دانلود و خرید کتاب تکدی زدایی فروزان افشار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تکدی زدایی اثر فروزان افشار

کتاب تکدی زدایی

معرفی کتاب تکدی زدایی

کتاب تکدی زدایی؛ از انقلاب مشروطه تا انتهای پهلوی اول اثری از فروزان افشار است. او در این کتاب تلاش می‌کند تا به بازسازی شبکه اداری و گفتمانی بپردازد که میان دولت و فرودستان وجود داشته است و به این ترتیب مناسبات آن‌ها با یکدیگر را تغییر دهد.

انتشارات مؤسسه همشهری در جهت ارتقا سطح فرهنگی و آگاهی‌های جامعه، از سال ۱۳۷۳ به فعالیت حرفه‌‏ای در بازار نشر پرداخته است. این مرکز با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات مؤسسه همشهری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی‌ ـ‌ ‌مطبوعاتی ایران، فعالیت خود را آغاز کرده است. این انتشارات در زمینه‌ چاپ و نشر کتاب‌های برگرفته از مجموعه نشریات مؤسسه، کتاب‌های حوزه علوم ارتباطات و کتاب‌های حوزه شهر و شهرنشینی و همچنین کتاب‌های تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه و سایر حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کند.

درباره کتاب تکدی زدایی

بازسازی تاریخ مقابله‌ی دولت با تکدی گری در ایران به اتکای مکاتبات اداری گاه ملال آور و سخت خوان برجای مانده، تصویر گیرایی را پیش چشم می‌آورد از این که سیاست گذاری اجتماعی چگونه در امتداد مسیری نامطمئن، نوسانی و مشروط راه می پیماید و به واسطه کشمکش‌های نیروهای درونی‌اش متحول و متعین می‌شود و نه مبتنی بر نقش‌های از پیش طراحی شده و حاضر و آماده.

فروزان افشار در کتاب تکدی زدایی می‌کوشد تا شبکه اداری و گفتمانی میان دولت و فرودستان را بازسازی کند. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که مناسبات آن‌ها با یکدیگر تغییر می‌کند و تحولی در شرایط زندگی فرودستان به وجود می‌آید.

کتاب تکدی زدایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب تکدی زدایی را به تمام فعالان مدنی و مسئولان در زمینه امور مختلف پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تکدی زدایی

به طور مشخص، میکوشم با تمرکز بر دوره‌ای تاریخی که تقریباً از انقلاب مشروطه آغاز میشود و تا انتهای پهلوی اول ادامه دارد، برای سلسله‌ای از پرسش‌ها پاسخی فراهم کنم نظیر آن که برساخت «گدایی» در ایران عصر پسامشروطه به چه معنا صورت گرفت و در کدام بستر تاریخی اتفاق افتاد و از کدام انگیزه‌ها و مطالبه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیرو میگرفت و چه دلالتهایی برای اقتصاد سیاسی رفاه و سازوکارهای دولت مدرن در ایران داشت. مطالعه حاضر به لحظه‌ای تاریخی میپردازد که علاوه بر برآمد آغازین تلاشها برای جلوگیری از تکدی گری، به اعتباری نقطه عزیمت نظام رفاهی و سیاست گذاری اجتماعی در ایران نیز هست. تاسیس نوانخانه‌ها، دارالعجزه‌ها و گرمخانه‌ها که مکانهایی برای نگهداری از فقرای شهری بودند، مضاف بر وجهی انضباطی و تنبیهی، جنبه‌های خیریه‌ای و رفاهی را نیز در خود ادغام میکردند. مطالعه حاضر از این تکوین تاریخی همچون لحظه‌ای تنش آلود پرده برمیدارد که با تصادمها، اصطکاکها، رفت و برگشتها و نوسانهای متوالی مشخص میشود. اسناد کهنه اداری، با زبانی رسمی و نثری غیرشخصی و خشک که در تضاد تام با خطابه‌های آرمانگرایانه شورانگیز قرار دارد، به شفافترین آینه بدل میشوند که در آن میتوان تصادم مکرر ایده‌آل‌ها با واقعیت، بلندپروازیها با محدودیتها و اهداف تعیین شده با نتایج حاصله را به نظاره نشست. نشان خواهم داد که همین تصادمها و اصطکاکها چگونه در تعدیل و تحول سیاست‌های اتخاذ شده نقش آفرینی کردند و به این اعتبار، به عاملی کلیدی در پویایی نظام رفاهی تنبیهی که بر فراز سر فرودستان و تهیدستان شهر چتر گشوده تبدیل شدند. 

فهرست

  • مقدمه 
  • پیشگفتار 
  • ملاحظاتی درباره روش
  • در چشم انداز 
  • تدقیق محل‌های نزاع
  • بازسازی چشم‌انداز شهری؛ راندن به محدوده خارج از دید 
  • ژنده پوشان واگیردار؛ مقابله با بیماریهای مسری از خلال تاراندن تكدی 
  • تاریخ جمع آوری: مشروط و متکثر 
  • تکدی زدایی همچون فرآیندی تاریخی 
  • برآورد جمعیت متکدیان
  • فراراز نوانخانه
  • مؤخره 
  • منابع
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۷۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

حجم

۷۷۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان