دانلود و خرید کتاب تاریخ شمال ایران سیدجلال حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ شمال ایران اثر سیدجلال حسینی

کتاب تاریخ شمال ایران

معرفی کتاب تاریخ شمال ایران

کتاب تاریخ شمال ایران نوشته سیدجلال حسینی است. این کتاب به تاریخ شمال ایران طی سال‌های مختلف می‌پردازد و آن را از جهات مختلف بررسی می‌کند. کتاب تاریخ شمال ایران می‌تواند راهنمای علاقه‌مندان به تاریخ باشد.

درباره کتاب تاریخ شمال ایران

این کتاب به چندین بخش تقسیم شده است. شمال ایران شاهد پنج حکومت به رهبری سادات علوی بود که در سال‌های مختلف تشکیل و پایان یافت. موضوع کتاب بررسی سیر ظهور و ادامه و سقوط حکومت‌های سادات علوی در شمال ایران است؛ صرفا جهت آشنایی با استان‌های محل قیام؛ اطالعات مختصری نوشته خواهد شد. کتاب تاریخ شمال ایران کمک می‌کند اطلاعات جامع و کاملی از اوضاع شمال ایران طی قرن‌های مختلف داشته باشید.

خواندن کتاب تاریخ شمال ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاریخ شمال ایران

در مورد جشنسف شاه آمده است که  از اردوان  آخرین شاه اشکانی در آن عهد عظی قدرتر و با مرتبه، جشنسف شاه بر فدشوارگر و طبرستان بود و به حکم آن که اجداد جشنسف از نایبان اسکندر به قهر و غلبه زمین فدشوارگر باز ستانده بودند و بر سنت ملوک پارس تولی کرده اردشیر سرسلسله ساسانیان با او مدارا میکرد و لشکر به والیت او نفرستاد و در معاجله مساهله و مجامله نمود تا به مقاتله و مناضله نرسد ( فرای - ۶۳۴ و۳۱۴) 

منابع تاریخی از تصرف طبرستان در سال ۲۳ ق توسط گیل پسر گیلانشاه نوشته‌اند؛ از گیلانشاه کمترین اطلاعی وجود ندارد؛ در مورد گیل در قسمت گیلان توضیح داده شد و دلایل ساسانی نبودن او شرح داده شد. اما آنچه در منابع وجود دارد از تصرف طبرستان توسط گیل گاوباره حکایت دارد.

پس از مرگ گیل دو پسر بنام دابویه و پادوسبان بجا ماندند؛ دابویه جانشین پدر شد و حکومت او  ۱۶ سال طول کشید و پادوسبان به رویان رفت و سلسله پادوسبانان طولانی‌ترین سلسله حکومتی ایران شد (ابن اسفندیار -۱ - ۱۷۲ و ۱۷۳)

طبق نوشته میرظهیر ۷ تا ۱۳ وقتی اردشیر بابکان به قدرت رسید طبرستان را به خفن شاه داد؛ خفن شاه و نوادگانش ۲۶۵ سال حاکم بودند و پس از آن‌ها قباد پسر فیروز؛ شاه ایران شد و طبرستان را به پسرش کیوس داد؛ او خفن شاهیان را منقرض و خودش حاکم شد و پس از ۷ سال بقتل رسید و حکومت به اولاد سوخرا رسید. از اولاد سوخرا ۵ تن بمدت ۱۱۰ سال حاکم شد بنام‌های زرمهر؛ آذر مهر؛ ولاش مهرین؛ ولاش و آذر والش که گیل پسر گیلانشاه حکومت را از آذر ولاش گرفت و تا سال  ۶۲ ق حاکم بود ولی محل حکومت گیل در گیلان و در گیلان دفن شد و اگر گاوبارگان ۱۱۹ سال بر طبرستان حکومت کردند باید سال ۲۳ قمری طبرستان را تصرف کرده باشند؛ تاریخ حکومت گاوبارگان به‌صورت محاسبه از سال مرگ خورشید در سال ۱۴۴ق و با توجه به سالهای حکومت به استناد منابع تاریخی تنظیم شده است. 

نظرات کاربران

mahdi
۱۴۰۰/۰۱/۰۲

۳۰٪ تخفیف برای کتاب کد تخفیفت : JGWUWDG9D4

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۵۸ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۵۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان