دانلود و خرید کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب

کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب اثری از احمد علامه فلسفی است. این کتاب نگاهی دارد به ویژگی‌های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این کشور. همچنین جاذبه‌های گردشگری این کشور و روابط ایران با این کشور در این کتاب بررسی می‌شود. 

درباره کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب

سائوتومه و پرنسیپ که با با نام کامل جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیپ (República Democrática de São Tomé e Príncipe) خوانده می‌شود، یکی از کشورهای خلیج گینه در باخترآفریقا است. پایتخت آن سائوتومه است. و بعد از سیشل، کم‌جمعیت‌ترین کشور در قاره آفریقا و کوچکترین کشور پرتغالی زبان دنیا است. 

احمد علامه فلسفی در این اثر نگاهی به این کشور می‌اندازد، ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی آن را بررسی می‌کند، از فرهنگ، سیاست و اقتصاد آن کشور می‌گوید و جاذبه‌های گردشگری آن را همراه با تصویر معرفی می‌کند. فصلی از کتاب هم به بررسی روابط ایران و سائوتومه و پرنسیب اختصاص دارد. 

کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به کشورشناسی مخاطب کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب هستند.

بخشی از کتاب جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیب

سائوتومه و پرنسیب کشوری است در خلیج گینه در باخترآفریقا. پایتخت آن سائوتومه است.این کشور از دو جزیره سائوتومه و پرنسیپ تشکیل شده و فاصله این کشور تا نزدیک‌ترین همسایه‌اش در خاک قاره آفریقا، گابون، ۲۲۵ کیلومتر است.

این جمهوری متشکل است از دو جزیره کوهستانی که حدود ۱۴۴ کیلومتر از هم فاصله دارند.

یکی از کوچکترین کشورهای قاره آفریقا با ۹۶۴ کیلومتر مساحت که در خاور گابن و گینه استوایی و در اقیانوس اطلس واقع شده‌است. این کشوراز دو جزیره سائوتومه و پرنسیپ تشکیل شده. سائوتومه و پرنسیپ جزایر کوچک آتشفشانی هستند که در خلیج گینه در ۲۴۱ کیلومتری و سواحل غربی قرار گرفته سائوتومه ۸۵۵ کم مساحت دارد و پوشیده از جنگل‌های انبوه کوهستانی است جزایر پرینسیپ ۱۰۴ کم مساحت دارد و پوشیده از کوه‌های ناهموار است جزایر دیگر این جمهوری پدارس تین هوساس و رولاس است. بلندترین نقطه آن قله گاگو کوتینهو (قله سائوتومه)، با ۲۰۲۴ متر است. خلیج بایت در شمال و جزایر آنوبون در جنوب این کشور قرار گرفته‌اند.

آب و هوای این کشور استوایی است و جنگل‌های بارانی استوائی دارد و ۶۰ نوع پرنده نادر در آنها وجود دارد. سواحل آن شنی است و ماهیگیری آبهای شور در آن رایج است. هوایش معتدل است. هیچ رود مهمی وجود ندارد.

شهرهای مهم این کشور عبارتنداز: سانتو آنتونیو- ترینیداد -سائوتومه

تاریخچه - پرتغالی‌ها در سال ۱۴۷۱ این دوجزیره سائوتومه و پرنسیپ را تصرف کردند و سپس آنرا به عنوان پایگاهی برای تجارت با سرزمین اصلی آفریقا استفاده قرار دادند .

پرتغالی های استثمارگر تا اواخر قرن ۱۸ در سائوتومه و پرنسیپ سکونت کردند. با کشت نیشکر و قهوه و کاکائو بوسیله بردگان کارگر منافع سرشاری نصیب استعمارگران گشت و به تنهایی جزیره سائوتومه بزرگترین تولیدکننده کاکائو در یک قرن بود . تولید فراورده‌های کشاورزی آن هنوز از اهمیت بسیار برخوردار است.

در ۱۹۴۷ پرتغال استثمارگر، بساط امپراطوری فرا دریایی خود را برچید .

در سال ۱۹۴۹ پرتغالی های استثمارگر، شورش اعتراضی بردگان آفریقایی را به طرز وحشیانه ای سرکوب و قلع و قمع کردند، در جریان این اعتراضات صدها برده کشته شدند.

بعد از اینکه پرتغالی های استثمارگر ، بردگان آفریقایی را سرکوب و قلع و قمع وحشیانه ای کردند ، جنبش آزادی در تبعید در سال ۱۹۵۳ شکل گرفت.

در اوائل سده بیستم، کشتزارهای این جزایر به دلیل بیگاری کشیدن از کارگران بدنام بود. در ۱۹۵۳ جنبش‌های آزادیخواهانه درین سرزمین‌ها ضد پرتغالی‌ها درگرفت که منتهی به کشته شدن صدها نفر آفریقایی معترض گشت.

انقلاب پرتغال در سال ۱۹۷۴ به سالها مستعمره ماوراء بحار بودن سائوتومه و پرنسیپ پایان داد، بدین ترتیب در ۱۲ جولای ۱۹۷۵ سائوتومه و پرنسیپ از پرتغال اعلام استقلال کرد، دولت استعمارگر پرتغال به ناچار نیز استقلال سائوتومه و پرنسیپ را به رسمیت شناخت.

سائوتومه و پرنسیپ تا سال ۱۹۷۵ مستعمره پرتغال بود. روز استقلال آن ۱۲ ژوئیه است که در این روز در سال ۱۹۷۵ از پرتغال مستقل شد. قانون اساسی آن در ۵ نوامبر ۱۹۷۵ تدوین شد.

در ۱۲ ژوئیه ۱۹۷۵ سائوتومه و پرنسیپ دارای استقلال و حکومت جمهوری گردید.

مانوئل پینتو دا کُستا (Manuel Pinta da Costa) رهبر تنها حزب قانونی سائوتومه و پرنسیپ در آن زمان یعنی، جنبش برای آزادی سائوتومه و پرنسیپ (MLSTP) به عنون رئیس جمهور انتخاب شد، او میگوئل ترووآدا (Miguel Trovoada) را نیز به پست نخست وزیری منصوب کرد، در بین این سالها نوعی حکومت مارکسیست - لنینیستی در سائوتومه و پرنسیپ روی کار آمد. در پی کودتای ناموفق 1978، ترووآدا به توطئه و طراحی کودتا متهم شد و از کشور تبعید شد. قانون اساسی در ۱۵ دسامبر ۱۹۸۲ تصویب شد .

در ۱۹۸۸ تهاجم و کودتایی با شکست روبرو گشت. مشکلات اقتصادی موجب شده‌است که این کشور وابستگی‌اش را به شوروی کاهش دهد .

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۵۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۶ صفحه

حجم

۴۵۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان