دانلود و خرید کتاب راهنمای مراقبت از نوزاد موسسه آموزشی و کلینیکی IHC ترجمه مریم قبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهنمای مراقبت از نوزاد اثر مریم قبادی

کتاب راهنمای مراقبت از نوزاد

معرفی کتاب راهنمای مراقبت از نوزاد

کتاب راهنمای مراقبت از نوزاد نوشته مریم قبادی است این کتاب برای خانواده‌هایی نوشته شده که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند و ممکن است سوالاتی درباره حالات روحی و جسمی نوزاد خود داشته باشند. به ویژه این که در اوایل تولد، نوزاد ممکن است نشانه‌هایی در بدن خود داشته باشد که ما نمی‌شناسیم و ممکن است آنها را بیماری یا مشکل تصور کنیم. این کتاب نگرانی والدین را درباره نوزادان برطرف می‌کند و سوالات آنها را درباره سلامتی نوزاد پاسخ می‌دهد.

 خواندن کتاب راهنمای مراقبت از نوزاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 والدین جوانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند و یا انتظار تولد نوزادی را می‌کشند.

بخشی از کتاب راهنمای مراقبت از نوزاد

این نشانه‌ها یک اصطلاح موهوم برای نواحی صورتی یا قرمز رنگی است که اغلب بر روی پلک، پیشانی و پشت گردن نوزادان دیده

می‌شود. این نشانه‌ها به علت رگ‌های خونی که نزدیک به سطح پوست هستند، ایجاد می‌شود. این علائم معمولاً تا اواخر سال دوّم زندگی کودک ناپدید می‌شوند. نشانه‌های بدو تولد در نیمی از نوزادن، مخصوصاً آنهایی که پوست لطیفتری دارند، بوجود می‌آید.

پاها

در بدو تولد، پاهای نوزاد به نسبت طول تمام بدن او کوتاه است. در برخی از نوزادان، موقعی که زانوها بر روی هم قرار می‌گیرند و حالت خم‌شده دارند، جداسازی زانوها حائز اهمیت می‌شود. این حالت معمولاً اصلاح می‌شود.

سر و صورت

نوزادان به ندرت دارای سر گرد و با شکلی کامل و مطلوب هستند. برخی از آ نها دارای سر بزرگ هستند و برخی دیگر نیز سر کوچک دارند. برخی از نوزادان سر گرد دارند و برخی نیز در اثر فشار در روند قبل از تولد سر بیضی شکل دارند. در اینجا به برخی از تغییراتی که

ممکن است در رابطه با سر کودک توجّه شما را جلب کند، اشاره می‌کنیم:

جای فورسِپس: اگر نوزادتان با استفاده از فورسپس به شما تحویل داده شد، علائم ناشی از فشار فورسپس بر روی صورت نوزاد، معمولاً بر روی چانه و فک، ممکن است قابل توجّه باشد. در رابطه با اینکه نشانه به سرعت و در طی یک یا دو روز آینده ناپدید خواهند شد، اطمینان کسب کنید. پس از کمرنگ شدن نشانه‌ها، در صورتی که گره‌های کوچک و سفتی را در طول استخوان‌های چانه، در موقعیت نشانه‌ها، احساس کردید، نگران نباشید. این گره‌ها ناپدید خواهدشد.

قالب گیری

قالب‌گیری استخوان جمجمه به هنگام حرکت نوزاد در رحم مادر، یک دلیل رایج برای کجی موقتی سر نوزاد است. معمولاً تا اتمام هفته اول توّلد سر به شکل عادی خودش برمی‌گردد. در نوزادانی که با عمل سِزارین یا در وضعیت بریچ به دنیا می‌آیند، معمولاً قالب‌گیری دیده نمی شود (سر نوزاد کج نمی‌شود)

کاپوت

کاپوت به برآمدگی نرم پوست بر روی فرق سر نوزاد اطلاق می‌شود. این برآمدگی به دنبال تحت فشار قرار گرفتن بالای سر نوزاد از طریق فعالیت مادر در رحم او و در حین به دنیا آمدن نوزاد به وجود می‌آید. برآمدگی معمولاً ظرف چند روز اوّل زندگی ناپدید می‌شود.

سفالوهماتومی:

به تجمع خون در بافت بالای فرق سر نوزاد اطلاق می‌شود. این عامل به عنوان یک کبودی در بالای سر نوزاد مورد توجّه شما قرار خواهد گرفت. این عارضه همگام با کاپوت در رحم مادر بوجود می‌آید و از این نظر که تا مدت بیشتر دوام دارد و بارزتر است، از کاپوت متفاوت است. سفالوهماتومی نوزاد معمولاً تا چند ساعت پس از توّلد او دیده نمی‌شود. جذب دوباره خون اضافی و برطرف شدن کبودی، یک ماه و نیم به طول می‌انجامد. به دلیل اینکه ابتدا خون از مرکز جذب می‌شود، ممکن است برای مدّتی جای آن گود باشد. همچنین احتمال زردی در نوزاد مبتلا به سفالوهماتونی بیشتراست.

نقاط نرم روی سر چیست؟

نقاط نرم روی جمجمه نوزاد شما-مکان‌هایی که گاهی اوقات می‌توانید نبض زیر پوست آن را احساس کنید-جاندانه نامیده می‌شود. اغلب نوزادان دو جاندانه دارند، یکی در بالای سرشان و دیگری کمی عقب‌تر در پشت سرشان. این نواحی، مکان‌هایی هستند که استخوان جمجمه نوزاد در آن به اتفاق سایر نواحی هنوز رشد نکرده است. این ساختار منعطف به جمجمه اجازه می‌دهد که در طی درد زایمان متراکم شود و در طی سال‌های اولیه زندگی به رشد خود ادامه دهد. جاندانه پشت سر تقریباً ظرف ۴ ماه اوّل بدو توّلد سفت می‌شود، در حالی که جاندانه جلوئی تا حداقل یک سالگی کودک، محکم نمی‌شود. از آرام لمس کردن این نواحی نترسید، آنها با یک غشای ضخیم برای محافظت از جمجمه کودک شما پوشانده شده است.

نظرات کاربران

کاربر ۱۲۵۴۴۷۰
۱۴۰۰/۰۴/۰۱

نمیشه گفت مطالبش به درد بخور نبود ولی خب خیلی هاش ترجمه بدی داشت مثلا وزن رو به پوند گفته حرارت رو به فارنهایت

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۰۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۸۰۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۵۰۰
تومان