دانلود و خرید کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران بهزاد شیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران اثر بهزاد شیری

کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران

معرفی کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران

کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران نوشته بهزاد شیری و محمود محمودزاده و سامان کلاهدوز است. کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران را انتشارات راه پرداخت برای علاقه‌مندان به تاریخ پست بانک در ایران منتشر کرده است. 

درباره کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران

کتابی که پیش رو دارید؛ تولد و تکامل پست‌بانک ایران  به‌صورت اختصار به پیدایش، شکل‌گیری، تکامل و توسعه بانک می‌پردازد. بی‌تردید تبدیل تاریخ شفاهی بانک به تاریخ و دانش صریح و کدگذاری‌شده، زمینه را برای شناخت موفقیت‌ها و انتقال تجارب فراهم کرده و فرصت را برای ارزیابی عالمانه نقاط قوت و ضعف میسر می‌کند. از این رو این کتاب در چهار فصل تدوین و منتشر شده است.

فصل اول به زمانه و زمینه پیدایش پست‌بانک ایران می‌پردازد و تحولات قانونی را که در ربع‌قرن تجربه کرده تا از یک نهال به درخت تنومند و پرثمر برسد، به اختصار توضیح می‌دهد و خواننده را با تکامل پست‌بانک ایران در یک نگاه و تصویر آشنا می‌کند.

فصل دوم به مرور تجربیات و درس‌های کشورهای پیشرو و مشابه در زمینه بانکداری خرد اختصاص یافته است. در این فصل تجربه کشورهایی که از برخی جهات وجوه مشترکی با کشورمان دارند و در زمینه شمول مالی و بانکداری خرد به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یافته‌اند، با جزئیات آورده شده است. هدف از تهیه این فصل بهره‌مندی از درس‌ها و تجربه‌های این کشورها و امکان‌سنجی اجرای برخی برنامه‌های آنها در کشور است که مقدمات لازم برای دریافت پیشنهادها و ایده‌های همکاران و دانش‌پژوهان در سراسر کشور را فراهم می‌کند.

فصل سوم بر سنجش و اندازه‌گیری سه مبحث کلیدی می‌پردازد که عبارت‌اند از: شمول مالی، پیامدها و آثار پست‌بانک ایران در پهنه اقتصادی کشور. لازمه رشد اقتصادی پایدار فراهم‌کردن دسترسی همه شهروندان به خدمات مالی و پولی است که از آن با عنوان شمول مالی یاد می‌شود. مبحث دوم پیامدها یا دستاوردهای پست‌بانک ایران است. معمولاً در ارائه گزارش‌ها بیشتر بر نهاده‌ها و محصولات تکیه و تأکید می‌شود. در صورتی که بین محصولات یک سازمان و دستاوردها و پیامدهای آن تفاوت عمده وجود دارد. هدف از تمام اقدامات و محصولات، ارتقای رفاه اجتماعی است تا بتواند رضایت‌مندی و امید را در دل مردم آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار فراهم کند و زمینه را برای مشارکت آنها در اقتصاد، کاهش نابرابری‌ها و بهبود همگرایی اقتصادی میسر کند. برخی پیامدها به زمان طولانی‌تری نیاز دارند تا آشکار شوند که از آن به‌عنوان آثار یاد می‌شود که دامنه وسیعی از مشارکت در تولید ملی، اشتغال و موضوعات زیست‌محیطی را پوشش می‌دهد که می‌توان از آن به‌عنوان رشد اقتصادی پایدار و فراگیر یاد کرد. در این فصل بر اساس نمایه‌های پذیرفته‌شده، پیامدها و آثار اقتصادی و اجتماعی پست‌بانک ایران تصویرسازی شده است.

فصل پایانی به مقایسه تطبیقی جایگاه کشورمان در قیاس با موارد موفق و بهینه اختصاص یافته تا وضع موجود و مطلوب کشور در سنجه‌های جهانی عیان و آشکار شود و از درس‌ها و تجربه‌های جدید برای تحرک‌بخشی و سرعت‌افزایی بر فعالیت‌های بانک بهره‌برداری شود و تلاش‌های پست‌بانک ایران در آینه و محک سنجش قرار گیرد و افق‌های جدیدی گشوده شود.

خواندن کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پست بانک پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تولد و تکامل پست بانک ایران

ایجاد پست مالی

از آنجا که در دهه‌های قبل، بانکداری به‌صورت متمرکز و دیجیتال توسعه نیافته بود، مردم برای مبادلات مالی و پولی خود در مراودات غیرحضوری و از راه دور، با مشکل مواجه بودند. شرکت‌های پست در سراسر دنیا با تبعیت از مقررات اتحادیه جهانی پست، مبادرت به ایجاد پست مالی برای تبادلات پولی مردم کردند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال ۱۳۶۲ با استفاده از تجربه شرکت‌های پست در سراسر دنیا و بهره‌گیری از تجارب کشورها، نسبت به ایجاد و تأسیس پست مالی اقدام کرد. در آن دوران شرکت پست با پست وجوه نقد و همچنین حواله به تبادلات مالی اشخاص کمک می‌کرد؛ به نحوی که مردم با ارائه وجه نقد به شرکت پست ارسال پول‌های خود برای اشخاص مورد نظر را درخواست می‌کردند.

تأسیس شرکت دولتی پست‌بانک ایران

با افزایش حجم مراودات مالی و تقاضاها و همچنین تخصصی‌شدن این مهم، وزارت پست، تلگراف و تلفن سابق (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) بر آن شد که نسبت به تأسیس شرکت دولتی پست‌بانک ایران اقدام کند؛ بنابراین در سال ۱۳۷۴ پست مالی با انتزاع از شرکت پست و به استناد قانون تأسیس شرکت دولتی پست‌بانک ایران به‌منظور گسترش خدمات پست مالی در شهرها و روستاهای کشور، کمک به سیستم و ایجاد تسهیلات بانکی تحول نظام اداری، بهبود حمل‌ونقل شهری و انجام نمایندگی در پرداخت و دریافت از طرف مردم و در نتیجه کاهش مسافرت‌های شهری و روستایی و هزینه‌های مربوطه، تأسیس شد.

تصویب اولین اساسنامه شرکت

به استناد تبصره ۳ ماده واحده قانون فوق، اساسنامه شرکت در سال ۱۳۷۵ به تصویب هیئت محترم وزیران رسید و بر اساس آن فعالیت شرکت رسماً در راستای تحقق اهداف مقنن آغاز شد. این شرکت نیز در راستای پیگیری اهداف قانون‌گذار و همچنین اقدامات گذشته پست مالی در مراودات مالی اشخاص از طریق حواله، نقش بسزایی داشت، اما از آنجایی که به‌عنوان یک شرکت دولتی تأسیس شده بود، امکان نگهداری حساب اشخاص نزد خود را نداشت و حساب‌های بانکی پست‌بانک ایران نیز نزد دیگر بانک‌ها نگهداری می‌شد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۰۵٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۸۰۵٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۳۷,۰۰۰
تومان