دانلود و خرید کتاب اتحاد شوم مجید کریمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب اتحاد شوم

مجید کریمی در کتاب اتحاد شوم به سراغ اسناد همکاری وزارت خارجه آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی (سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ میلادی) رفته است و راز این همکاری را فاش کرده است.

این کتاب حاوی اسنادی است که آرشیو امنیت ملی آمریکا پس از سی سال، اقدام به انتشار آن کرده است.

درباره کتاب اتحاد شوم

جنگ ایران و عراق که با نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هم شناخته می‌شود، جنگی بود که هشت سال به طول انجامید. 

این درگیری به صورت رسمی ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد و پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف به پایان رسید. جنگی که یک میلیون نفر تلفات به جا گذاشت و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور وارد کرد. 

جنگ ایران و عراق طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود. بخشی از نظامیان ایران را نوجوانان بسیجی داوطلب تشکیل داده بودند.

مجید کریمی در کتاب اتحاد شوم، اسنادی را ارائه کرده است که گواه همکاری وزارت خارجه آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی (سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ میلادی) است. این کتاب شامل ۶۱ سند از اسناد همکاری ایالات‌متحده آمریکا با عراق است. اسنادی که نشان می‌دهد آمریکا بر ضد ایران همکاری کرده و اکنون‌که بیش از سی سال از جنگ گذشته است، اسناد منتشر شده‌اند.

کتاب اتحاد شوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب اتحاد شوم را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی پیشنهاد می‌کنیم. اگر دوست دارید از ماجراهای پشت پرده جنگ ایران و عراق آگاه شوید، این کتاب گزینه خوبی برای شما است.

بخشی از کتاب اتحاد شوم

رامسفلد دوباره در اواخر مارس ۱۹۸۴ به بغداد بازگشت. در آن هنگام امریکا آشکارا استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی را محکوم کرد. امریکا بیان کرد: «ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که شواهد در دسترس اتهامات ایران را به عراق درباره استفاده از سلاحهای شیمیایی ثابت میکند [سند شماره ۴۷.] 

خلاصه ملاقات رامسففلد خاطرنشان میکند که فضا در عراق از دیدار نخستین رامسفلد در دسامبر گذشته تغییر کرده و بدتر شده بود زیرا ارتش عراق عقب نشسته بود و روابط دوجانبه هم به دلیل موضع امریکا در محکوم کردن استفاده عراق از سلاح شیمیایی در ۵ مارس، شدیداً عقبگرد داشت. با وجود آن، ما هشدارهای خود را تکرار کردیم که این موضوع دیر یا زود علنی خواهد شد [سند شماره ۴۸.] 

قرار شد رامسفلد به مقامات عراقی بگوید دولت ریگان امیدوار است تا اعتبارات بانک صادرات و واردات امریکا به عراق برای خط لوله نفتی عقبه اختصاص یابد و کوششهای زیادی برای توقف صادرات سلاح به ایران انجام پذیرد. بر پایه خبری که از سوی هوارد تیچر عضو پیشین شورای امنیت ملی NSC و یکی از همراهان رامسفلد در جریان سفر خاورمیانه‌ای وی تأیید شده، او همچنین حامل پیشنهاد اسرائیل برای کمک به عراق بود، که رد شد.

اگرچه سیاست رسمی امریکا هنوز ممنوعیت صادرات تجهیزات نظامی امریکا به عراق بود، برخی شواهد وجود دارد که براساس قاعده "نپرس و نگو" است.

در آوریل سال ۱۹۸۴، بخش منافع بغداد درخواست کرد که در جریان مذاکرات کمپانی بالگردسازی بلتکسترون برای فروش بالگرد به عراق که به هیچ وجه برای مقاصد نظامی ساخته نشده بود، قرار گیرد [سند شماره ۵۵.] خریدار، وزارت دفاع عراق بود. در دسامبر ۱۹۸۲، شرکت تابعه ایتالیایی بلتکسترون سفارت امریکا را در رم مطلع کرده بود که درخواست اخیر عراق برای دریافت بالگردهای نظامی هاگ را که اخیراً خریداری کرده بود، رد کرده است. 

کره جنوبی متحد امریکا به اطالع وزارت امور خارجه امریکا رساند که درخواستی مشابه در ماه ژوئن ۱۹۸۳ دریافت کرده است (هنگامی که مشاور کنگره در مارس ۱۹۸۳ پرسید که آیا کامیونهای سنگینی که به عراق فروخته شده است برای مقاصد نظامی بوده؟ یکمقام وزارت امور خارجه پاسخ داد: "ما احتمال میدادیم که عراق چنین قصدی دارد ولی از آنها پرسیده نشده بود." [سند شماره ۴۴.]

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۶۷ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۶۷ صفحه