دانلود و خرید کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه سلیم ممتاز ترجمه مرتضی قلیچ
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه اثر سلیم ممتاز

کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه

معرفی کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه

کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه اثری از سلیم ممتاز و زبید الکبیر است که با ترجمه مرتضی قلیچ می‌خوانید. این اثر در انتشارات مؤسسه همشهری منتشر شده است و به بررسی وضعیت کشورهای در حال توسعه می‌پردازد.

انتشارات مؤسسه همشهری در جهت ارتقا سطح فرهنگی و آگاهی‌های جامعه، از سال ۱۳۷۳ به فعالیت حرفه‌‏ای در بازار نشر پرداخته است. این مرکز با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات مؤسسه همشهری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی‌ ـ‌ ‌مطبوعاتی ایران، فعالیت خود را آغاز کرده است. این انتشارات در زمینه‌ چاپ و نشر کتاب‌های برگرفته از مجموعه نشریات مؤسسه، کتاب‌های حوزه علوم ارتباطات و کتاب‌های حوزه شهر و شهرنشینی و همچنین کتاب‌های تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه و سایر حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کند.

درباره کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه

کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه بر اساس دانش عمیق نگارندگان از نظریه و عمل ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی (EIA) و ارزیابی تاثیرات اجتماعی (SIA) و تجربیات گسترده‌ی کار میدانی در کشورهای در حال توسعه نگاشته شده است. نخستین پروژه‌های ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی (EIA) در کشورهای در حال توسعه عموماٌ در پاسخ به فشار نهادهای امدادرسان بین‌المللی مثل بانک جهانی به صورت پروژه‌ای شکل گرفت. اما، در کشورهای توسعه‌یافته ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی بیشتر در پاسخ به تقاضای گسترده محلی برای حفاظت بهتر از محیط‌زیست به وجود آمد.

نظام ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی کارآمد در برگیرنده سه بعد اصلی است:(۱) تمهیدات سازمانی کافی برای ارزیابی تاثیر زیست‌محیطی؛ ارزیابی تأثیر اجتماعی و جلب مشارکت عمومی (ابزارها)؛ (۲) کیفیت گزارش‌های تأثیرات زیست‌محیطی (گزارش ارزیابی) و نتایج فرایند ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی از جمله تأثیرات اجتماعی و (۳) اجرای اقدامات تعدیلی و بهبود محیط طبیعی و بهزیستی اجتماعی(نتایج).

کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی و اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب وضعیت ارزیابی تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه

رویكرد قضایی به صراحت به روابط قدرت بین نهادها توجه نمیكند. روابط قدرت مهمترین مولفه برای انجام ارزیابی تاثیرات زیستم حیطی به شمار میرود.

حامیان ممكن است در مقایسه با نهادهای اداری كه تصدی امور مدیریتی در سلسله مراتب دولتی را دارند، نفوذ بیشتری داشته باشند. در این حالت، كنترل اداری ممكن است در تضمین یک روش موثر ارزیابی تاثیرات زیستم حیطی با مشكلاتی روبرو شود.

این امر كه میتوان آن را «موقعیت چانه زنی» نامید به توانایی یک نهاد برای سوء استفاده از موقعیت خود برای دستیابی به اهداف خاص خود تعریف كرد. هر چه موقعیت چانه زنی یک نهاد بهتر باشد، در دسترسی به اهداف نامشروع موفقتر خواهد بود.

رویكرد قانونی و قضایی به صورت واضح و صریح به اهمیت همكاریهای بین نهادی برای ارزیابی تاثیر زیست محیطی اثربخش توجه نمیكند. علیرغم داشتن ظرفیت كافی اداری، دانش و منابع آگاهی، روند كارآیی و كارآمدی ارزیابی موكول به همكاری و ایجاد شبكه موثر بین حامیان، مشاوران و سازمانهای اداری میانجی است.

نهایتاً، این رویكرد فقط یك چهارچوب جزئی از یک نظام مؤثر ارزیابی تاثیر زیست محیطی را تشكیل میدهد. دلیل این امر آن است كه فقط روی جنبه‌های مدیریت سازمانی ارزیابی تاثیر زیست محیطی متمركز است و به جنبه‌های فنی و علمی، به ویژه كیفیت گزارشهای ارزیابی و سهم آن در فرایند تصمیم گیری، توجه كافی نمی‌كند. به علاوه، اجرای اقدامات تعدیلی در مرحله بعد از گزارش را كه جزء مؤلفه‌های مهم ارزیابی تاثیر زیست محیطی اثربخش است، در نظر نمیگیرد. 

فهرست 

  • مقدمه
  • اثربخشی نظام ارزیابی زيست محيطی دركشورهای در حال توسعه: ضرورت رویكرد یكپارچه كل گرایانه
  • چهارچوب نهادی نظام ارزیابی تاثیرات زيست محيطی
  • كیفیت گزارشهای ارزیابی تاثیر زيست محيطی
  • وضعیت ارزیابی تاثیرات اجتماعی
  • وضعیت جلب مشاركت اجتماعی در ارزیابی تاثیرات زیست محیطی
  • اجرای اقدامات تعدیلی: اجرای ارزیابی تاثیرات زيست محيطی در مرحله پس از گزارش (تاثیرات زیست محیطی)
  • وضعیت ارزیابی تاثیرات زيست محيطی و اجتماعی: چهارچوب ارزیابی زيست محيطی کارآمد
  • اختصارات
  • واژهنامه 
  • نمایه
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۴ صفحه

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۴ صفحه

قیمت:
۸۵,۴۰۰
تومان