دانلود و خرید کتاب حوزه، انقلابی بمان علی‌اکبر عالمیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حوزه، انقلابی بمان اثر علی‌اکبر عالمیان

کتاب حوزه، انقلابی بمان

معرفی کتاب حوزه، انقلابی بمان

حوزه انقلابی بمان کتابی نوشته علی اکبر عالمیان درباره ماهیت حوزه است. عالمیان در این کتاب درباره ماهیت حوزه سکولار از منظر رهبر معظم انقلاب مطالبی را گردآوری و تدوین کرده است.

زمینه‌های پیدایش سکولاریسم در آئین مسیحیت، معلول عواملی نظیر: علم‌گرایی، عقل‌گرایی، انسان‌محوری، الهیات خشک کلیسا، فساد مالی کلیسا و تفتیش عقاید است. اما در اسلام، این عوامل به گونه‌ای دیگر رخ نموده‌اند؛‌ یعنی اینکه خود خلیفه بر این اندیشه اصرار ورزیده و با به کارگیری همه ظرفیت‌ها، به دنبال محور قراردادن این اصل انحرافی بوده است. سکولاریسم در طول تاریخ، با عناوین و مفاهیمی نظیر: قداست‌زدایی از دین، دنیوی و غیرروحانی کردن دین، خصوصی‌شدن دین و مانند آن، نیز تبیین شده است.

امروز که انقلاب اسلامی ایران به چهل سالگی رسیده، بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر نفوذ اندیشه‌های سکولاری قرار گرفته است. دشمنان انقلاب به درستی دریافته‌اند که برای تهی کردن نظام و انقلاب از داخل، باید به سراغ حوزه‌های علمیه رفت و «حوزه علمیه» را به عنوان بزرگترین حامی انقلاب اسلامی و اصلی‌ترین تغذیه‌کننده فکری و معرفتی نظام جمهوری اسلامی، به سمت سکولاریسم رهنمون کرد. بر همین اساس، «حوزه سکولاری»، تعاریف و مبانی آن و آسیب‌های پیش روی این نهاد مقدس، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مباحثی است که همواره در معرض بحث و بررسی محققان و صاحب‌نظران قرار گرفته است. در این میان، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مباحث مبسوطی را در این زمینه ایراد فرموده‌اند.

 درباره کتاب حوزه، انقلابی بمان

نوشتار حاضر با استفاده از فرمایشات معظم له، به تبیین ماهیت و مؤلفه‌های «حوزه سکولار» از منظر ایشان خواهد پرداخت. در این تحقیق، ابتدا به تبیین معنای سکولاریسم و همچنین دیدگاه مقام معظم رهبری درباره این اصطلاح می‌پردازیم. پس از آن نیز مباحثی مانند: «سکولاری شدن حوزه‌ها»؛ «آرزوی دیرینه دشمنان»، «خطر نفوذ اندیشه سکولار در حوزه‌های علمیه»، «مؤلفه‌های حوزه سکولار»، «آفات سکولار شدن حوزه‌ها»، «حوزه انقلابی؛ راه برون‌رفت از چالش سکولاریسم»، «نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها»، «دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت»، «نظام جمهوری اسلامی؛ محصول بارز حوزه ضد سکولاری»، «نسبت بین حوزه و نظام اسلامی»، «انقلابی‌گری حوزه‌ها؛ مؤلفه‌ها، آسیب‌ها و مسئولیت‌ها» و همچنین «جریانات سیاسی حوزه»، به تفصیل از منظر مقام معظم رهبری، بحث و بررسی خواهد شد.

 خواندن کتاب حوزه، انقلابی بمان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 طلاب و متفکران علوم دینی و اندیشه اسلامی.

 بخشی از کتاب حوزه، انقلابی بمان

تأسیس نظام جمهوری اسلامی، توسط روحانیت را باید مصداق بارز حوزه ضد سکولاری وحضور روحانیان در عرصه سیاست دانست. وجود فقیه سیاستمدار مجاهد بزرگی به نام حاج آقا روح الله خمینی (ره)، معنا و مفهوم ویژه‌ای به حوزه ضد سکولاری داد. ایشان که دغدغه دفاع از دین را داشتند، از بی‌تفاوتی برخی از روحانیون نسبت به وقایع پیرامون رنج می‌بردند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دادند. ایشان برخی از مراجع تقلید گذشته را به علت تسامح و مماشات با حاکمان، مسئول می‌دانستند۵۳و وقتی سکوت آنها را در برابر برخی قانون‌ستیزی‌ها می‌دید، فریاد برمی‌آورد: «وای بر این علمای ساکت! وای بر این نجف ساکت! این قم ساکت! این تهران ساکت! این مشهد ساکت! این سکوت مرگبار، اسباب این می‌شود که زیر چکمه اسرائیل، به دست همین بهاییان، این مملکت ما، این نوامیس ما، پایمال بشود. وای بر ما و بر این اسلام! وای بر این مسلمین!‌ ای علما، ساکت ننشینید، نگویید علی مسلک الشیخ (رضوان‌الله علیه)، والله شیخ اگر حالا بود، تکلیفش این بود».۵۴

تأسیس نظام اسلامی، پاسخی مناسب به اندیشه خطرناک حوزه سکولاری و بی‌اثر بود؛ اندیشه‌ای که درتلاش بود تا کارکرد روحانیت را تنها در محراب مساجد تعریف کند. با تأسیس این نظام، روحانیت اصیل نقش محوری در اداره امور کشور پیدا کرد و پیوند دین با سیاست و محو شعار و تلاش سکولارها، رسما معنا و مفهومی واقعی یافت. می‌توان نظام‌سازی امام را پادزهری در برابر زهر گفتار و عمل سکولارها دانست که عالی‌ترین مصداق حضور روحانیان در عرصه سیاست را رقم زد. دقیقا بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب اسلامی رابطه حوزه و حکومت، را رابطه‌ای تنگاتنگ، تعاملی و حمایتی بیان می‌کنند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه