دانلود و خرید کتاب فساد اداری محسن الیاسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فساد اداری اثر محسن الیاسی

کتاب فساد اداری

نویسنده:محسن الیاسی
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فساد اداری

کتاب فساد اداری نوشته محسن الیاسی است. کتاب فساد اداری به مفهوم، ماهیت، عوامل و پارامترهای موثر در بروز و رشد فساد در ادارات می‌پردازد.

درباره کتاب فساد اداری

وقتی نظام اداری یک جامعه با رعایت اصول و مقررات اداری حاکم و با توجه به نظم اداری از قبل طراحی شده، وظایف خود را به درستی و برای نیل به بهره‌وری سازمانی اجرا نماید، سلامت اداری در جامعه حاکم خواهد بود.

سلامت اداری یکی از خواسته‌ها و آرزوهای دیرینه جوامع مختلف بوده به‌طوریکه نظام اداری سالم یک ابزار توزیع عادلانه خدمت و ثروت به عموم شهروندان محسوب می‌شود. سلامت اداری به وضعی فراتر از اثر بخشی کوتاه مدت سازمان اشاره دارد.

سلامت نظام اداری مجموعه‌ای است از خصایص نسبتاً پایدار که انطباق با شرایط محیط، روحیه بالای نیروی کار، کفایت برای حل مشکلات، سرعت عمل و غیره را به همراه دارد. به طور کلی سلامت نظام اداری بر برآیند انجام کار اثر بخش تاکید دارد. سلامت اداری خواه و ناخواه ریشه در دو عامل مدیریت و رهبری قوی و صادقانه و انسجام درونی نظام اداری دارد. رویداد سلامت سازمانی از لحاظ مفهوم پویایی‌های سازمان‌ها و پژوهش و کوشش در جهت بهسازی آنها، مزایای علمی قابل ملاحظه‌ای دارد. 

فساد اداری پدیده‌ای پیچیده و دارای علل و آثار چندگانه است که در کشورهای مختلف نمودهای متفاوتی دارد و به نظر می‌رسد در همه نظام‌های اداری که میزانی از اختیار نهفته است، وجود دارد.

فساد اداری، اگرچه کم و بیش در کلیه کشورهای جهان وجود دارد. ولی نوع، شکل، میزان و گستردگی آن در هر کشور متفاوت است. امروزه فساد اداری و مالی به یک معضل جهانی مبدل شده و دولت‌ها آگاهند که فساد باعث آسیب‌های بسیاری می‌شود و هیچ حد و مرزی هم نمی‌شناسد. این معضل، اقتصاد داخلی را فلج می‌کند، جریان توسعه را مختل می‌سازد، سازمان‌های اداری را مورد تهدید قرار می‌دهد، اصل حاکمیت قانون را مخدوش می‌کند و حتی باعث تسهیل سایر تهدیدات علیه امنیت عمومی و اقتصادی یک کشور می‌شود.

این کتاب سعی دارد ابعاد و ویژگی‌های این موضوع را بررسی کند. 

خواندن کتاب فساد اداری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه نظارت و مدیریت بر ادارات پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فساد اداری

در جوامع گوناگون، بر حسب نگرش‌ها و برداشت‌ها، تعاریف گوناگونی از فساد به عمل آمده است. ریشۀ فساد فعل لاتین”rumpere” به معنای «شکستن» است. بنابراین در فساد چیزی می‌شکند یا نقض می‌شود. این چیز ممکن است رفتار اخلاقی یا شیوه قانونی یا غالباً مقررات اداری باشد. گونار میردال فساد را در معنای وسیع‌تری مورد مداقه قرار می‌دهد. به نظر وی، فساد به تمام شکل‌های گوناگون انحراف یا اعمال قدرت شخصی و استفاده نامشروع از مقام و موقعیت شغلی قابل اطلاق است. فساد طبق تعریفی که در فرهنگ وِبستر آمده است عبارت است از: «پاداشی نامشروع که برای وادار کردن فرد به تخلف از وظیفه تخصیص داده می‌شود»

بانک جهانی و سازمان شفافیت بین‌الملل، فساد را سوءاستفاده از اختیارات دولتی (قدرت عمومی) برای کسب منافع شخصی (خصوصی) می‌دانند. این تعریف مورد توافق عمومی در جهان است.

فساد عبارت است از عمل یا تصمیمی که موجب شود تا خارج از ضوابط قانونی، تعداد افراد متأثر نتایج منفی عمل یا تصمیم، از تعداد افراد برخوردار از نتایج مثبت آن بیش‌تر باشد.

تعریفی دیگر، فساد را عبارت از شرارتی می‌داند که بر همۀ جوامع تا حدودی تأثیر می‌گذارد و جوامعی را که شکنندگی بیش‌تری دارند به شدت دچار خفقان می‌کند.

به طور کلی، از تعاریف فوق می‌توان دریافت که فساد در هر جامعه نسبی است و با نظام ارزشی هر جامعه قابل ارزیابی است. در حالی که فردی با عملکرد خاص، ممکن است در یک جامعه فاسد تلقی شود، ولی در جامعه دیگر چنین نباشد. مثلاً در برخی کشورها، دادن پورسانت به مدیران طرف قرارداد جرم محسوب می‌شود درحالی که در برخی از کشورهای غربی این امر، با ضوابط خاص، در اسناد معامله قید می‌شود. علاوه بر آن فساد بیش‌تر شامل دستگاه دولتی می‌شود. اگرچه در گذشته فرض بر آن بود که کارمند دولت بیش از کارمند بخش خصوصی به مصالح اجتماعی پای‌بند است، لیکن تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که فساد در بخش دولتی گسترش بیش‌تری دارد. به همین دلیل در سال‌های اخیر به ویژه در کشورهای جهان سوم خصوصی‌سازی رونق جدی گرفته است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۰۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۶ صفحه

حجم

۴۰۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۶ صفحه

قیمت:
۱۱۱,۸۰۰
تومان