
بسیار کتاب پر مغز و زیبایی بود..دوستان اگر کسی از این دست کتاب ها خوانده و میشناسه معرفی کنه
ترنم
ره اسمان درونست پر عشق را بجنبان پر عشق چون قوی گشت غم نردبان نماند
این یک بیت شعر مولانا راوی کل داستان ملت عشق است از نظر من.
Ghazal
تبحر نویسنده در پیشبردن دو داستان همزمان با هم ستودنیه؛
جزو کتابهاییه که بعد از خوندنشون هم مدام بهش فکر میکنی.
خیلی خیلی از خوندنش لذت بردم..
معراج
متاسفانه گوینده نتوانسته اند عواطف و احساسات کتاب را به خوبی منتقل کنند و بیشتر بر حجیم ادا کردن هجاها و فصاحت لهجه، اصرار دارند. گرچه در صورت وجود گوینده بهتر هم شخصا توصیه میکردم که این کتاب، به صورت متنی و البته با نسخه کاغذی مطالعه شود. معتقدم لمس کاغذ، در درک معانی و مفاهیم والا موضوعیت دارد؛ چون طبیعت لمس گرای انسان، سمبلی از گرایش فطرت اوست که آن هم مایل به لمس و چشیدن حقایق است و نظر به شدت اتصال طبیعت و فطرت انسان، هر رفتار سمبلیک، راهی به معنا میگشاید. این مطلب را در مطالعات خود نیز به کرات تجربه کرده ام. این کتاب هم شامل آن دسته معانیست و صرفا یک رمان گزارشی نیست که بتوان با صوت هم به خوبی درکش کرد و با آن همراه شد. امتیازم ناظر به صوتی بودن کتاب است.
Mina jooooon
بی نظیر این کتاب .من که تموم نشده بود دوست داشتم دوباره بخونمش.عالی و بی نظیر از خوندش پشیمون نمیشید
مهندس
رابطه برقرار کردن با صدای گوینده بسیار سخته و نحوه روخوانی جالب نیست.همچنین شعرها رو معنی کرده جای اینکه اصل شعر رو بخونه که افتضاح از آب در اومده
پیشنهاد میکنم اجرای جدید رو گوش بدید
منم گدای فاطمه(س)
حرفای شمس من رو یاد کارشناس برنامه سمت خدا مرحوم حاج اقا مهندسی مینداخت که همیشه آدمای گناه کار رو امیدوار به زندگی میکرد.ولی دوست داشتم بدونم اون ۴۰روز فضای عارفانه ای که بین شمس ومولانا گذشت چی بودچرا ازش حرفی زده نشد.
m
کتاب خوبیه ولی پیشنهاد نمی کنم نسخه صوتی کتاب بگیرید( گوینده بسیار بد)
Medina
جز 10 کتاب اول زندگیم، پر از جمله های زیبا
رمانه اما تنها چیزی که نداره شباهت به رمان های رفتم خوردم خوابیدم. خیلی خیلی پرمعنی پر محتوا، اگر با حس خوب و تمرکز خونده باشه خیلی درک میشه
niloo Salehi
متن عالی و بینظیر ولی خواننده افتضاح.کاملا یکنواخت میخونه نه روایتگری معلومه نه بحث دانای کل و نه محاوره.همه رو انگار کسی که کلمات رو بده فقط داره روخونی میکنه.هیچ حسی توی بیان وجود نداره.رسما افتضاح
فرجی
عالی بودد.هم صدای گوینده و هم رمانش.واقعا لذت بردم👌👌
zaribano
من نسخه چاپی روخوندم وفووووووق العاده لذت بردم
محشربود.😊😊😊😊😊
h mohammadi
کتاب فوق العاده ای هست . من که حسابی ازش لذت بردم و حال کردم. بهتون پیشنهاد میدم حتما بخونیدش و نظرتون رو برای دیگران ارسال کنید که دیگران هم جیگرشون حال بیاد 😊😍🌟🌟🌟🌟🌟
سینا
یه کتاب معنوی و اجتماعی هست.
Hal_9000
متاسفانه خوانش کتاب اصلا و ابدا مناسب نیست.
من نسخه ی چاپی کتاب رو خوندم . نسخه ی صوتی هم گوش دادم.
اگر میخواید لذت کافی رو ببرید به نظر من نسخه ی چاپی انتخاب بهتریه.
یاسر
هرچی داستان دوم(مولانا)خوب بود داستان اول(معاصر)آشغال بود، ادم. یاد سریال های ترکی ماهواره میفتاد و به نظر میرسید که نویسنده سعی میکند که داستانی عرفانی مربوط به شمس و مولانا را با استفاده از جذابیتهای سطحی داستانهای پاپیولار ترکیه مورد اقبال عوام قرار دهد و با توجه به تجدید چاپها و شمارگان نسخ انتشار این کتاب متوجه می شویم که کاملن موفق بوده است، البته با در نظر گرفتن تعداد مخاطبان سریالهای ترکی ماهواره وعلاقه این مخاطبان به داستانهای خیانتهای زناشویی، در خواهیم یافت که این میزان از اقبال زیاد هم عجیب نمیباشد.
sahar soltan
اونقدر که میگفتن تعریفی نبود
با کتاب کیمیا خاتون در تقابل کامل قرار داشت و به نظر من هیچ کدوم روایت حقیقی و باورپذیری از زندگی شمس ارائه نمیدن.
گوینده رو مخ بود!
S
اگه قرار بود بر اساس واقعیت باشه میشد کتاب تاریخی نه رمان
hadip
به نظرم گوینده ی کتاب خوب نیست من نسخه ای دیگه تو اینترنت دیدم که واقعا گوینده خوبی داشت امیدوارم طاقچه اون روهم بیاره
nimayi
عالیییییی
yeganeh
فوق العاده س ...حتی اگه خیلی واقع بین باشی قانونای شمس تموم عقایدتو در هم میشکنه و میگه با چشم دلت ببین...در کل قلم نویسنده خیلی قوی بود
محسن
فوق العاده بود عالی
ریحان
کاملا سطحی ست و مولانا و شمس خلاف واقع ترسیم شدن. از طرفی ترویج دین التقاطی و هرهری مذهبیه...
mahdieCC
من که کتاب رو نپسندیدم کتاب پر از سوتی و باگ بود و نویسنده سعی میکرد یکسری مسائل و به زور به خوردت بده از باگ های کتاب میتونم به این موارد اشاره کنم 1-نویسنده جوری نگاشته بود که انگار مولانا برای حفظ شمس از دخترش سوء استفاده کرده و دخترش و به عقد شمس دراورده و با کیمیا درباره ی ازدواجش با شمس مخالفت ی نکرده😐
2-شمس قبل از دواجش در سن 40 سالگی نمیدونست که زن و شوهر ها بعد از ازدواج یه کارایی انجام میدن😊 حتما باید کیمیا رو بدبخت میکرد تا میفهمید
3-شمس وقتی کیمیا از غم وصالش دق کرد مرد عین خیالشم نبود و ککشم نمیگزید😩
4-مولانا هی میگفت دختر از غم شمس مرده ولی نویسنده جوری نگاشته بود که انگار کیمیا از ترس ابروش و حرف مردم دق کرده بود 5-باب اشنایی مولانا شمس با یک سوال شمس شروع شد مبنی بر اینکه بایزید بسطامی حق است یا محمد که مولانا میفرمایند محمد در کل یعنی اینکه پیامبر خدا برای شمس و مولانا ارجح تر از یک صوفی و درویش ولی در نهایت خود شمس مانند یک صوفی رفتار میکنه نه یک پیامبر (اشاره به همبستر نشدن با کیمیا)
ولی در کل کتاب کشش زیادی داشت برای کسایی که کتاب خون نیستن توصیه میشه
mohadese
به نظر من هم این قسمتش واقعا باگ داشت و اینکه بعدش توی نت سرچ زدم که دیدم یک جایی نوشته شمس با کیمیا ازدواج کرد و ثمره ی ازدواجشون یک فرزند بود، اسمش هم نوشته بود که متوجه شدم اینجا تقصیر نویسنده س کلا ی چیزی بگم که کتاب رو بخونید ولی همه شو باور نکنید چون یک کتاب تاریخی یا فلسفی به حساب نمیاد یک رمانه.... ولی منم ازین قسمتش لجم گرفت 😂😂
هنگامه
عالیه 😍❤
زمان
۲۴ ساعت و ۴۶ دقیقه
حجم
۱ گیگابایت, ۳۴۷٫۳ مگابایت
قابلیت انتقال
ندارد
زمان
۲۴ ساعت و ۴۶ دقیقه
حجم
۱ گیگابایت, ۳۴۷٫۳ مگابایت
قابلیت انتقال
ندارد
قیمت:
۱۹۰,۰۰۰
۱۳۳,۰۰۰۳۰%
تومان