نظرات درباره کتاب صوتی سقلمه و نقد و بررسی شنوندگان | طاقچه
کتاب صوتی سقلمه اثر ریچارد. اچ تیلر

نظرات کاربران درباره کتاب صوتی سقلمه

۴٫۱
(۱۳)
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
نویسنده معتقد است که باید عموم مردم را در تصمیم‌گیری‌هایشان با زدن سقلمه‌هایی، به طرفی هدایت کرد که حداکثر منفعت را برایشان دارد. او این موضوع را تحت عنوان «معماری انتخاب» نام‌گذاری می‌کند. معماری انتخاب یا Choice Architecture جان‌مایه کتاب است. معماری انتخاب بیانگر آن است که شرایط محیطی بر تصمیمی که گرفته می‌شود تأثیر می‌گذارد. این به این مفهوم است که به‌جای انتظار برای تصمیم‌گیری توسط مردم، می‌توان تصمیم‌ساز بود. یعنی می‌توان بر انتخاب‌های افراد تأثیر گذاشت و محصول را به نحوی طراحی کرد که انتخاب آن‌ها همان باشد که برایشان بهتر است.درواقع متفکران اقتصاد رفتاری بر این باورند که در بسیاری از انتخاب‌ها، افراد بدترین تصمیم‌ها را می‌گیرند؛ درصورتی‌که اگر توجه دقیق، اطلاعات کافی، توانایی‌های شناختی نامحدود و کنترل کاملی بر خود داشته باشند، هرگز چنین تصمیم‌هایی نمی‌گیرند. قیم مآبی آزادی خواهانه نوع نسبتاً ضعیف، بدون مداخله و ملایمی از قیم مآبی است. چون انتخاب‌ها را منع، تحمیل یا محدود نمی‌کند. اگر مردم بخواهند سیگار بکشند، زیادی شیرینی بخورند، طرح بیمه درمانی نامناسبی را انتخاب کنند یا موفق به پس‌انداز برای بازنشستگی نشوند،‌ قیم مآبی آزادی خواهانه آن‌ها را مجبور به انجام دادن کار دیگری نمی‌کند؛ حتی اوضاع را برای آن‌ها دشوار هم نمی‌کند.حال با این اوصاف،‌ ببینیم که سقلمه کجای این طرح می‌نشیند. سقلمه به مفهومی که این کتاب بیان می‌کند؛‌ جنبه‌هایی از معماری انتخاب است که رفتار مردم را به نحوی پیش‌بینی‌پذیر تغییر می‌دهد، بدون آنکه هیچ گزینه‌ای را منع کند یا هیچ تغییری در انگیزه‌های اقتصادی آنان ایجاد کند. برای آنکه مداخله‌ای سقلمه به‌حساب آید باید ساده و جلوگیری از آن ساده باشد. مثلاً قراردادن میوه در معرض دید (برای انتخاب به‌جای مثلاً پفک) نوعی سقلمه محسوب می‌شود، اما ممنوع کردن خوردن تنقلات بی‌ارزش سقلمه به‌حساب نمی‌آید.نویسندگان در سراسر کتاب سعی می‌کنند نشان دهند که عموم افراد تحت شرایط مختلف،امکان تصمیم‌گیری صحیح را از دست می‌دهند و این وظیفه دولت‌ها (در تصمیمات کلان) و صاحبان کسب‌وکار (در تصمیمات موضوعی) است که مردم را با زدن سقلمه‌هایی، به انتخاب صحیح رهنمون شوند.بدون شک کتاب سقلمه یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های حوزه اقتصاد رفتاری است که می‌تواند دیدگاه‌های خوانندگان را به نحو بنیادینی نسبت به بهبود تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و شناخت فضای عمویم جامعه و به‌ویژه کسب‌وکار متحول کند. نکته آخر هم آنکه این کتاب را انتشارات شفاف با عنوان سقلمه و انتشارات علمی فرهنگی و انتشارات آرایان با عنوان تلنگر هم منتشر کرده‌اند.
کاربر ۴۷۶۶۸۱۵
میشه این کتاب رو در بی نهایت قرار بدید .
کاربر ۳۶۰۲۳۱۸
انتظار ندارم عموم مردم به مباحث این کتاب علاقه مند باشند ولی اگر به مباحث اقتصاد رفتاری علاقه مند هستید کتاب خوبی میخوانید، در تمام طول کتاب داشتم به این فکر میکردم که در یک سر دیگه دنیا چطور برای کوچکترین تصمیمات این طور تجزیه و تحلیل میکنند و برای تصمیمات بخش دولتی و خصوصی چنین مباحثی مطرح میشود و چه بحث های عمیقی سر میگیرد،بر خلاف کشور ما که شب میخوابید صبح قانون جدید بیرون میدهند. بسی لذت بردم از شنیدن این کتاب، گویندگی هم بسیار خوب بود.
Alimohamadi_s
کتاب پر مغز و خوب
کاربر 4031904
کتاب خوب با استفاده از خطاهای شناختی مغز و تکنیک های جالب و ساده نکات زیادی را یادور می کند
کاربر ۱۸۴۹۱۷۰
بهترین نمونه معماری انتخاب تو کشور ما انتخاباته که چطور مردمی که سقلمه هایی برای انتخاب داشته وبر اثر همان سقلمه ها دست به انتخاب زده وجالب اینکه گاهآ ازطرف معماران انتخاب مورد نقد در مورد انتخابشان قرار میگیرند.
Mo. Safari
کتاب خوبیه ولی برای خود آمریکاییا. مناسب ما و اقتصاد ما نیست. برای نمونه بخشی از کتاب اینه که در مورد فردی حرف میزنه که سردبیر فاکس نیوزه و درآمد فوق العاده ای داره بعد میره وزیر مطبوعات تو دولت میشه و تو ۵۵ سالگی به خاطر بی پولی از کاخ سفید میاد بیرون که یه فکری به حال بازنشستگیش کنه! مقایسه کنید با ایران :-/
مهدی فلاحتی
استفاده از اطلاعات این کتاب در جنبه های مهم زندگی را پیشنهاد میکنم اقتصاد مدیریت تربیت فرزند

زمان

۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه

حجم

۷۲۱٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه

حجم

۷۲۱٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۷۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد